|
|
|
|---|---|
|
Den modell som finns med erbjudande nu "Business Comfort" hur är utrustningsnivån på den? Kommer det kännas som ett tomt skal? Väljer mellan denna, Nya 320d Touring (som jag isf vill ha med xdrive) och Audi A6. Även lite osäker på bakhjulsdrivet under vintern. | |
|
Kan tillägga att jag fått en offert på XC60 där AWD ingår men utan R-design och en med FWD men med R-design. Inte samma typ av bil men om man även kollat både X3 och Q5 är den lite intressant. |
|
|
Jag körde tidigare XC70 2009 och var helt säker på att jag behövde awd då vår A4 har problem uppför backarna hemma trots nya Hakka 7 dubbdäck. Min bil med dubbfria har inga problem, klart bättre än fwd bilar Just nu är BMW i en helt egen liga vad gäller kvalitet och utgörande i interiören. Ser du inte detta så är det bara att gratulera. |
|
|
Utrustningsnivån "Business Comfort" står tydligt på BMWs hemsida... Huruvida du måste ha x-drive eller ej hänger helt på dina förväntningar och behov; själv har jag kört bakhjulsdrivet i 28 år och ännu inte behövt bärgare för att ta mig loss, men det är ju oftast enklare här i Skåne. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ok, tack för svaren. Ser ju vad som står ang utrustn men tänkte mer på om det är något som man uppenbart saknar, har kört Audi senaste 9 åren så jag ville kolla här. Låter ju bra med bakhjulsdrivet och jag tror kanske det är lite gamla fördomar som lever kvar iofs och vad jag förstår så har väl inte de senaste vintrarna varit så lindriga i Skåne heller. |
|
| Ja du jhellstrom, helt egen liga vet jag inte. Nya A6 tycker jag är jämförbar med 520 och A4 är iofs inte ny men sett till vad man kan få för pengarna helt klart en konkurrent till 320. Sen finns det säkert de som förespråkar Audi lika ivrigt som du gör med BMW, inget fel i det men kanske lite enögt. Bra info ändå om din 520 med dubbfria. Det är just vid start och uppför i låga hastigheter samt korsande av snö och slasksträngar i högre farter jag tänker på. Att bara köra på vanlig vinterväg oroar mig inte. | |
| 2007 blev jag tvungen att ta ut en E61 och hade precis samma tankar som dig avseende RWD. Företaget jag jobbade på hade bara avtal med BMW så jag fick ta det. Hade kört Saab, Citroën och Audi tidigare. Blev mycket imponerad, hade inga som helst problem på Vintern. Har därefter haft en Audi A4(B8) FWD 2.7tdi Mulitronic och en Saab 9-3 cab. Audin var inget bra val på vintern. Den hade väldigt lätt att få släpp. Hade dessutom en del fel på den. Saaben gick mycket bra även på vintern. Har nu en 520d ede som jag är mycket nöjd med. Har comfortpaketet skinn och drag på den. Vi har också 7,5 bb men kan utrusta till 8,5 bb mot bruttolöne avdrag och har miljöbilskrav. Jag tror att du kan få in en f11 till 7,5 bb med drag och solid lack för 7,5 bb utan problem med det erbjudandet som finns nu. I comfortpaketet finns det du behöver och tygklädseln är ok. Det enda jag ångrar är att jag inte tog eluttag i bagaget. Om du kan trycka in något mer än 7,5 bb så hade jag valt skinn och eller comfortaccess. Hade nog valt till comfortaccess och hifipaketet om jag hade köpt samma bil som jag har idag med gällande erbjudande. Har du inget behov av drag så har du större möjligheter. | |
| Tack för ett mkt bra svar, draget behöver jag inte så ofta men det är ju bekvämt att ha de få ggr man vill. Större fälgar (18") är ju bara kosmetika men ändå.. Lutar nig åt 520 nu då, om jag tar 320 så blir det nog med xdrive. Ska provköra igen.. :) | |
|
Jo glömde att säga att nya 320d touring också är ett mycket bra val. en kollega till mig har en sedan med automat och diverse utrustning. Han är mycket nöjd med den och den fick han för 7,5bb. 320d sedan går ju in som miljöbil även med automat. Jag hade dock behov av en lite större bil. Jag vet inte hur det ser ut med din bränslekostnad om du pröjsar själv eller du har bränsleförmån. Jag har en känsla av att du får svårt att komma i närheten med de andra fabrikaten när det gäller förbrukning. |
|
| Ok, jag har bränsleförmån men iaf. Egentligen är mitt behov inte större än 320 (förutom några dagar/år) men kan tänka mig att 520 är lite skönare då man bränner iväg 60-70 mil enkel resa. | |
|
Jag tog ut min den 17/4 i år och har kört ca2300 mil så visst är det en underbar långfärdsbil. Tror dock att valet för mig hade varit värre idag om jag inte hade behövt miljöbil. I en 320d touring med automat åker man också väldigt långt i utan problem. Tror du blir mycket nöjd oavsett om du väljer en F31 eller F11. Om du inte har utrymmesbehovet varför inte välja en F10 med mer utrustning? Bagaget är stort och stolarna kan fällas..Vilka i-landsproblem vi har.. |
|
| Ok, men bakhjulsdrivet är ingen issue tycker du? Ska man då lägga pengarna på att få automat på 320 i st f xdrive? | |
|
Jag hade lätt tagit automat istället för x drive. Har manuell på min f10 då det ej finns på ede. Diesel går lätt bäst med automat. Även om jag kör mest på landsväg/ motorväg så är det grymt skönt vid omkörning. Hade automat på mina 2 tidigare bilar, men var tvungen att välja bort detta pga miljöbilspolicyn. 320d sedan kändes för liten, men klarar miljöbilsgränsen med automat. Kombin klarar inte miljöbilsgränsen varken som manuell eller automat. Kommande 320d ede touring kan inte ha krok så den föll bort( vet ej om den kommer med automat)..det är mer svårt att välja när man har krav på miljöbil... Oroa dig inte för RWD, vid släpp vid gaspådrag har du full styrkontroll i motsats till FWD och antisladden griper in väldigt fint. XWD eller Quattro ger bäst grepp men man får betala med högre pris och förbrukning. Den nya automaten har lägre förbrukning än manuell.. |
|
|
BMW har på 5-serien mitten av 90-talet (E39) haft ett ganska avancerat system som stryper effekten till bakhjulen om det finns risk för släpp, så faktum är att bakhjulsdriften sällan märks i vinterväglag (och det var meningen att vara positivt!) Som sagt, har aldrig känt behov av att köra fyrhjulsdrivet med de behov jag har, så jag hade också satsat på automat istf X-drive. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.