|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag har ett konstigt problem med min BMW! När jag köpte bilen så var generatorn kass på den, bytte ut den mot en generator från en 325a istället med helt nya kol som jag själv satte dit. För ungefär 2 veckor sedan pressade jag honom till Max, körde ungefär i 205km/h då bilen inte pallar mer och ända sen dess har batterilampan börjat tända sig så fort jag kommer över 4k varv och håller sig tänd tills jag kommer ner under 4k varv igen, bilen misständer inte och går inte något konstigt alls, den går som en klick oavsett om lampan tänds, men frågan är varför? Kam det vara något som kan bli ett problem och går det att fixa innan det blir något problem. Tacksam för svar! OBS bilen har vanos, om det gör någon skillnad.. | |
| Idag är det ännu värre, lampan börjar redan lysa vid 3800 varv? Vad kan felet vara? | |
|
Hej! Det kan vara slitbanorna i generatorn som är slut. Skruva urgeneratorn och lämna in den hos en bilelektriker som jobbar med generatorer. Brukar kosta 1000-1500 kr. Jag kan ju ha fel, men det är det troliga felet enl.mig :) _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| har haft exakt samma symptom en gång på en saab 900.. då va det laddningsregulatorn.. | |
|
Hej Tror hellre det är nåt av lagren som get upp,så att kolen hoppar på kontaktringarna eller att rotorn går imot statorn när man varvar upp den. |
|
| Nu har det blivit ännu värre, kan för fan inte ens varva över 3 tusen innan lampan tänds... Får nog bli till att byta hela generatorn! | |
| fortfarande precis samma symptom som laddregulator.. finns för 150 spänn på biltema... värt att prova. | |
|
Innan du köper en ny laddregulator med kol, kolla hur släpringarna ser ut - är de slut kommer de att slita ner de nya kolen snabbt om du inte byter dem också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför inte ta av generatorn och se efter vad felet är, än att hålla på att gissa,enklare jobb får man leta efter, än att felsöka en bilgenerator. |
|
| Igår kväll plockade jag ner generatorn o kollade på allt, släpringarna såg bra ut, prövade även med en ny laddregulator, samma problem återkom, så det får nog bli en ny beg. generator, kan nog fixa fram en för 200 spänn på skroten:) | |
| Tack för alla svar o tips, återkommer när jag har bytt generatorn:) | |
| Då var generatorn bytt! Nu funkar bilen som en klocka igen! Jag öppnade upp den gamla generatorn och det visade sig att spolen var helt skrot:s jaja där va felet iaf! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.