AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.627

Bmw 523it ang tändstift

tja.. nu är det dags för byte av tändstift men kommer aldrig till rätt svar vilka jag ska ha?
NGK klart men vilka?
har kollat o nu sitter det Bosch stift i bilen

en kille på mec firman säger att det skiljer sig på min bil.. för att den är 1998/06 och 1998/09 ska ha andra stift :S

har fått detta som svar: ngk BKR6EK eller ngk BKR6EIX eller ngk LPG1

så nu är jag helt förvirrad :S

bilen det handlar om är en Bmw 523iT man..24t mil.. årsm 1998/06

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stiften som bilen levererades med från fabriken är NGK BKR6EK

MEN....

Du kan uppgradera till de bättre fyrelektrodsstiften med mittelektrod i platina) som kom i samband med dubbelvanosmotorn och därmed de förlängda bytesintervallen (10 000 mil), det rekommenderar även BMW i sina interna servicebulletiner.

Då heter stiften NGK BKR6EQUP alternativt Bosch FGR7DQP (FGR7DQI går också bra de har ännu bättre mittelektrod i irridium istället för platina).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ok så om man ska satsa att uppgradera sig så ska man satsa på FGR7DQI ?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW rekommenderar NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP (båda säljs av BMW-handlarna under samma BMW-reservdelsnummer, ibland är det NGK och ibland är det Bosch i kartongerna).

FGR7DQI är exakt samma stift som FGR7DQP men DQI har mittelektrod i irridiumlegering och kostar lite mer (är Boschs "top-of-the-line-tändstift").

Jag har monterat DQI-stift i min E46:a och upplever de som snäppet bättre än de redan bra BKR6EQUP, motorn går lite mjukare och är lite mer allert samt inte minst minskade bensinförbrukningen en del efter bytet. Då bör man beakta att NGK-stiften inte var så hemskt slitna utan skulle säkert kunnat rulla minst 3000 mil till utan att vara helt slut.

Köpte stiften från www.sparkplugs.com för under halva priset mot i Sverige (jämfört med FGR7DQP eftersom DQI-stiften inte såldes här) och frakten tog ca en vecka innan de låg i brevlådan.

Mvh
Johan B

FGR7DQI stiften passar de min 523a, på deras info står det bara 525-528

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är samma motor i grunden med samma mått och värmetal på stiften, men det är inte säkert att 523i såldes på amerikanska marknaden och därför inte anges som "alternativ".

Mvh
Johan B

ja det kan ju vara de oxå =) amerikanare kör inte snåla bilar precis :P (då iaf)
men de är bara och beställa FGR7DQI, inget och tänka på ? eller finns det FGR7DQI som ej passar BMW ? tänker på gänga osv..? är inte så inne på tändstifft

ex dessa finns bara till 528 =)
inte dyra dock

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bokstavs- och sifferkombinationen hos stiftet talar om mått, värmetal, elektrodtyp, gnistläge etc., så om de heter FGR7DQI så passar de. Om de heter annorlunda, måste man gå in i Boschs tabell och läsa av vad bokstäverna och siffrorna betyder för att kunna svara.

Ja, det verkar vara samma stift som du länkar till.

Har för mig att jag betalade typ 8 dollar och 50 cent per stift, när jag beställde från sparkplugs.com och frakten var något liknande men jag beställde två uppsättningar stift när jag ändå höll på...

Jag hade lite tur och slapp tullavgift och svensk moms eftersom paketet inte fastnade i tullen.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.