|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har fått offert på montering av DEFA Warmup 1350. Kupévärmare, batteriladdare och timerfjärr för 6,800 kr monterat och klart. Är det ett ok pris? /M Mina bilar: Länk | |
| Jag har inget svar men du kan jämföra priserna för delarna på t.ex. Autoexperten.se | |
| Jag tycker det låter mycket bra. Fick betala 5500 kr för kupévärmare och motorvärmare. | |
|
Verkar OK. Men tyvärr oljan blir bara oljan "pissljummen" och kylvattnet förblir ouppvärmt. |
|
| När jag köpte kostade bara Smartstart-systemet 2600kr. | |
|
Jag ska inte ha motorvärmare. Bara kupévärmare, batteriladdare och timerfjärr. /M Mina bilar: Länk |
|
| Problemet med motor och kupévärmare är väl att de inte bidrar till det viktigaste, nämligen att bidra till att motorn håller rätt arbetstemperatur vid körning i vinterklimat - de moderna snåldieslarnas akilleshäl. | |
|
Hej, bilen i fråga är en 125i med bensinsexa. Jag vill ha kupévärmare eftersom det är skönt med värme i bilen och eftersom rutorna fryser fast annars varvid bilen inte går att öppna/stänga. Batteriladdaren vill jag ha eftersom batteriet dör inom två år annars. Fjärren är en given bekvämlighetsgrej. Vad gäller själva motorn tror jag att eftermonterade motorvärmare är så dåliga att det inte gör någon skillnad i praktiken. /M Mina bilar: Länk |
|
|
En motorvärmare är ju i sammanhanget väldigt lite extra pengar, i princip bara värmaren, en sladd och ett defa-relä till smartstaren. Även en "usel" strykjärnsvärmare hinner ändå få upp motorn från minusgradig isklump till plusgrader vilket ju är bra för både motor, förbrukning och tiden du får vänta innan det kommer varmluft till kupen. Du kan ju även sätta dit en motorvärmare med hög effekt och cirkulationspump som diskuteras friskt i några motorvärmartrådar. |
|
|
Även jag skall montera motorvärmare i Min 135:a, blev mycket förvånad då jag såg hur litet blockelementet/trågelementet var ... - 350w var det på, undrar om det öht gör nån nytta alls? Men i första hand var det kupévärmen jag var ute efter jag med! |
|
| Eftersom kupevärmaren till allra största delen bara eldar för kråkorna brukar man ju köra den i tre timmar när det är riktig vinter, och på den tiden hinner även motorvärmaren göra nytta, även om det inte är direkt så att nålen till kylvätsketemperaturmätaren går av när den rusar i botten... | |
|
Hej, fick alltihop monterat idag, superdiskret, värmaren sitter under handskfacket och elkontakten osynlig i nedre front. Bra och mångsidig fjärr med belysning och info om yttertemp, laddstatus på bilbatteri etc. Vill någon ha rips på bra montör i Göteborg kan jag rekommendera JV Automontage på Marieholmsgatan 24. /m Mina bilar: Länk |
|
|
Yttertemp via menyn där man kan se max/min/nuvarande? Kan du kolla vilken mjukvaruversion du har? |
|
|
Japp, kollar det när jag kommer hem. Vad betyder max/min-värdena? Min står på typ 54 max och -25 min. Någon som vet vid vilken yttertemp kupévärmaren slår på? I natt var det runt 13 plusgrader och den har inte slagit på så vitt jag kan se. /M Mina bilar: Länk |
|
|
RC A-02.3 VU B-02.8 Och nu fattar jag tempskärmen, max och minvärden kunde nollas. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Aha. Jag har RC A 2.1 VU B 2.5. Kanske ska försöka få den uppdaterat i förhoppnings om att de fixat en del av buggarna. Se PM. |
|
|
Vet du vid vilken yttertemp den ska slå på i autoläget? /M Mina bilar: Länk |
|
| Hm, det ställer man ju in? | |
|
Var? Hittar inget ställe där man kan ställa in detta. Däremot verkar den funka fint, idag var bilen lagom varm på beställt klockslag. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.