|
|
|
|---|---|
|
Kör en 325 touring e46 från 2002. Ända sedan jag köpte den för ca ett halvår sen så har jag tyckt kopplingen har varit oskön och svår att köra mjukt med. Har läst på vissa amerikanska forum att just 325'an ska vara så. Har även tagit bort cdv-ventilen och testat att göra ett "clutch-stop" men utan någon förbättring enligt min mening. Är det att byta till enkelmasse-sväghjul som gäller eller? Någon som har förslag? Mvh Jocke | |
|
Byt den. Det gör stor skillnad. Till E39 kostar kopplingssatsen 2600 i Sverige, billigare på internet (Sachs). |
|
| Ok, kanske får göra det. Ingen som bytt till enkelmasse-svänghjul? Tänkte att det kanske är lika bra när man har lådan och allt borta. | |
| Går det verkligen att sätta in ett enkelmasse svänghjul? | |
| Vad jag har läst mig till nu ska det inte vara några problem bara man har en lamell med fjädrat centrum | |
|
Tycker också kopplingarna ofta är för hårda på bmw. Handlar det om att de är för klen hydraulik, eller att man använder sig av överdimensionerade kopplingar? På min ena 320 är kopplingen stenhård, rena racekopplingen. Har fått känslan av att bilar som rullat långt ofta har hårda kopplingar. Tyder på tendens till försämring? |
|
| Min har inte rullar så värst långt, 19000mil. Enda nackdelen med att byta till enkelmasse är att växellådsljudet ökar markant vad jag förstått. | |
|
Innan jag bytte koppling var den lite som att trampa i ett träsk, dvs ej distinkt, inget tydligt dragläge. Efter byte till ny original blev den väldigt exakt och blev lättare att trycka ner, men med en distinkt "kraftpuckel" just när man öppnar kopplingen. precis som det skall vara. Absolut inte stenhård. Jag tog senare bort CDV-ventilen men det gjorde ingen skilnad, troligtvis för att kopplingen är ok, enda skillnaden är att utan CDV smäller det till rejält i hela bilen om man gör en klantig och hård växling vid fullgasacc. Ingen skillnad vid normal hantering och framförallt ingen skillnad i hur pedalen känns eller hur bilen är att starta från stillastående. Däremot blev kopplingen bättre efter en ordentlig luftning i samband med bytet. Den är ju fortfarande betydligt kortslagigare och även tyngre än en V70 diesel men den kopplingen är det mest långslagiga slappa skräp jag kört, helt utan känsla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.