AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.012

Prisfråga angående jänkebåtar, sia om framtiden?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tänkte man kanske vågar sig på att ställa en båtrelaterad fråga här, folk har ju ett enormt kunnande har det visat sig på många vis.
Hade tänkt köpa en amerikansk tidig 90-talare på 25-30 fort, troligen Bayliner 2755 eller motsvarande Sea Ray med midcabin. Det verkar vara ett enormt prisspann på dessa modeller och jag antar att de är rejält svårsålda pga folks rädsla för bensinpriserna.
Jag har försökt hålla koll på priserna det senaste året och det känns verkligen som det är bottenrekord denna hösten, men trots det ligger många kvar på blocket. Vad tror ni, går det tokpruta och förvänta sig avslut nu innan vintern, eller kommer folk hålla på båtarna till våren, och kommer de fortsätta sjunka i pris då som denna våren? Eller har priserna stabiliserat sig?
Flummig fråga, sorry.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Marknaden för fritidsbåtar har störtdykt beroende på flera faktorer som samspelar. Det är en rätt gammal flotta där det sker ett generationsskifte, en orolig världsekonomi samt inte minst bensinpriset. Bland annat. Att priserna är i botten har ännu inte nått de många säljarna, och båtarna ligger kvar. I hopp om bättre tider eller för att de helt enkelt väljer att behålla är nog rätt blandat. Ska man köpa nu så är det rejäl prutning som gäller, inga buskablyga halvmesyrer, för du kan själv stå där med en osäljbar skuta beroende på vart prisbilden tar vägen. Och inte mycket pekar för att den vänder uppåt, marknaden har länge varit sjukt övervärderad.

En gammal Bayliner...nja, kanske om du kan skruva själv eller tar höjd för ny motor/drev. Kvalitén den här tiden var inte den bästa för Bayliner, även om mycket kanske fixats under resans gång. Det är en gammal båt. Begärda fantasipriser är från drömmare, de kommer att få behålla båten även nästa säsong om inte verkligheten kommer ikapp dom. Köpte själv båt i år och kapade utgångspriset med närmare 30%. I efterhand så fick jag veta att säljaren försökt bli av med båten i två år på begärt ursprungspris, så jag är tacksam över min krassa inställning till priset.

Köpa innan vintern och göra en bättre affär? Givetvis, det säljaren annars har att se fram emot är en vinterförvaring med kringkostnader som i vissa fall kan vara rätt dryga, dessa kostnader måste även du ta hänsyn till i affären.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Gott! Jo, jag är medveten om Gheyliners rykte, men har inte tummen mitt i handen, plus att det ju som du säger, nog går att göra en superaffär och få en hyffsat stor båt för runt 100k vilket iaf ger mig utrymme för eventuella reparationer.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Har haft koll på en nyare båt. Förra året begärdes ca 250´, i sommar 210´ för att nu gå ner till 180´. Sugen att lägga bud runt 140´.

"You can call me Bon"
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Lus,

Jag kan rekommendera dig att registrera dig på www.boatlife.se istället för att bolla idéer och tankar om motorbåtar.

Jag skulle f.ö. aldrig köpa en gammal Bajlajner, särskilt inte ihop med gamla OMC Cobra-prylar. Om du köper en gammal 80-90-tals jänkarbåt kan du nästan räkna med att få en rutten akterspegel på köpet.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jo, jag är reggad där med, men Bayliner har så dåligt rykte i Sverige att man sällan får relevanta svar om man frågar om tex prisbilder. Dessutom är det större risk att råka ut för säljare där :)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Vad har du för budget och vad ska du ha båten till då`?

Jag har gått från en Chris Craft Scorpion 23ft med 454 ihop med ett Bravo 1 till en Fjordling 17ht med utombordare då det var så jävla dyrt att åka med jänkaren.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Budget upp till 200 men ju närmare 100, desto gladare blir fälgkontot :)
Båten är tänkt att ligga i blekingska skärgården och användas rätt sparsamt av mig med fru och tre barn. Svärfar vill nog låna ibland med när han tröttnar på segling. Weekendturer och kanske en eller två veckoutflykter blir nig allt den ska vara till. Dvs soppan skrämmer mig inte speciellt.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har flera bekanta som fick samma ide som du, bla en kille som är jänkefixerad, allt ska vara från USA. Han köpte en båt som skulle hålla betydligt högre kvalite än tex Bayliner (minns inte märket) men även denna båt var dynga, motor och drev var ju bara att kasta på skroten trots att det då bara var strax över 10 år.
Durken (golvet) med heltäckningsmatta var ruttet, under var det helt vanlig plywood, samma gällde allt trä i båten. I en svensk båt oavsett märke använder man marinplywood eller ädlare trä, dvs trä som tål att vara på sjön.
När han började riva båten och man såg instalationerna bakom, tex elsystemet blev man mörkrädd, så ut som nån hemapulare med tummen mitt i handen kopplat/dragit kablarna.
Vid första anblick var båten snygg, men det var som sagt bara en yta.

En annan kille öppnade firma och importerade ett 10 tal båtar, bla flera Byliner, och när jag sett den tidigare båten trodde jag inte det kunde bli sämre, men det kunde det.
För mig som är uppväxt på sjön i svenska och norska båtar, är det nästan osannolikt hur sånt skräp får säljas.

Det finns fortfarande gott om Volvo drev från 60 talet i bruk på sjön, hur många Mercusier från 80 talet existerar fortfarande ??
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jo, det finns skit bland alla märken, men är man uppmärksam borde man klara de värsta fällorna. Även svenska båtar har drabbats av fukt i akterspeglar, bla svindyra nimbus 28.
Men tack för varningarna.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Isåkare: Det syns ju även på priserna. Man får ju minst 10 år nyare jänkare till samma peng som en gammal svensk eller norsk kvalitetsbåt.
Nä det är inte bara bilar dom inte kan gör "over there"

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja en del kvalitesbåtar ökar ju i pris, min far hade en Oxelö 30, han gav 120" i slutet av 80 talet, sålde den för 160" efter 10 år. Vad den kostade ny på 70 talet vet jag inte, men man får ge 300 loppor för ett fint ex idag.

Läste nån artikel för några år sen, om investeringar, den som köpt sig en Storebro för 30-40 år sen har gjort en bättre affär än dom flesta andra sparformer.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Leta i tyskland, bättre utrustade båtar i bättre skick och låg €. Svårslagen kombination. boatshop24.de t.ex.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bra tips, tack Mackan! 2855 för samma utpris som 2455 och 2755 här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.