|
|
|
|---|---|
axelsson |
Bmw 320d -05a. Låter illa på tomgången (plåt mot plåt ljud), har haft upp bilen på lyft och det tar ej i någon stans. sätter jag en hand på systemet blir de knäpptyst. De är tight ut uppe vid townpipen men inget som tar i... Kanske att någon haft detta problem? |
|
kolla staget som sitter mot växellådan, har varit med om att det varit knäckt och orsakat oljud alltså det som håller i avgassystemet och sitter fast i växellådan. |
|
|
Garanterat den som tidigare talare närmner. Hade skallerljud på min också. När jag kollade under så såg man ingenting. Började dra på olika ställen och såg då att fästet på ovansidan av rören hade gett upp. Så tog fram vinkelkapen och drog av hela fästet :-) Det fästet behövs inte om övriga upphängningar är bra. Mitt sitter precis lika bra utan detta. |
|
|
kan även vara om du har ett ändrör i plåt på efter ljuddämparen. hade skaller i mitt avgassystem. trodde att det var nåt i avgasystemet och hade den uppe flera gånger. i slutändan visade det sig bara vara ändrörsplåten som skallrade. kapade bara av popniten som den satt med och drog av den. Problem Solved. |
|
|
Att ta bort ett fäste till avgassystemet kommer garanterat att öka belastningen på kvarvarande fästpunkter. Om konstruktionen är likadan som på E46, är det enkelt att byta staget själv om du bara har tillgång till en lyft/smörjgrop. Det svåraste momentet brukar vara att lossa den fastrostade skruven somskapar klämkraften om avgassystemet i det gamla staget. I värsta fall får du såga av den avrostade klammern med ett bågfilsblad - men även då tar det inte många minuter att byta... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| fick sten mellan röret och en platta i mitten av systemet på min e46.. vet ej hur e90 ser ut men lurigt att komma på om konstruktionen är lika.. | |
|
Sorry, missade att det gällde en e91. Vet inte alls om det är uppbyggt på samma sätt som på e46? |
|
axelsson |
Tjena och tack för alla svar! Det är en e46 jag har. Hade upp bilen på lyft idag, staget i vxl lådan framtill var fint. De är någon metallgrej som är fäst på röret i downpipen, de är därifrån skrammel ljudet kommer. Jag kunde inte se någon stans att skruva bort "plåtkopplingen" hur ser de ut bakom denna egentligen? Kan man ta bort den på nå vänster och montera vanlig avgasskarv med avgasklammers? |
axelsson |
Länk Efter första katalysatorn på bilen i länken, så kommer de någon form av flexikoppling.. Denna verkar inte gå att ta lös? Vet någon om de går att skära lös den och stoppa dit en vanlig flexikoppling? Har lokaliserat ljudet tidigare idag och röret ligger och skakar mot kopplingen. Mvh. Axelsson |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.