|
|
|
|---|---|
|
Efter googlande och läsande av trådar så vill jag bara ha reda på en sak. Passar det att sätta dit vanliga backspegelglas? Vissa skriver att det är andra fästen på dom här automatiska speglarna och vissa påstår att dom bytt till vanliga. Mvh Kalle | |
| Det finns vanliga glas att köpa bara att sätta dit tror det var nån 1000 lapp på bmw för båda | |
|
Jag har väldigt svårt att tro att det skulle gå att montera vanliga glas i och med att de avbländbara har så mycket större hus än de vanliga. Köp begagnade jag har ett höger glas till salu för 800kr inköpt på ebay.de till pappas bil som vi trodde hade trasig värme men det visade sig att lackfirman "glömt" koppla in värmekabel = glaset behövdes inte. Stephan |
|
|
Fästena är annorlunda, det automatiskt avbländbara lossar du genom att skjuta en liten plastbit åt sidan i glasets underkant - det vanliga glaset lossar man genom att dra det med kraft rakt uppåt. Båda är eluppvärmda och det är samma elkontakter för dem, passar bägge. Som stephan säger så är formen på spegelhusen i olika form på E39, däremot är det samma hus på E38, så på min E38 bytte jag ut de gamla äckliga avbländande glasen (som ju är äckligt gula i nyansen) mot elvärmda blåtonade glas. Jag fäste de med glaslim, en tjockt svart lim som används för att limma framrutor och som håller nästan allt på plats! |
|
| P.S: jag tror du kan göra samma på din E39: köp blåtonade glas för E38 - E39or med automatiskt avbländande har samma backspeglar som E38. | |
|
Tack för dom snabba svaren! Lasse SL500 limmade du dom direkt på motorn menar du eller petade du bort glaset och limmade dit det nya på den gammla fästplattan? Hoppas du förstår vad jag menar:) |
|
|
Jag limmade de nya på den gamla fästplattan. Mina glas var dåliga, de är fyllda med en fotokromatisk vätska men med åren blir de flesta fula och tappar sin vätska. Båda fula (i min smak, jag ogillar den guldgula nyansen) och enormt dyra -- och då föredrar jag de snygga blåtonade glasen istället. Det är enklare än man tror att ta bort de gamla: lys med en ficklampa under glaset, då ser du den lilla "plastspaken" som du ska skjuta åt sidan - då lossnar glaset. |
|
|
Uppar denna då jag sitter i samma sitts. De automatiskt avbländbara backspeglarna är inne på sita versen på båda sidorna. Den guldfärgade fotokromiska vätskan har sjunkit ner till 1/2 - 1/3 båda sidorna.. Tror även jag skulle nöja mig med blåa med endast uppvärmning då jag aldrig ens tänkt på nyttan med automatiskt avbländbara speglar. ATP säljer blåa uppvärmda glas för 15Euro styck, men utan "dödavinkel inje". Länk Här är en med dödavinkeln linje Länk Passar dom tro? |
|
| Fan fick hem ett set idag och dem var ju alldeles för små jämfört mot de gamla.. Länk | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Du måste beställa spegelglas från en e38 om du inte vill ha de dyra avbländningsbara som satt på din bil. Vill du ha vanliga uppvärmda så är det e38 glasen som gäller. De har samma form som bokstaven D. |
|
Passar dessa glasen till min E39-a som har automatiskt avbländande backspeglar? Länk |
|
|
Ja. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.