|
|
|
|---|---|
|
Omkring år 1999 uppgraderades ju 316 från 1,6 motor på 102 hk till en 1,9 på 105 hk. Rent effektmässigt ingen större skillnad kan man tycka (jag vet inte vridmomentet) men är det någon annan fördel med 1,9-motorn som gör att man ska söka just den? Jag vet att 1,6-motorn i 316 gärna har en del strul med kupévärmen men detta kanske mer beror på värmepaketets placering? Hur är det med kamdrivningen -är det kedja på bägge varianterna? | |
| Har nu skaffat en E36 316 compakt årsmod -00 som ska fungera som andrabil. Den har 1,9-motorn. Genast börjar man ju fundera på det här med motorns trimningsgrad i jämförelse med modell 318. En 318 har ett effektuttag på 118 hk ur samma motor som 316 på 105 hk. Vad är det som skiljer? Är det "bara" att uppgradera programvaran i sin 316 till 318-varianten eller? | |
| Jag har också en 316i Compact som andrabil, och har också funderat på hur man skulle kunna få den massiva 318-effekten. :-) Jag har för mig att jag kom fram till att 318 har DISA-ventil (variabelt insug). Det skulle mycket väl kunna vara enda skillnaden. Att montera själva ventilen vore enkelt, då 316 har samma insug. Om det går att få elektroniken i 316 att styra en DISA-ventil har jag inte forskat i. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.