|
|
|
|---|---|
|
Jag ska köpa ny bil och väljer mellan en Bmw e39 530dA och en Mercedes e320 cdi. Bmw'n har gått 22 000 mil och fick aut-lådans olja bytt vid 10 000mil. Har inte gått med några tunga släp. Men jag är ändå lite orolig för hur länge lådan kommer att hålla för mig om jag väljer Bmw'n. Så tänkte att ni som kört ras på automatlådan i er e39 530dA och de andra modeller som hade samma låda (A5S 390R tror jag den heter?) kunde skriva hur långt era bilar gått vid raset. | |
| Det längsta jag hört om var 83000mil utan oljebyte innan lådan rasade, bilen klarade 117000mil innan den skrotades efter en olycka. Det var en 530dAT-00 | |
|
Oj det var rejält långt! Efter att ha kikat på internet så fick jag en uppfattning om att de flesta verkade rasa mellan 20-30 000 mil. Men det kanske inte stämmer? Alla som klarat köra 30 000 mil eller mer utan ras gör ju ingen tråd om det =) |
|
|
De flesta som fått lådras har kört antingen med trimbox eller tunga släp. ------- //Lövet |
|
| Jämför du med en MB E320 (kaross W210 eller W211) med tiptroniclåda är den inte ett skit bättre än BMW:s. Den tål iofs belastning, som jag förstått det, men utan service (servicefri enligt MB...) rasar den oftast mellan 30k och 35k mil, ibland tidigare. Känner ingen som kommit över 35k mil med MB-låda utan service och en del rasar ändå pga att oljekylen springer läck, varvid det går kylarvatten i lådan. Oljekylaren skall alltså vara ompackad eller bortrationaliserad (dvs ersatt av traditionell luftkyld oljekyl) i vart fall på bilar fram t.o.m. 2002. Sedan vet jag inte om MB fick ordning på problemet. | |
|
Det är fram till 2004 på Mercedes lådrasen förekom. Dock så gäller det endast bilarna med valeokyl från fabrik. Har inget med miltal eller körstil att göra. Det gäller endast Karosskod w211 samt en del c-klasser. Det är dyrt att åtgärda när det händer. Går dock enkelt att förebygga om man byter kyl. Går ej att packa om då lådan spricker invärtes så att kylarvattnet sipprar ned i automatlådeoljans kyl. Mb har 6000mil som bytesintervall på oljan på dessa lådor. |
|
|
Jag mindes fel, den hann rulla 804194km innan lådan sa upp sig och den hade rullat 1187000km när den skrotades pga olycka. Här kan du se vad ägaren fick byta och vid vilken mätarställning; Länk Efter ha läst om denna 530dA känns det överdrivet att vara orolig för lådras för en låda som klarar 80000mil utan oljebyte kan man inte påstå vara dåligt byggd. Stephan |
|
|
Hej! 31K mil - lådan fått ny olja nå'n gång vid ca 20K mil. Aldrig trim eller släp och nästan bara långkörning. Lådan växlade helt OK men lockup:en gick ner = spån i hela lådan så jag tog det säkra före det osäkra och köpte renoverad låda + NY converter från Tyskland och 8 tim senare lirar gamle 530:n som ny!! (I ärlighetens namn ska väl sägas att det var problem lockupkopplingen på vissa 530d (med missljud eller tvättbrädeeffekt i visst varvområde). På de tidigare modellerna byttes converter och filter garantimässigt, på de senare körde man i en ny/uppdaterad programvara i växellådsstyrningen för att komma runt problemet - men kanske flyttade man bara problemet till "efter garantiperioden" med den uppdateringen!?! Kanske var det anledningen till att min lockup tackade för sig?? Fast det är klart - en av mina kompisar har en 530d -02:a som bytt lådan 2 ggr på ca 27K mil (beg låda båda ggr). Mvh/Saij |
|
|
Tack så mycket för ytterligare svar! "Tyvärr" fick jag tag i en allt för billig merca så jag köpte den. Något elfel till lådan att fixa bara. Gällde detta med kylen även w210 eller bara w211 och vissa c-klass? Det blev en e320 cdi w210. |
|
|
Landmer> Det sitter en "klump" i framkant på toppen på de med raka motorer (vet ej om du har rak 6 eller V6) som är en oljekylare för automaten. Går på samma kylarvätska som motorn. Osäker på hur det är på V6-orna. Den bör bytas eller tas bort om du köpt en bil som har konstruktionen och bilen gått 30k. Inte för att måla f-n på väggen, men lokalisera du elfelet och be en liten bön att du inte har kylarvatten i lådan. Om något är "alltför billigt" finns det en obehaglig risk att det är just så... Leta lite på MB-forumen (Mbsca och MB-forum) så tror jag du hittar ledning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.