|
|
|
|---|---|
|
Hej, Får ibland felmeddelande från Idrive: Collant level low. Efter att motorn går varmt så går den bort och sedan försvinner ett par starter senare. (även ifall motorn är kall dvs) Sen så dyker den upp igen :/ Min fråga: Är det något som ni känner igen? vad ska jag göra nu? Bilen är en BMW 545i E60 från 2003/4 | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tar den vatten ? Kan vara membranet i expansionskärlet som är lite otätt. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| ingen anning ifall den läcker eller tar vatten, har ägt bilen i ett par dagar endast och den läcker inte så jag ser iallfall :/ | |
|
Alla bilar drar lite lite lite kylarvatten (andra mer än andra) Det som mest troligt är fallet med din är att det behöver fyllas på lite och sedan är det bara att tuta vidare ett halvår, ett år eller kanske flera år. Att du får upp varningen när den är kall är heller ingenting konstigt, när kylarvätskan är kall är den "liten" när den sen värms upp expanderar den och kan göra flera dl skillnad i expansionskärlet. Ligger det på gränsen till vad som är ok och inte ok så behöver bilen vara iskall innan den varnar, kan vara så att det är några grader kallare en natt och då varnar den, för att efter nästa natt som var mildare inte varnar. |
|
| Kolla slangarna mellan kylet och pumpen. Min undre slang läckte lite, men bara under färd. Bytte den för ett par hundralappar. | |
|
Tack grabbar för alla hjälp och tips :) Nu känns det lite bättre.. Ska fylla på imorogn. Men visst måste man ha destilerad vatten och glykol 50/50? eller vanligt vatten? |
|
|
Ja 50/50 blandning glykol/vatten skall det vara (om du inte köper färdigblandad) Ang. Destillerat vatten så har jag alltid använt kranvatten, och dom verkstäder jag talat med gör samma. |
|
|
Kan detta orsaka ditt problem, Länk ? (Om den nu drar vatten vill säga. Det kanske är givarfel.) |
|
|
På min E39 så var det givaren som var kass när jag började få upp detta meddelande. ___ //Ulf |
|
| Var det inte den motorn som hade problem med en slang under insuget som brukar läcka? | |
| Det där med det läckande kylröret tror jag är grymt överdrivet. Hur var det? en enda på forumet som vet någon som blivit drabbad av det? Någons farsa eller farsas kompis eller liknande har jag för mig. | |
| Jag vet ingen i Sverige som drabbats av kylproblemet, men tydligen så tyckte ett företag i USA att det va värt att ta fram en speciallösning till problemet.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.