AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.298

Går i köpatankar på en X5 3.0

Sida 1 av 2
In
355
Inot
745iA -02
Som rubriken säger så är jag sugen på en X5:a 07 eller nyare. Har mera eller mindre bestämt mig för en 3.0 exakt vilken av 3.0 vet jag ännu inte.

Priset, har tänkt hålla mig till max 300k och så få mil som möjligt.
Utrustning, M-paket, stora navin och sport/komfortstolar är ett måste, och tips på andra saker mottages gärna.

- Bör man välja ännu nyare modell
- Vad skall man akta sig för (problem med?)

Har ett objekt som vid en första anblick verkar ok, Länk

Som sagt, tips mottages mera än gärna, framförallt vad man skall akta sig för, och vilken årsmodell från 07 och framåt som är att föredra.
du skall givetvis till att börja med köpa en dieselbil när det gäller SUV, sen är det förstås skicket och historiken som är det viktiga. Svensksåld tycker jag och sen med komfortstolar och navi som "bas"

/Anders
E70 3.0D har inte sällan en del motorfel. Men denna modell är också i särklass vanligast, så det kanske inte är så konstigt.
Var i samma sits som dig för ett år sen. Fick bättre försäkringspris på 3.0si, samt att skatten skiljer 4-5000. Sökte en del på nätet och 3.0 Diesel är också en törstig rackare (liksom bensinaren), Gick från 530 och hade svårt att överge BMWs underbara 6a. Helt underbar motor, stänger av musiken när jag gasar på och det är otroligt skönt muller från motorn.

Med 20" och breda däck i stadskörning så gillar den soppa, men med 18" kommer man ner en bit. Min efterforskning gav att du ska köra en hel del mil för att räkna hem en diesel, som "turbo4ever" skriver har den drabbas av en del problem och servicekostnaderna är en bra bit högre på dieseln än bensinarn. Men nu lever vi i era då alla ska köra diesel..

En annan fördel med bensinaren är att den blir varm fortare och det är fördel vid korta shoppingturer som vissa långhåriga gillar..

Egentligen var det objektet som avgjorde då jag fann en 08a med få mil till ett bra pris. Men hör gärna av dig om du har frågor!

Om förbrukningen på dieseln..
Länk
In
355
Inot
745iA -02
Räknade lite på en diesel och en bensinare, och det är fördel över lag för bensinaren, däremot så är utbudet bra mycket större på diesel 3.0:or

Har kikat lite på alternativet att importera en x5 3.0 från tyskland och hittat ett par objekt, här en en av dem:Länk

bl
17
bladfalt
BMW F25
Audi A6 Allroad
Inot - du kanske redan är medveten om det, men den första bilen du länkar till har inte original M sport paket. Verkar bara vara nerlackad alt eftermonterade grejer. Du ser det bla på ratten och fotstegen. Jag är även tveksam till att det är originalfälgar. Kan man verkligen få X5 med 22"?
In
355
Inot
745iA -02
Tack för påpekandet, man missar mycket i sin "iver"

Men som sagt det är bara en av de som jag kikat på. Om det inte är orignal och speciellt i tyskland gör en lite orolig att den varit smälld och reparerats och då är det vanligt att man hottar till den har jag hört.

Tips mottages som sagt mera än gärna.
bl
17
bladfalt
BMW F25
Audi A6 Allroad
Även den senare länken verkar inte ha original M sport paket. Ser ut som om de eftermonterat de exteriöra grejerna, men om det vore original antar jag att den borde ha tex M sportratt?
bl
17
bladfalt
BMW F25
Audi A6 Allroad
jag skulle rekommmendera

Diesel, om det är bensin ska priset vara lågt eftersom de är svårsålda. Om jag ändå skulle titta på bensin skulle jag satsa på 4,8, den borde bara vara marginellt dyrare än 3,0.
PDC
Sportpaket eller iaf sportstolar
Gärna 20" med skärmbreddare, men det är iofs lätt att eftermontera både breddare och fälgar
M paket är givetvis ett plus men jag tycker skärmbreddarna är viktigast för utseendet. Om du hittar rätt bil utan m sport till rätt pris. Varför inte nerlacka som de gjort i annonserna?
Större stereo är ett plus, basmodellen är ingen hit
4.8 är billigare än 3,0 och det finns nog några handfulla anledningar till det.. (läs dyyyr att äga)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Köp min kollegas: Länk

Med tanke på priset så kan man tanka rejält mycket för mellanskillnaden. USA importerad av honom själv. Helt ren Carfax.

-------
//Lövet
In
355
Inot
745iA -02
Har faktiskt kollat på den, och hade det varit svart skinn och inredning i den så hade jag nog gett ett bud på den.

Det lutar mera åt en bensinare än en diesel just nu, då jag bara kör runt 3000 mil per år, så kostnaden per år blir högre för mig med diesel tyvärr.

Utbudet på 3.0 bensin är lite skralt i sverige verkar det som, i alla fall om man vill hålla sig runt 300k I tyskland så finns det flera objekt, hittade några 07-08:or med så lite som 4500- 6000 miil på mätaren vilket gjorde mig aningen misstänksam, men jag är ju å andra sidan av den försiktiga skolan.

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Den i länken var fin, men har den legat ute sedan 17 augusti så är den nog inte prisad för att säljas ..

Skönt med rattvärme!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Med tanke på att den är billigast i Sverige så kan den väl knappast vara dyr i förhållande till andra objekt? Folk är skiträdda för US-import (med viss rätt med tanke på alla baltvrak) men i det här fallet tar det 2 minuter att kolla att bilen är ok (vilket den är).

-------
//Lövet
Terry N
Fin bil!
Lövet: Du som har koll på annonser borde säga till honom att göra en ännu bättre annons!
Tala om att bilen har stora kliman med baksätesinställing! Syns på videon.
Har bilen xenon?
Skriv i annonsenrubriken NAV/7SITS

Nackdelar att folk backar:
Färgkombon trots allt. beige läder mot vitt - tyvärr.
Vanliga stolar i den (iof med skinn) men de flesta har sport eller komfort.
Skatten var inte rolig 5000 kr på en bensinare. Dieseln ligger på 7-8'?
ffa förstnämnda - svart inredning - bilen hade varit såld annars
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen har absolut US specad inredning som är lite speciell. Tycker dock att den borde varit såld ändå vid det här laget med tanke på priset. Det finns 2st X5or totalt som är billigare, en har gått 24000 mil och en är en 4.8 som säljs av en handlare med väldigt spännande rykte.

Bilen har xenon med strålkastarspolning

-------
//Lövet
Terry N
Håller med, den borde ha gått nu. Många fördelar, stora kliman,nav, bra däck sov, dvd, 7-sits, panorama,keyless, bra försäkring - samma premie för min E200 på samma bolag! (Har precis bytt dit pga de har låga priser)

Måste varit blind, det står ju 4-zon klimat och xenon i annonsen, sorry!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eller så ändrade han precis eftersom jag sade åt honom ;)

-------
//Lövet
Terry N
ah, misstänkte det lite, snabb kille.

vad ska han köra istället?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
E-klass kombi är tanken. Behöver inte 7-sits längre.

-------
//Lövet
In
355
Inot
745iA -02
Två objekt som kan vara något, dock så är jag lite skeptisk till miltalet.
Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.