AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.664

"5-serie känns som en Mazda"

Ball blindtest på vad som är premium o inte premium
Länk
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Skillnaden mellan premiummärkena och dess konkurrenter minskar hela tiden.
Ingen vill betala det det kostar att bygga en riktigt fin bil så därför har premiummärkena blivit "sämre" samtidigt som dom övriga blivit bättre och närmar sig kvalitetsmässigt.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Eftersom de flesta bilägare använder bilen utan ögonbindel är det ju lite irrelevant. Utseendet har stor betydelse för helhetsintrycket!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En av kommentarerna är mitt i prick.
Är detta premium?
Länk

LCD från 1982.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Visst är det så att även utseendet har stor betydelse för "känslan". Dock går det inte att komma ifrån att det blir sämre och sämre materialval både här och där.
Hade denna "test" gjorts säg 1998 och E39an hade ställts mot sina konkurrenter hade det inte varit något snack om vilken bil som hade varit "Premium"

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja alla är ju olika. Jag vill inte ens ha en Audi längre när jag är van vid BMWs fantastiska detaljarbete i interiören. Tyvärr är det väldigt talande för denna fåniga tidning. TV var super på 80 talet, men nu är de ju bara löjliga.

Kolla denna tråd och jämför ex dörrsidorna:
Länk

Ser man inte skillnaden är det ju bara att gratulera.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det där med "premiumkänsla" är extremt subjektivt eftersom det i princip är samma sak som subjektivt kvalitetsbegrepp (här bortser man från teknisk uppmätt "kvalitet" - t ex teknisk livslängd etc.).

Kvalitet är den subjektiva summan av subjektivt FÖRVÄNTAD kvalitet (och alla de parametrar som en omfattas i begreppet hos enskild person) i förhållande till subjektivt UPPLEVD dito....mer subjektivt begrepp är därför svårt att finna vid bedömande av t ex bilar.

En person som har låga förväntningar kan uppleva något som bättre än förväntat = hög kvalitet ("premium"), medan en annan person (eller t om samma person vid ett annat tillfälle) med höga förväntningar kan uppleva exakt samma sak/bil/händelse som sämre än förväntat = låg kvalitet (icke premium).

Men trots detta är det något som många biltillverkare lägger stora resurser vid - allt från hur interiören får lukta till hur en dörr skall/inte får låta när den slås igen måste vara rätt för att attrahera rätt köpare. Ju dyrare bilen blir, desto mer kräsna blir ju oftast kunderna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
"Vad som uppfattas som påkostat är också förvånansvärt personligt och bygger på vad man har för referenser."

Dra mig baklänges, vilken jävla överraskning!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
jhellström: Bilderna i exemplet är knappast rättvist. Vanliga stolar i A7:an (tagna med blixt...) jämfört med utökat läder + sportstolar i 5-serien.

Normalt sett så har väl Audi de senaste 5 åren varit klassledande gällande interiörer, speciellt hur de är ihopskruvade och materialval. Men det ska sägas att både Audi och BMW hela tiden jagar kronor. Min X3:a hade helt otroligt dåliga dörrsidor i någon PVC-plast.

En mer rättvis bild finner du här:

Länk

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tycker det blir orättvist om man begränsar en persons sinnen inför ett sådant test. De testar bland annat växelspaken på en Audi genom blindtest med en tennisboll på. Hur är det rättvist?

Klart de sinnen testpersonen har kvar skärps och denne t.ex använder hörseln mer, och upplevde då att Audi lät mycket och att det inte var premium. Ok, men så lyssnar också denna mer noggrant. Om de gjort samma sak med en Hyundai, hur hade då spaken uppfattats? Förmodligen ännu värre...

När det gäller Audi vs. BMW tycker jag, med risk för att starta en liten konflikt, aldrig att Audi varit klassledande även om jag vet att många uppfattat det så. Det känns mycket Audi i Skoda och Skoda i Audi, VAG-gruppen delar på komponenter och det får en Audi att kännas "ömsom vin ömsom vatten" i mina ögon. Det retar jag mig på.

Även om BMW i vissa fall inte alltid haft lika höga toppar som Audi, har de heller aldrig haft samma djupa dalar med billiga delar. En mer jämn kvalitétsnivå på materialen gör att jag upplever BMW som bättre, särskilt när de flesta modeller har haft minst lika hög nivå som Audi men inte de djupa dalarna.

//Bjersér
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Acey: det är ju bara att kika på dörren så ser du ett väldigt simpelt utförande jämfört med BMW.
Ser du inte det är det bara att gratulera.
Min dörr ser identisk ut och jag har vanligt läder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.