AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.874

Är det CAN-bus ut till antennförstärkaren på e61?

ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Efter en automattvätt av min e61 har jag fått problem med fjärrlåset. Vatten hade ju förstås trängt in i lådan där förstärkaren sitter och dränkt kortet. Lyckligtvis hade inte kortet tagit allt för stor skada och gick att reparera. Fjärrlåset funkade fint en vecka tills jag tvättade nästa gång då detbörjade bråka igen. Tog isär allt igen, men till min förvåning var den helt torr.
Jag kopplade i datorn med inpa och gick in på "Aerial tuner", vilket jag tror är antennförstärkaren. Allt funkade och inga felkoder fanns. Radiomottagningen funkar perfekt och kommunikationen med förstärkaren verkar ju också funka. Men inte fjärrlåset. Möjligheten finns ju att en kabel har gått av i gångjärnet, men då borde man ju inte få kontakt med den.
Så, vet någon om det är can-bus till stärkaren och då kan bekräfta att kablarna är hela, eller är det någon helt annan modul jag har pratat med?
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Nu är det hela fixat och jag kan berätta att det var på förstärkarkortet felet fanns. Ett "via-hål" hade ärgat så mottagarkretsen till fjärrlåset blev utan ström. Bara att skrapa fram banorna på båda sidorna och löda dit en tunn tråd så funkade allt igen.
Någon CAN-bus går inte ut till förstärkaren, utan det är en skild signal.
ma
2
maestro071
BMW530D TOURING -06
Jag fick samma problem en månad sen och följde dina tips men hittade inget fel på förstärkarkortet så jag skulle vilja be dig om mer specifika detaljer. Kan du markera var någonstans det var fel på ditt kort. Jag har tagit bilder på kortet som jag skulle vilja skicka till dig så att du kan markera felet på kortet. Min mejl är parezanin_r@yahoo.se
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Visst kan jag göra det, men det är nog inget specifikt hål som ärgar så det blir nog lite lotto.
Däremot kunde jag försöka markera vilka ledningar som har med fjärrlåset att göra, så att du kan mäta ledarna själv.
Bäst vore det att koppla på 12 V i kontakten och mäta
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
kim punkt achren at gmail punkt com
ma
2
maestro071
BMW530D TOURING -06
Tack for svaret.
Jag har beställt ny antennförsterkare eftersom verkar litte svårare än jag trode.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.