AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
765

KN openair eller sport luftfilter?? 320 E30

rp
10
rpm
320 -85... krockad :(
Ska beställa nytt filter till min 320 -85 Nu undrar jag om nån kan ge mig råd och tips om jag ska beställa ett Openairfilter (57) eller ett sportluftfilter från KN... Fördelar/Nackdelar? Problem att montera?

Bakhjulsdrift e myyyyyysigt!!
Jag tycker du ska köpa ett öppet filter, det kommer att bli ett så skönt ljud så man...............

Hade själv en 320 förut och jag monterade ett universalfilter, alltså ett öppet som passar till mååånga bilar. Bara ta bort luftmängdmätaren och mäta diametern på insugshålet och beställa ett som passar.
Sen får du göra nån plåtbit att nita fast i karossen eller nått för att staga upp filtret......

Mvh
Patrik 325i -92
frazze
rpm: Ett luftfilter som sitter löst i motorrummet bland
oljedimmor,skit som stänker upp från backen,värmepåverkat i från extrem motorhetta

rpm: Hur kan man komma på något så "dumt"....som att sätta luftfiltret löst i motorutrymmet..där det påverkas negativt..av oljedimmor..exrem värme...smuts..
varmluft som ej är att föredra...skit som stänker under
ifrån upp i motorutrymmet....samt att dessutom slakta
bilen på komponenter till luftrenaren...det är ju delar
som behövs för att bilen skall fungera under alla omständigheter.......köp ett KN insattsfilter..annars
gör du garanterat bort dig.....

rp
10
rpm
320 -85... krockad :(
Tror jag satsar på instasfiltret, det låter som du (frazze) vet vad du snackar om. Var får jag tag i ett sånt till mänskliga priser och med en accepterbar leveranstid? Beställde grejer till min gamle golf en gång, det tog nästan två månader att få hem dom...

Bakhjulsdrift e myyyyyysigt!!
An
1
Andreas Opsahl
E21 323i 1981
Prøv www.motornord.se

Andreas
Det är väll inte många bilar där det sprutar olja under huven heller, jag har iallfall aldrig sett nån....... Fast alla kanske inte kör med oljepåfyllningslocket på?

Mvh
Patrik 325i -92
frazze
Sandgren: Jag delar din uppfattnig...till fullo
"Sprutar" det olja...då är det illa....kanske bäst att
sätta tillbaka oljepåfyllningslocket då....spec om man
är så dum så man kör med openair filter....
Sätt en värmeavskiljnings plåt mellan openair filtret och motorn, Såg ett reportage där dom bromsade en 325i
och jämförde filter med Öppna filtret gav bilen 179hk
med insats endast 171,5hk alltså endast en och en halv häst, sen blir det ju lite mera vrål med openair,Kommer ej i håg vilket fabrikat som gav dom nio xtra men tror det var k&n. mvh jocke
jocce: Precis, ska man ha ett sportluftfilter så ska det vara ett öppet, annars kan det vara eftersom det inte blir nån skillnad annars. Fast man märker ju inte direkt så mycket med bara ett öppet heller men jag köpte inte mitt filter för hästarna, bara för ljudet......

Mvh
Patrik 325i -92
No
91
North.D
330D Touring -06

Försök att hitta en sats som leder ner filtret till ett luftintag längre ner under fronten, Då får bilen både ren och kallare luft!!
Kolla position 50...
Länk
Gjorde en värmeavskiljningsplåt och skaffade en K&N för ett antal år sedan till min fd 325i -90. Plåten är ett måste, var då medlem i en amerikansk mailinglista där luftledning upp till filtret diskuterades livligt, många tycker att det lättare kommer fuktig luft till filtret om man har någon typ av "snorkel" som leder in luften. Vet inte var de slutade men jag skaffade ingen iallafall.

istället tog jag loss grillen och öppnade upp mellan alla igensatta horisontella "spjälor" framför filtret och byggde ihop en vinklad värmeavledning av aluminium. Ljudet från K&N filtret är coolt och men min "butt-dyno" registrerade inget mer än kanske lite mer kick vid 3800 varv (som jag tror var där liksom den gamla 6:an vaknade till liv).

kamber
frazze va fan snackar du om ??????... fattar inte riktigt dina resonemang???? tycker du inte det e bra att ha open air?------->

/Bujachaka....
B M W 318 -86 E30.....
UTAN KÖRKORT FÖR TILLFÄLLET, TILL DEN 10 Augusti =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.