AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.362

Allt går i en tiondel! (Problem med hastighetsmätare på 523 -96)

kl
2
klash
523i -96
Hej!

Kom nyligen över en 523 -96 billigt, men behäftad med en del fel. ABS, antispinn och hastighetsmätare funkar inte. Förra ägaren har bytt ABS-givare vänster bak och kontrollerat givaren höger bak på verkstad, så det borde inte vara de som spökar.

Var i veckan nere hos Rinaldo (erkänd BMW-mek i Jönköping) och mätte upp felen, och den gnällde på orimliga hastigheter på hjulen lite varstans. Han nollställde, och direkt när man ska köra iväg efter det sätter antispinnet i och bromsar. Kopplar man ur den funkar det fint. Åkte tillbaka och mätte upp igen, men hittade inga nya felkoder. Efter en lite längre sväng tändes även ABS-lampan igen, men det har jag inte mätt upp igen. Däremot undrade han om jag bytt däck nyligen, och visst, det är nya bakdäck och halvslitna framdäck. Han menade på att om det skiljer tillräckligt mycket i rullomkrets känner bilen av det och registrerar det som hjulspinn. Har nu mätt, och det skiljer ca 1 cm i diameter mellan fram- och bakdäck. Det är samma profil men olika fabrikat på däcken. Provade att skifta till vinterdäcken, men det gjorde ingen skillnad.

Igår upptäckte jag dock en annan sak - allt går i en tiondel ungefär! Jag trodde hastighetsmätaren var helt död, men kör man i typ 120 så orkar den sig uppåt 15 km/h. Även trippmätaren visar en tiondel. Har jag kört 6 mil visar den 6 km.

Ska åka tillbaka till Rinaldo i nästa vecka, men är det någon som har en känsla för vad det kan vara? Någon av de främre ABS-givarna eller något annat?
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej.

Jag har också "fått" problem med typ exakt samma sak.

Jag hade inget fel alls på ABS funktionen i min bil, tills jag tog loss en sensor (höger fram) och sedan satt tillbaka den. Då slutade den att fungera.
Jag tog loss sensorn på andra sidan (vänster fram). då slutade den fungera.

Jag har köpt två nya sensorer på BMW men ingen skillnad och nu så upplever jag exakt samma problem som du har.

Jag nollar koderna, åker några meter, ABSsen hugger och bromsar mig så ja bara kan åka typ 3km/h. avaktiverar man ASC så kan man åka normalt tills man kommer upp i hastighet då slår den av ABSen (lampan börjar lysa).

Jag har ringt och pratat med folk på BMW och dom "trodde" att det kan ha och göra med avståndet mellan ABS sensor och Triggerskivan.
Om det avståndet inte är rätt så mäter sensorerna fel och systemet fungerar inte.
Men jag har försökt med att ha olika avstånd så gått det går men ingen skillnad för mig.

Men mina mätare fungerar.
Läser man felkoderna så säger den fel på sensorerna höger och vänster fram.

Har hållit på med det här i månader men ska boka tid på BMW så fort lönen kommer. :-)
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
se också så du inte har detta. jordningsproblem.

Länk

kl
2
klash
523i -96
Tack för tipset. Var ute och provade lite snabbt enligt filmen, men det löste inte problemet. Verkar väl dock rimligt att det skulle kunna vara något sådant.

Tempen, tanken och varvräknare funkar för övrigt. Momentanmätaren lever sitt eget liv och går ibland i botten för att sedan gå tillbaka till noll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.