AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.667

Är detta en för snäv kravlista för att hitta en fin E39 530i/540i Touring?

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

Jag e ute efter en E39:a 540T eller 530T och har lagt ut en köpes annons och kollat dagligen på både Blocket och AP. Har inte hittat och inte fått några vettiga svar på några bra objekt.

Har jag således för höga krav? jag har inga krav på hur långt eller kort den ska ha gått.
Ingen speciell färg på bilen heller, inte om den ska vara manuell eller automat.
Priset på bilen, ja, allt från 50-80k kanske

Eller e det så att det är väldigt få tillverkade med denna spec. och dom som finns håller ägarna i för att det är en underbar modell?

Ja jag vet inte, jag bara spekulerar....

Min annons:

"Hej,
Jag är ute efter en E39 530/540i touring, 2001-2003.

Kravlista:
M-paket ut och invändigt
Hel eller halvskinn
Sportstolar
Ej beige skinn

Powerposta eller maila om ni har en fin E39 till försäljning"

//D
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

En faceliftad E39 Touring med M-paktet och sportstolar kan väl inte vara omöjlig att hitta.
Dock är det ju oftast komfortstolen som sitter i en E39a som börjar krypa uppåt i utrustning.

De
607
Decoy_81

Tor: har du någon erfarenhet av komfortstolarna? har faktiskt aldrig suttit i någon, glider man inte bara runt?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fast det är ju ändå sportstolarna som är vanligast när det gäller 530/540 E39 med M-sport.

Tycker inte det borde vara så svårt att hitta bilar enligt dina krav däremot så behöver du titta på ett antal innan du hittar en som är i hyffsat skick och någorlunda fri från rost. Jag sålde min 530iAT M-sport för ca. 1,5 år sedan och den var relativt lättsåld förmodligen beroende på just M-sport, mycket annan utrustning samt att bilen var i bra skick.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Komfortstolarna är sköna men inte lika skålande som sportstolarna eller t ex komfortstolarna i E6x så man sitter kanske inte fastlimmad vid riktigt aktiv körning men samtidigt så är det en E39 Touring vi pratar om inte en M3.

Massor av inställningsmöjligheter och ibland finns även tillvalet aktiva stolar vilket är massage i sittdynan. Jag har haft båda stolstyperna och jag sitter bättre i komfortstolarna framförallt märks skillnaden på långturer men sportstolarna är snyggare.

Leta efter bilar och titta på dom oavsett om det är sport- eller komfortstolar.

___
//Ulf
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Visst har sportstolarna mer sidostöd, men jag halkar inte runt på en komfortstol.
Personligen sitter jag mycket skönare i komfortstolen, har haft en E39 med sportstolar och 4 E39/38 med komfortstolar, den senaste dessutom med dom aktiva-komfortstolarna.

Ulf: Mycket möjligt att du har rätt ang. sportstolarna, har inget svart på vitt som jag stödjer mig på utan det är bara vad jag har upplevt under alla år av annonssurfande att många E39 med mycke utrustning har just komfortstolarna.

De
607
Decoy_81

Tack för era stora erfarenheter och tips.

ja jag får nog iallafall provsitta komfortstolarna och bilda mig en uppfattning, men jag tycker nog att sportstolarna e mycket snyggare :)

//D
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tor: när det gäller välutrustade E39 generellt så är komfortstolarna nog vanligare men när det gäller M-sportutrustade E39 så är det inte lika vanligt trots hög utrustningsgrad i övrigt. Det är i alla fall min uppfattning... På E6x är det betydligt vanligare att M-sportköparen har valt till komfortstolar men där har ju dessa en betydligt sportigare karaktär och är trots det komfortablare än E39:ans komfortstol.

___
//Ulf
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
jag hade komfortstolar i min E39 540 touring. De var väldigt bekväma. Sportstolarna i min E34 touring var så skålade och tajta de egentligen inte var bekväma...
Det byggdes 51st 540i/6 Touring med M-Sportpaket av dem uppfyller 32st dina krav/önskemål, 5st faller bort för dem har komfortstolar och ytterligare 14st faller bort för att de har sandbeige, lichtgelb, zimt läder eller har alcantara (delläder finns inte till M-Paket).

Det byggdes 239st 540iA Touring med M-Sportpaket varav 34st har komfortstolar och 53st har "fel" färg på lädret eller har alcantara vissa av dem kombinerar i motsats till de 6vxl där ingen med fel klädsel har komfortstolar.

Men av detta blir det att ca 200st 540i Touring E39 är byggda enligt dina önskemål och bara en bråkdel av dem finns i Sverige. 530i finns det klart fler av men ska jag gissa finns det kanske 50st bilar som uppfyller dina önskemål i Sverige, som synes spelar det inte så stor roll om du accepterar komfortstolar, däremot är det bra om du accepterar beige läder och alcantara.

Av de 482st byggda 540iT/6 M62TÜ har 83st komfortstolar.

Av de 1150st 540iAT M62TÜ jag har lista på (jag har alla facelift och några få icke facelift) har 483st komfortstolar och av dessa har alltså 34st M-Sportpaket.

Stephan
zcooter
Helt mål lös Stephan, vilken diger kunskap!!!!!!
visst får man ha önskemål vid BEG, köp men det lär bli svårt att bli helt tillfredställd, speciedllt om detgäller billar som har några år på nacken efter dem tillverkats!
Men å andra sidan så skall ,man ju vara liiiite kräsen
De
607
Decoy_81

Ja jäklar nu fick man svar på ta! Tack Stephan735i. Mina odds ser inte så bra ut, ska man alltså acceptera beige läder.....

gustaf76: jag vet nu inte hur lång i rocken du e men jag själv e väldigt kort :) och väger under medel och jag sitter sjukt skönt i sportstolarna på min 325:a, mina tankar lutar åt att om man e lite minde i storlek, så kanske inte komfortstolarna e någonting för mig. Men jag spekulerar bara och måste förstås testa själv :)

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det skulle va för komfortstolarna, för 540 med M-paket (åtminstone utvändigt) och svart skin finns väl knappast ont om? Tycker jag ser sådana hela tiden :)
De
607
Decoy_81

Ville uppdatera efter två år. :)
Det tog nästan 16 månader till efter mitt föra inlägg innan jag hittade en av de 239 tillverkade. Som passade mina krav. Den har komfortstolar, men är faktisk väldigt nöjd med dessa stolar. Många inställningsmöjligheter :)

kolla gärna in den här! Länk
Då finns mer info om vad jag fixat och donat med den :)

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
:-) kul! Riktigt snygg bil, e39.

/M

Mina bilar:
Länk
De
607
Decoy_81

Tack! ja e39 e riktigt snygga bilar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.