AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.682

Går det byta batteri i nyckel till BMW e91

m3
260
m3rso
Billös
Plötsligt så kan jag inte låsa upp eller låsa bilen längre med min nyckel. Går det byta batteri i den nyckeln jag har. Jag har inte keyless eller vad det kallas.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Batteriet ska väl laddas när nyckeln sitter i. Så det kan ju tyda på att batteriet är helt dött. Ring till BMw. Så länge kan du ju alltid låsa/låsa upp med metallnyckeln som hår att ta ur plasthöljet.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
"Går att ta ur" ska det stå...
m3
260
m3rso
Billös
Vet ej om det är laddningsbart. Men det måste kunna gå få upp nyckeln och byta batteri. Vi använder metall nyckeln så länge
He
198
HenrikJ
320da -11
Funkar den andra nyckeln? Annars är antennförstärkaren trasig. Den finns inuti spoilern högst upp på bakluckan.
m3
260
m3rso
Billös
Jag har en nyckel
m3
260
m3rso
Billös
Bara *
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Har du använt nyckeln nyligen och den plötsligt slutat fungera?

Om nyckeln bara legat ett tag så kan det kanske räcka att du använder den några gånger för att batteriet skall bli uppladdat igen (vilket alltså sker när den sitter i tändningslåset)

----
BMW CS #6212
He
198
HenrikJ
320da -11
Ok. I så fall är det ändå dags att köpa en ny nyckel på BMW för ca 2000kr. Du kan inte byta batteri i din befintliga nyckel. Den laddas induktivt i tändningslåset. Om det varken funkar med den nya nyckeln, eller med centrallåsknappen på instrumentbrädan är det sannolikt fel på antennförstärkaren, eller någon kabel till den. Finns massor i ämnet om du söker.
m3
260
m3rso
Billös
Tack för svaren har inte testat det på instrumentpanelen. Men ska in till på måndag och kolla vad dom vill ha för ett byte
He
198
HenrikJ
320da -11
Rättelse: Om centrallåset funkar med knappen på instrumentbrädan men inte med nyckeln är det antennförstärkaren. Om inget av det funkar ligger ditt problem någon annanstans.

BMW kommer ej att byta något batteri i nyckeln utan rekommendera dig att köpa en ny nyckel eller byta antennförstärkare.
m3
260
m3rso
Billös
Sjukt. Jag hämtade på den på rekond studion vid 11 då låstes bilen upp. När frugan kom och skulle låsa den funkade det inte längre. Suck
He
198
HenrikJ
320da -11
Kan vara så att någon har varit lite väl närgången med högtryckstvätten...
Kommer det in fukt bakom spoilern där antennförstärkaren sitter kan man ovanstående symptom.
m3
260
m3rso
Billös
Okej. Det kan man ju tänka sig också. Men om det torkar så kanske det kan funka igen. Den sitter i spoilern i ett av hörnen eller? Så fattade jag det som
He
198
HenrikJ
320da -11
Länk
m3
260
m3rso
Billös
Tack för hjälpen Henrik. Kollade lite snabbt nu men hittade ingen fukt vid kablarna måste i så fall ta isär spoilern. Kan BMW utesluta vilket som är problemet?
He
198
HenrikJ
320da -11
Förhoppningsvis :)

Funkar centrallåset med knappen på instrumentbrädan? Den i övre vänstra hörnet av det inringade: Länk
m3
260
m3rso
Billös
Japp det funkade på den :)
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Nu verkar det vara min tur... tvärdött med båda nycklarna men funkar på knappen inuti bilen...

Är det bara att byta antennförstärkaren direkt eller kan det vara nå enklare, typ att det ärgat eller kabelbrott in i förstärkaren?..

Bör man åka till verkstad eller klarar en lite halvhändig person av det själv?

Hur får man av bakvingen utan att bryta sönder grejer (hittade bara tre skruvar)?

Någon som har en vettig sprängskiss ifall det är värt att göra ettförsök själv?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.