AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.539

Fråga om antispinn och -sladd på E36 Compact

re
7
real
318i cab -91
Jag håller på att leta efter en E36 Compact av årgång -99 eller -00. Vad jag läst mig till har dessa årgångar antispinn och -sladd som standard, men nu har två bilar jag tittat på saknat antisladd enligt ägarna.
Kan det stämma eller är det bara vad de tror ?
Ena bilen är svensksåld och den andra import.

Hur kan jag se vad som finns ?
Står det bara ASC på knappen även om bilen har ASC+T eller är det två knappar till vänster om ratten ?
Finns det något annat enkelt sätt att se ?
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Det kan du kolla på www.bmwvin.com Skriv in chassinumrets sju sista siffror/bokstäver så får du fram vilken utrustning bilen har. Du får fram de siffrorna mha regnumret på transportstyrelsens hemsida.
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Det kan du kolla på www.bmwvin.com Skriv in chassinumrets sju sista siffror/bokstäver så får du fram vilken utrustning bilen har. Du får fram de siffrorna mha regnumret på transportstyrelsens hemsida.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det har aldrig funnits något aktivt antisladdsystem till E36 inklusive Compact det är jag nästan 100% säker på utan ASC är ett passivt antisladdsystem eller i folkmun kallat "Antispinn".

Det motverkar alltså att sladd uppkommer på grund av hjulspinn, exempelvis vid häftigt gaspådrag under en omkörning i halka. Men om du får sladd på annat vis, exempelvis på grund av för hög fart i en kurva, gör inte ASC något åt det.

Det aktiva systemet som försöker häva en sladd med hjälp av bland annat gyro och bromsar heter DSC samt kom först till nästa generation BMW. Exempelvis en E46 Compact, om ASC var standardutrustning eller tillval till E36 Compact vet jag inte men med stor sannolikhet skiljer det sig mellan olika marknader.

//Bjersér
Det är endast ASC + T som gäller till E36, även om det bara står ASC på knappen. Det blev standard på alla svensksålda bilar from någongång på slutet av 90-talet. Ett väldigt tacksamt system att ha vintertid, även till en 316.
re
7
real
318i cab -91
Alla bilarna jag tittat på hade ASC+T som det borde vara.
BMWVin-länken var ju lysande.
Många tack !!!
re
7
real
318i cab -91
Nu har jag kikat på lite fler bilar, men undrar en sak.
Är ASC+T något man kommer sakna om man köper en lite äldre (och oftast betydligt billigare) Compact utan detta tillbehör ?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det beror på hur van du är vid bakhjulsdrift, Compact delar bakvagn med den äldre generationen E30 som är känd för att vara lite lömsk i uppträdandet. Klart det fungerar alldeles utmärkt, men det ställer högre krav på dig som förare.

//Bjersér
re
7
real
318i cab -91
Jag fullkomligt älskar bakhjulsdrift och kör E30 själv idag :-)
Denna bilen är tänkt att frun skall ha, med lite mindre vana, även om hon kör Volvo 745 Turbo idag.
Vi bor uppför en brant backe och då känns det som man kunde ha nytta av antispinnet på vägen upp under vintern, eller ???
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nja, så länge det inte är för djup snö hjälper ASC dig på traven men är du van vid en E30 har du förmodligen "det" i ryggraden redan och tar dig fram bättre med systemet av. :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.