|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Är det rimligt att en Dansk skulle vilja ta hem min Volvo 850 T5 till Danmark? Blir lite fundersam, så det inte är något lurt i görningen?? Hur funkar det med skatter , export osv? Tacksam för tips :) |
|
De har 180% skatt/avgift på bilar i DK som vad jag förstår skall betalas även för att ta in en begagnad bil från utlandet. Dock har jag förstått att det finns vissa kryphål - ett sätt är att ta bort baksätet och på så sätt slippa avgiften och köra den på gula registrerings skyltar. Men detta är något som köparen ombesörjer på plats i Danmark. Det finns också så kallad "flexleasing" som numera är väldigt populärt där man också kan finta bort en del av avgifterna men jag TROR detta enbart går på nyare bilar eller bilar med avdragsbar moms i utlandet. Finns kanske någon mer insatt i detta. För några år sedan var det populärt med danskar som flyttade till Sverige och som köpte lyxbil - de som flyttat hem igen har i princip alla sålt bilen pga den höga kostnaden för alla avgifter. Det låter otroligt om det inte rör sig om en pervers Volvo-samlare som vill ha just din bil :-) |
|
|
Samtidigt, är det en äkta T5-R är de inte så vanliga här hemma och måste ha varit ovanliga i Danmark just på grund av deras höga avgifter? Man säljer nya bilar där utan utrustning och monterar sedan det man vill ha i efterhand just för att undvika dessa avgifter, så på sin tid välutrustade och dyra T5-R kanske inte var var mans val? //Bjersér |
|
|
Behöver inte vara något lurt i det. T5 är ingen dussinbil här i DK, och räknas som en mycket lyxig familjebil jämfört med alla Ford mondeos som finns på vägarna. Vid import av en bil, beräknar Skatteverket i dk (6-8v väntetid) ett marknadsvärde av bilen inkl avgift. Reg avgiften är ca 62% av marknadsvärdet i dk.. Hälsningar från Danmark. Tänk på hur bra ni har det i Sverige! Fick själv vänta 4 veckor innan skatt hade en avgift klar på min LCI 530dA Touring när jag hämtade den.. |
|
|
Sim: Tja, bor man på den dyra sidan, så... ;) ---- BMW CS #6212 |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tack för svaren :) Men för mig som säljare innebär det inga extra kostnader att sälja till Danmark eller? |
|
Sålde min gula t5 till en dansk. Funkade hur bra som helst. Se bara till att behålla plåtarna, de ska du skicka in till Transportstyrelsen. /S |
|
| Min danske bilköpare registrerade aldrig bilen i DK. Så jag kommer vara mkt försiktig med att sälja en bil för export. Det står på TS hemsida exakt vilka dokument du måste kunna uppvisa för avregistrering och export. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.