|
|
|
|---|---|
|
Tog ur originalstereron (Blaupunkt) och skulle ladda in min lite yngre Blaupunk (2000). Givetvis passade inte kontaktstyckena på baksidan. Efter lite gör det själv så var det hela ihopkopplat enligt scemat för den gammla såväl som den nya stereron. Felet är bara att inget!! ljud kommer ur högtalarna. Har testat med andra (lösa) högtalare direkt på högtalarutgångarna och då funkar alla utgångar. Alla högtalarna i bilen är helt tysta!?!? Har inget slutsteg i vänster bakskärm, (såvida det inte är 5x5x5 cm stort). Ska jag bli tvungen att dra nya kablar för uppenbarligen så sitter det någon fiffig manick någonstans som inte vill riktigt. Har någon av er råkat ut för samma fenomen? Fraude am fahren | |
|
Inte för att vara elak men det låter som en felkoppling, jag skulle rekomendera en färdigkopplad adapter mellan bilens kontakt och stereons (för du har väl inte klippt i bilens elsystem?) Annars kan du testa att mäta dc resistans på högtalarsladdarna med en ohm-meter, borde ligga strax under 4 ohm och när du ansluter testkablarna ska det höras ett svagt skrapande ljud i högtalaren. det är ganska lätt att förvexla färgerna så att stereon försöker driva mellan tex vf- och hf- då låter det inte ett skit, kan det vara nåt sånt?? /danne |
|
eDwArD |
Som sagt köp en färdig adater kostar inte många kronor. Vi hade samma problem på en saab, så vi klippte av tråd för tråd till stereon. Vi började med framsystemet eftersom det har låtit illa innan. När vi hade klippt båda kablarna till framsystemet gick stereon igång. Det var troligtvis kortis i någon av kablarna. Så kolla så att det inte är kortis, annars kan du prova att koppla ur högtalarna en efter en. |
|
Tack för tipsen, jag provade alla varianter på positioner vad det gäller högtalarkablarna till bilens högtalare men fortfarande spöklikt tyst. Stereons LED-indikator ger normala utslag. Inte ett sprak ens en gång, för att i nästa sekund fungera perfekt med externa högtalare. Jag fattar inget. Kan det sitta några delningsfilter el dyl någonstans som jag råkat skada. Har diskanter och mellanregisterhögtalare i dörrarna så det finns ju ett visst fog för att något sådant kan sitta någonstans. Fraude am fahren |
|
|
Jag vill repetera vad Sjölund sa: Mät resistansen över högtalarna i kablarna vid stereon med en ohmmeter, bör ligga runt 4ohm, om nåt är kortslutet så slår en lite modernare stereos skyddskretsar ifrån och det blir ganska tyst (bättre än massa knaster och lite rök). mvh Micke |
|
|
Tjena vill du kolla själva högtalarna, så ta ett 1,5 voltsbatteri på + och - polen på högtalarkabeln så ser du dels om dom funkar som dom ska och vilken som är + eller - (ifall du inte visste det. funkar högtalarna då så är det i kopplingen eller i sterion som felet är vid. //Mvh Peter |
|
|
Det verkar ju som du har testat allt nu... På min 316 från 91 delade sig kabeln till framhögtalarna i kabelhärvan, 5,25" spelade ofiltrerade parallellt med diskanten som filtrerades av en konding. Den var monterad på baksian av diskanten. Vilken av dina BMW är det som du skruvar i?? Tror att modeller med originalmonterad telefon har dubbla talspolar i framsystemet, men att modeller med eftermonterad telefon har separata handsfree högtalare eller ett relä som bryter ur stereon när det ringer, skulle ju kunna vara nåt sånt. eller så har du råkat koppla dc på högtalarna en liten stund, då brinner mellanregistren ganska fort fast diskanterna borde klara sig. eller så har du råkat jorda en högtalarkabel, då slår stereon ifrån, enklast är väl att prova med en extra högtalare samtidigt som du kopplar in bilens högtalare för att konstatera om du har utsignal eller om det är en skyddskrets som aktiveras. |
|
|
Tack igen för svaren och jag tror nog att Daniel Sjölund är lösningen på spåren. Har provat att dra "nya" kablar till högtalarna bakom kick panelerna och dom funkar fint. Inte ett ljud ur dörrhögtalarna när jag provade att parallellkoppla dom med den "nya" matningen. Kopplar ur alla originalkablarna till samtliga högtalare nu för att se om jag hittar felet senare och drar nya för att komma vidare just nu. Har även testat med ett litet 1,5v batteri på originalkablarna innan jag kopplade ur dom och inte så mycket som ett skrap kunde uppfattas. Mystiskt. Alla högtalarna gick ju så bra innan jag tog ur den gamla stereon. Just det, det är 318ti compacten som jag skruvar i. Hittade åxå utgångar på den gamla stereon för telemute och hastighetsanpassad ljudåtergivning, något som jag tror inte var i bruk men dom kan ju behöva vara inkopplade någonstans. Jaja... en vacker dag tar jag ner dörrsidor, paneler och det övriga som är nödvändigt för att ha lite koll på var högtalarkablarna löper. Har lyft lite på handsfack och dom undre panelbitarna för att upptäcka att det är fullt med elkablar, reläer och skarvdon över allt där det finns minsta utrymma. Måste vara ett helvete och felsöka på en verkstad, även med diagnosutrustning. Lyfta på mattor och bryta loss plastpanel för ett reläs skull. Hittade säkert 10 reläer på illa placerade ställen!! Suck. Är glad att jag inte har någon i-drive :o) Fraude am fahren |
|
|
Läste nåt om att vissa modeller har gemensam minus för alla högtalarna, som dessutom är kopplade till bilens chassi nånstans (inte nödvändigtvis vid bilstereon). Detta arrangemang är OK med äldre generationens stereo med konventionella slutsteg, men på nya enheter med bryggade slutsteg ligger halva matningsspänningen (c:a 6V) på högtalarutgångarna gentimot jord (minus). Kopplas detta då in på kablage enligt ovanstående så kommer (i bästa fall) slutstegens skyddskretsar att slå ifrån. Detta förklarar varför du får ljud med extern högtalare eller med nya kablar till någon befintlig högtalare i bilen. Om du bara hittar och modifierar ev. koppling till jord på befintligt kablage så skulle du slippa byta ut alla kablar. FP |
|
|
Tack "folke" för det. Ska prova att koppla om jorden så får vi se vad som händer. Vore kul och slippa dra om alla högtalarkablarna, även om jag byter ut några av de 8 el. 10 högtalarelementen. Fraude am fahren |
|
|
Hej Bara kastar in en grej här. Jag har skruvat bilstereo på en massa konstiga bilar. Då har jag stött på ett fenomen som stämmer väldigt bra med ditt. Om jag inte minns helt felt fel så var det en Mercedes *äsh*. Denna skickade ut en styrsignal till en eller annan styr enhet i bilen när man startade stereon. Om du vill checka vilka ledningar du har 12+ volt i först, sedan stoppar du i den gamla stereon och ser om det är fler ledningar med ström i nu. Kanske det funkar? :-) Mvh Hosse |
|
|
j t montoya du har troligt vis ett orginal slutsteg i bagaget(vänster sida bakom inklädnaden) det hade jag på min 325. Du har antagligen inte kopplat in remote kabeln från steget in i stereon.kan va svårt o hitta om du har klippt av kablarna (egen erfarenhet) |
|
|
Är det så att du har en originalstereo med externt slutsteg? I såfall fungerar nog enbat originalstereon eftersom BMW har en speciallösning avseende lågnivåsignalerna. Prova att koppla in din originalstereo igen och se. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.