|
|
|
|---|---|
|
Många av er sitter säkert som jag och letar i diverse webshopar efter TWS-olja till våra M-bilar. Den verkar ju inte att finnas längre och det som rekommenderas i stället är nån för mig okänd Castrol Edge (FST) 10W-60. Hmmm... jag kollade såklart här på forumet men det finns ingen som kan ge ett rakt svar på vad som hänt, utom Phoenix M3 och Kane då ;). För att vara säker sände jag därför ett mejl med frågan till Castrol, och så här svarar dom: "Hej! Jag ser att er olja Castrol TWS Motorsport 10W-60 (produktkod: 452649) inte längre finns i ert sortiment. När jag söker efter "rätt olja" för min bilmodell, BMW Z4M Coupé (S54,E86) på er webplats blir rekommendationen Edge (FST) 10W-60 (produktkod: 463738). Är detta samma oljor med samma egenskaper eller vad skiljer? > > > Hej Tack för ditt mail. Castrol TWS Motorsport har utgått ur vårt sortiment och ersatts av Edge (FST) 10w-60. Den möter BMWs krav för M-modeller. Vänliga hälsningar Castrol" ----------------------------------------------- Jaha, då har vi svaret där, vi ska använda denna oljan i stället. Nu svarar de iofs inte på frågan om vad som skiljer, men man får väl anta inget, mer än namnet då? | |
|
Som jag/vi sagt 1000ggr innan. DET ÄÄÄÄR EXAKT SAMMA OLJA!!!! :) |
|
|
Som jag sa att du sagt, men som nu även Castrol vidimerat. För de som vill ha riktiga kalla fakta uppskattas detta säkert. |
|
|
Gött! Kanske går att köpa via mapodo fortfarande? Har du några bilder på din z4? Hade varit kul att se |
|
|
39,50 euro för 5 liter FST (+ frakt)!!! Helt sjukt, man har ju fått ge det dubbla för TWS tidigare. OBS! TWS Motorsport har utgått ur Castrols sortiment. Det var den nyheten jag ville sprida vidare. Bilder har jag i en ständigt ökande mängd. Du får nöja dig med min avatar så länge. |
|
| Hej. Tänkte också köpa ifrån tyskland. Hittade denna sidan www.oljaonline.se och beställde därifrån. Helnöjd. Helt ok pris endast 59kr i frakt | |
|
Yeddheng: Var köpte du din olja ? /Janne |
|
|
Oljaonline namnger sin olja konstigt: "10W-60 Castrol EDGE Professional TWS 10W-60 Motorsport - 1 L" Den rätta oljan för M-bilar heter/hette TWS, inget annat. Castrol säger att även Edge Proffesional är för M-bilar men samtidigt säger Bmw att endast TWS är godkänd. Skumt det här. Det är nog säkrast att mejla oljaonline först för att vara säker på att man får rätt olja. CETE, du kan ju återkomma när du fått oljan levererad och skriv vad det står på förpackningarna. Jag ska nog ta och fråga Bmw också och se vad de har att säga om detta. TWS var ju speciellt framtagen för S54B32 i ett samarbete mellan Bmws M-division och Castrol. Väldigt konstigt att man plötsligt och utan förvarning slutar tillverka en så vital del. Det kan ju vara så att Bmw bunkrat ett stort lager som räcker i flera år och då indirekt tvingar oss att serva där? Förhoppningsvis är Edge FST bara en omdöpt version av TWS. Får som sagt kolla med Bmw. Någon olja har jag själv inte köpt ännu men det lutar åt antingen oljaonline.com (om de har rätt olja) eller mapodo. Ska göra ett byte i oktober innan avställning men först måste jag reda ut vilken olja som är rätt. I värsta fall får man väl köra in till Bmw och punga ut med 300:-/liter (!!!) |
|
|
10w60 edge fst från mapodo köpte jag. Har gjort full servicen på m5an och är super nöjd. Rekomenderas. Är den rätta oljan nu istället för tws |
|
|
(kopierat från rejsa) Från Castrol's "Senior Technical Manager" för Norden: "Castrol TWS 10W-60 och Castrol Edge FST 10W-60 är exakt samma formulering, ingen skillnad alls. TWS var ursprungsprodukten för att klara BMWs godkännande för vissa M-motorer (Det finns bara en formulering som är godkänd av BMW). Denna produkt tillhörde ett segment som gick under så kallade auktoriserade verkstäder, i detta fall alla våra BMW verkstäder. När man senare skapade ett sortiment får butikssidan, typ Mekonomen så ville man inte konkurrera med samma produknamn. Därför skapades programmet Edge Förhoppningsvis så gör detta att den mest "inbitna" bmw fanatikern inser att castrol EDGE 10w60 FST är exakt samma olja som den som du kan köpa hos bmw där det står TWS på flaskan. Hos BMW kommer man alltid kunna köpa castrol TWS. Men ute i "pirat" handeln så heter samma olja EDGE FST Att kliva in hos bmw och ställa frågan: Är TWS och EDGE FST samma olja?? Haha vad förväntar ni er för svar?? Kan det bli ett nej möjligtvis :) Självklart vill bmw sälja samma olja för det dubbla priset. Vem litar man på? Castrol som är tillverkare eller bmw som bara säljer skiten.. |
|
|
Kan rekommendera mapodo.de Har köpt därifrån 2 gånger med bra resultat. Oljan levereras hem! Andra försändelsen hade ett minimalt oljeläckage. Det gick inte att se på någon flaska att den läckt. Castrols EDGE 10W-60 FST kostar 7,90 EUR/L = 68 SEK/L plus frakt. Länk Frakt: 12 liter = 20 EUR = 172 SEK 30 liter = 27 EUR = 233 SEK Handlar du 30 liter olja blir literpriset 75,80 SEK. -Inte dumt. Har använt den finfina xe.com valutaomvandlaren. Har även varit tvungen att panikhandla TWS från BMW. Mindre roligt. 340 SEK/litern eller något i den stilen. Så alla ni med oljetörstiga bilar: -Bunkra upp med olja! :D ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
| BMW solna hävdade att FSTn endast säljs hos BMW precis som TWSen. jag vände det emot dom och sa att jag kan handla FST 10w-60 hos min lokala Mecahandlare fast för halva priset, då sa killen "det är inte samma, castrol säljer en special-FST till bmw som inte säljs direkt till slutkund".. lika mycket ljug som för gamla TWSen alltså.. :) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kan vi inte starta en "köptråd" eller ngn form av emaillista där vi samlar våra inköp för att få ned frakten eller är det redan såpass billigt att man tycker frakten är "peanuts"? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Frakten blir försumbar om man jämför med mekonomens priser, köper man två liter FST hos Mapodo spar man runt 150 kr jämfört med att handla hos Mekonomen och då är frakten inräknad. (ca 36 euro vs. 480 kr) | |
| Nu menade jag såklart inte att man ska köpa bara två liter utan ville visa vad snabbt det lönar sig att beställa olja från tyskland... =) | |
| Länk billigt och i sverige. | |
| Hur mycke olja går de åt till en m3 e46 vid ett byte? | |
| 5,5 liter | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.