|
|
|
|---|---|
|
undrar om de e nån som kan ha tips på vart man ska börja felsöka. har ingen aning själv då ja nyss införskaffat bmw å bara kört gamla volvo dieslar förut. den går väldigt slött. orkar nästan ingenting. är trögstartad, å bluddrar när man varvar den på tomgång.. den knackar lite väl mycke för att va en diesel men har fått reda på att de förmodligen är spridaren med kabel på som inte funkar som den ska å att det är den som gör så de knackar.. tacksam för snabba svar :) | |
|
Jag är osäker och har aldrig intresserat mig så mycket för gamla diesel, men brukar inte bränslepumpen med ställverk ofta ge upp på den modellen med liknande symptom? Om du söker på forumet hittar du garanterat andra med det problemet och en del information om ämnet! //Bjersér |
|
|
jo fast motorn har fungerat klockrent innan :S ska idag prova å byta den där spridaren + alla glödstift, och bränsle filter.. går den fortfarande slött efter de då har ja ingen aning om va de kan va :P |
|
|
Att motorn fungerade bra innan talar inte emot bränslepumpen, den kan förstås gå sönder när som helst? :) //Bjersér |
|
|
jo de e sant... men imorn ska ja provtrycka alla spridare, göra komptest. skulle den fortfarande gå lika dåligt så blir de en diesel dunk framme vid motorn å en slang rakt in i pumpen.. men då om felet kvartsår så borde de va pumpen som är skrot va? har även hört att den kan va laddluft trycks givaren eller va den heter :S ska iaf efter dessa moment sätta på datorn å kolla felkoder. för tydligen ska de finnas väldigt många olika sätt som gör att den går så slött å är svårstartad.. PS: 5:ans glödstift var paj så de fixade ja idag. startade något lättare men ändå svårstartad.. |
|
|
Min kunskap om dieselmotorer är inte så stor tyvärr som jag skrev, men med dunk borde du egentligen bara utesluta pumpen i tanken (Kallas det förpump?) och inte motor, bränslepump, ställverk, givare och annat som kan orsaka problem? Nej jag föreslog endast pump och ställverk för att jag läst att detta ofta ger upp på M51 och att det ger precis de här symptomen främst i form av orolig/obefintlig tomgång och att den är svår att starta. Men det finns riktigt duktiga dieselgurus på Autopower och förhoppningsvis vaknar någon av dem och ser den här tråden snart. :) //Bjersér |
|
|
Okej.. Ja men tomgången är inte orolig eller ojämn.. Den surar till lite när man gasar den på tomgång.. Med en dunk så utesluter ja tjyvluft på vägen fram till pumpen :) Ja jag hoppas oxå att nån väldigt kunnig kan leta sig in här så man får lite fler tips å sådant om va felet kan va :) |
|
|
Ta loss inkommande slang till bränslefilter vrid på nyckel kommer det bränsle i riklig mängd då så funkar pumpen. ett annat problem kan vara filter det finns aldrig längre med den inre packningen,och med bara yttre o-ring så fungerar faktiskt inte filtret som det är tänkt och kan även bli svårstartad av det. Sedan är startmotor en mycket svag punkt på tds dvs den är slut och går för sakta orginal sitter en Magnetti man bör byta till Bosch om den är dålig...sedan finns en rad med felmöjligheter utöver detta. bland annat torkade returslanger mellan spidare då rinner bränslet tillbaka till tank när bilen står avstängd. |
|
| Alla dom punkter du har skrivit har ja kollat å de e som de ska va :) imoron ska ja koppla in dator å se om de finns felkoder å så.. Testade spridarna idag å dom öppnade fint vid 150bar å hade en fin dimma :) | |
| Den knackar rätt hårt i 5e spridaren.. Vet ej va felet är då spridaren funkar som den ska?! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.