|
Sida 9 av 56
|
|
|---|---|
|
Acey: tar absolut inte illa upp. Men är det inte lustigt att det sitter en 6a utan turbo i E46. Och när M-divisonen sedan putsar på N54 med biturbo så är den inte värdig. ;-) Är den mer värdig för att M-divisionen lägger mer tid på motorn eller inte? Jag tycker den är helt underbar även om samma motor i grunden sitter i 335, 535 och Z4 3.5is (som ju är den närmsta). Dock är den förfinad och med M-knappen i så är styrningen och känslan mellan gaspedal och motorn wonderbar! Den byggdes för ringen och för att bli en arvtagare till vår klassiska M3a. Det är den Oavsett vad man tycker om hur motorn kom till. Med tanke på prestandan så borde den väl vara värdig eller? ;-) Den är bevisat understated och superenkel att plocka upp över 400hk och då verkar det vara få som hänger med rullande... ;-) Fast visst låt oss kalla den inte M motor om någon mår bättre av det. *skrattar* Jag blir inte sur alls bara ler lite då det inte spelar någon roll. Jag ler fortfarande efter dagens körning. Joy! Jag tyckte lika för ett antal år sedan gällande sug vs turbo men då jämfört med konkurrenter som Audi, Volvo, Saab mfl som ofta körda 4 cylindrar och ganska sunkiga grejer. I BMW pratar vi rak 6a med dubbla turbo agg. 3 liter. 3.0 BT! Inte någon 4 cylindrig 2.0T och liknande. Samma koncept som många supersportbilar kör men hårdare trimmade eller V8a och turbo/kompressor. Tex Noble som jag varit sugen på länge. Ford motor med turbo men går av helsicke på bana! Dock ingen daily driver. ;-) Samma i M5 en V8a med två turbo agg. Grymma grejer! Nästa diskussion är om diesel är M? Vad är en M550XD? Tre turbo agg... Tänk den motorn i en 1M kaross! Värdig? Det tycker i varje fall jag. Frågan är om man kan få den lika skön som bensinaren. Troligen skulle M-divisionen kunna få till det grymt även med dieseln... Vore en helt perfekt bil! M-diff och rak 3 liters diesel 6a och tre turbo agg (med lite extra M-divisonkärlek!) Och dieselekonomi... Känns det ännu mer fel? Säkert men jag tror det skulle bli grymt... ;-) |
|
| Stilren: du har en poäng i de du säger! | |
| Är nya i-serien M? Kolla prestandan på i-7 som är sportbilen. Den är ju helt sjukt snabb! Värdig eller inte? El... Eller har vi hamnat snett i vår konservativa inställning? Är det inte hur bra bilen är som gör den till M eller är det något annat som är DNA? ;-) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hybris. Ditt nick gör skäl för dina inlägg :) Sedan är M så mycket mer än bara ett aggregat hit eller dit. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Hybris, syftar du på denna, i8 "M"? ;-) Länk Och till alla turbohatande personer, bli bekant med framtiden eller fortsätt att köra äldre bilar, M eller inte. BMW eller Audi. Jag tror att vi kan lägga ner stridsyxan - jämför inte då med nu eller sen. BMW M135i / M135xi Länk BMW M5/M6 2012 Länk BMW X6 M50d Länk Next gen M3 / M4 Länk Hur länge kommer Ferrari, Lamborghini, Aston Martin m.fl klara utvecklingen av nya V8, V10 och V12 motorer? Hur länge kan dom köra vidare utan turbo, kompressor m.m? Lamborghini Aventador och Ferrari Berlinetta kanske blir sista toppmodellerna från Italien vem vet? Alla tyska fabrikat kan vi nog glömma. Porsche går ju miljösuperbil med sin kommande 918 Spyder och det var inte länge sen ryktena gick om nästa M3/M4 med V6 eller 4 cyl turbomotor ;-) Så 1M är ju helt klart en supervärdig modern tolkning av en riktig BMW M modell! |
|
|
Är inte ett dugg orolig, har alltid kört mina bilar året om oavsett om det varit sportbilar eller inte. Blir ju extra lätt att åka brett:) //Robban |
|
|
Ang Clarkson så tillhör jag dom som tycker han e jäkligt bra på de han gör. Kör ett lättsamt o roligt program som man fastnar i. Någon BMW älskare har han ju aldrig varit men BMW 1M var suverän. |
|
|
Så där har jag precis samlat ihop uppgifter om de sv-sålda 1M-bilarna med hjälp av SickFinga på 1addicts. 116st 1M är svensk-sålda av totalt 6342st tillverkade (4155st är vänsterstyrda av Europamodell, dock är en hel del av dem sålda i Kina, Mexico, Sydkorea etc.) Färger och utrustning; 300 Alpinweiss III; 45st (en skrotad hos Harry Bilskrot i Malmö) 475 Black Sapphire; 38st B44 Valencia Orange; 33st Lite skillnad mot Nordamerika där Valencia är vanligast och Sapphire ovanligast, totalt sett är Alpinweiss III något vanligare än Valencia med Sapphire en bra bit bakom. S609 Navigation; 62st S760 Shadowline; 106st (ovanligt med krom) S302 Larm; 74st S507 PDC; 91st S420 Mörka rutor; 61st S322 Comfort Access; 29st S459 El-stolar + minne; 33st S468 Skisack; 34st S688 HK-högtalare; 70st S676 HIFI-högtalare; 30st S488 El-svankstöd; 52st S663 BMW Professional stereo; 49st S431 Automatisk avbländbar innerspegel; 80st S430 Automatik avbländbara ytterspeglar; 59st 73st är tillverkade 2011 (38st sep eller senare) 43st är tillverkade 2012. Det finns ytterligare 23st med svenska papper men dem bör vara sålda i Norge eller Finland , den Norska demobilen har svenska papper. Jämfört med M3 E30 är 1M en ovanlig modell i och med att det byggdes 18843st täckta M3 E30 + 786st utan tak. En vanlig täckt M3 E30 är inte ovanlig, kom igen ovanliga bilmodeller bör vara klart lägre exempelvis finns det 110st vänsterstyrda 550iAT F11 (räknar man med Alpina B5 är det 219st). X5M är inte heller ovanlig däremot är Z3M Coupé S54, M5 Touring E34 och M5 Touring E61 det. Mvh Stephan |
|
| Kul och intressant Stephan, kanske inte konstigt att en kille i en Porsche 997 GTS ville ta kort på min bil när jag hamnade bakom honom på Shell:) | |
| Bra att se att de flesta fattat att man skall ha Harman! Älskar den! Poppar alltid järnet med min grymma spotify samiling! ;-) | |
| Har en av Sveriges största Porsche fantaster på jobbet. Typen som alltid har en GT3 plus något mer. Han spanade in min bil med en massa frågor. Får nog ta honom på en sväng framöver. Kanske borde ha Evole Stage 3 innan så han blir lite extra imponerad. skratt! | |
|
Kävlingepågen: Jo jag lever upp till mitt namn! ;-) Minns i ungdomen när drömmen var en M3 E36 gul! Det var en av mina drömblar. Liksom Ferrari Testarossa! ;-) Idag drömmer jag fortarande om en Ferrari 458 spider... Man skulle kunna skaffa en men det känns som kostnaden inte är riktigt värt det. Måste tjäna mer helt enkelt... ;-) |
|
|
stilren: Ja jag menade nog i8. Hade för mig att det var i7 men du har rätt! |
|
|
"Jämfört med M3 E30 är 1M en ovanlig modell i och med att det byggdes 18843st täckta M3 E30 + 786st utan tak. En vanlig täckt M3 E30 är inte ovanlig…” - Mer rättvisande är 17184 st med tak (+786 st cab). Man bör fråga sig vad en ”vanlig M3 E30” är. Drar man alla med tak över en kam stämmer det att den är vanligare, men ser man på hur antalet är fördelade på de olika versionerna stämmer det inte. De fördelas enl. följande; * 4181 st utan kat. (200 hk) * 501 st Evo 1 inkl. okänt antal ”Tour de Course” modeller (Evo 1 spec.). * 505 st Evo 2. * 5300 US (195 hk) versioner. * 3925 st med kat. (195 hk) * 148 st (195 hk) Europameister * 1519 st med kat. (215 hk) * 480 st Cecotto (215 hk) * 25 st Ravaglia (215 hk) * 600 st Sport Evolution (238 hk) I jämförelse med 6342 st tillverkade 1M är M3 E30 med tak mer ovanlig, beroende på vilken version man avser. |
|
|
intressant statistik Stephan /Anders |
|
|
SL: där har du många poäng i det! 17184 st täckta tillverkade, men hur många av dom finns kvar! Finns säkert ett mycket stort antal som rostat upp,slaktats eller skrotats! Med de vill jag ha sagt , att man måste ha i beräkningen att "tiden kan ju också göra en bil ovanlig"!. |
|
|
Pratade med en som jobbar på BMW på knutstorpträffen och han sa 2500 tillverkade 1M! jag ifrågasatte hur min bil kan ha chassienr 5xxx? Svaret blev : produktionsuppehåll på 1M, gjorde så övriga M bilar tog vid , vid sista chassienr på 1M ??? Jag ifrågasätter nu stephan735i uppgifter om 1M? Tänk på att jag säger inte att du har fel! MvH Micke |
|
| 2500 tillverkade låter väldigt lågt med tanke på att dom fortsatte produktionen längre än planerat Och att vi fått en såpass stor kvot som 116 av bara 2500 tillverkade. Tror mer på Stephans siffror. | |
|
1M finns i följande versioner; UR91 LHD Europa; 4155st (av dem har 447st gått till Kina och 228st till Sydkorea) UR92 RHD Europa; 1204st (452st till UK, 350st till Australien) UR93 Nordamerika LHD; 983st (222st till Kanada) Förseriebilar är inkluderat i antalen, enligt 1addicts har dessa bilar gått på export från USA, dock kan dem leva vidare i Europa. Jämför man med M3 E30 så finns det tre olika versioner som är vanligare än 1M; 200hk utan kat; 5187st 195hk med kat; 4585st Nordamerika; 5300st Redan där är vi uppe i över 15000st så återigen det krävs en specialversion eller Cabrio (okej 215hk är rätt ovanlig med 1512st) för att vara en ovanligare version. Ska vi prata M-bilar som är ovanligare än M3 E30 så finns det rätt många, M5 E28, M5 E34, M635 CSI E24, 850CSI E31, Z3M (om man inte räknar med 240hk US-versionen), M5 E61, M6 E62, M6 E63. Det tycker jag man kan vara medveten om. Jämför man däremot med de senare M3:orna är M3 E30 ovanlig, M3 E36 33812st utan NA-versionerna och 70704st med. M3 E46 84381st utan CSL OCH 85764st med CSL. Visst har antalet M3 E30 sjunkit men knappast i den utsträckning som exempelvis M5 E34 som det byggdes 12254st av i alla versioner, det fanns över 750st i Sverige 2002 max 531st idag, varav 412st Limo. Den som vill detaljgranska siffrorna kan göra det på 1addicts och på bmwmregistry.com alla serierna är kända SickFinga har gått igenom för att se färger/land-språkversion det var även han som skickade mig vilka chassinummer de 139st med svenska papper har = han har tagit ut alla 6342st listor. jag har tagit ut alla Nordamerika bilar och några hundra av Europaversionen inklusive alla sv-sålda. Något produktionsstopp har det inte varit det finns bilar byggda alla månader. Länk Länk Stephan |
|
|
Intressanta fakta, helt klart! Som min magkänsla sa om chassienr , så vart det något skumt. 6342 totalt varav 116 till sverige låter klart bra för mig. MvH Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.