|
Sida 8 av 56
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Acey. Man behöver ju inte ställa av om det nu bär en emot för M bilar är inte unika och de tål snö och slask :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Det som dock är ovanligt idag är M-bilar som inte utsatts för snö och slask ;) | |
|
Jag tycker att en M-bil som inte rört snön och slasket ska stanna hemma under den årstiden. Däremot nya M Performance X-drive bilarna ska ju lätt köras året runt =) 1M hade jag dock ställt hemma och försökt hållt ut till sommaren.. |
|
|
Visst finns de M bilar som e unika?? M3 E30 och då särskilt SE M5 E34 20 jahre, lite osäker om de e rätt e nummer M1 , vet inte e nummer En normal människa använder inte de här bilarna på vardagen o definitivt inte på vintern! Micke jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa! 1M |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Agree. Nu avsåg jag iofs våra "dussin" bilar :) Att ställa av är ju helt valfritt givetvis och vi har alla olika orsaker till avställningen men om man gör det i rent värdehöjjande syfte för t.ex en M3 E46 så tror jag att man går lite "bet". För att komplettera listan kan ju CSL, GTS och (personligen) X5M läggas till. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Se där, kom 3 till. Ytterliggare M3 GT E36! Ok , tro vi har fattat poängen ! Skratt jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa! 1M |
|
|
Har nu på morgonen läst igenom alla inlägg och man kan lätt konstatera att 1M väcker känslor, både bra o dåliga, o det är roligt. Dom flesta ägarna är mer än nöjda och har avverkat ett par hundra mil med dom. Fanns väl egentligen bara en här som dissade ordentligt, men det finns andra serier i BMW då eller helt enkelt ett annat bilmärke. Nu e det snart vinter och det skall bli kul o se vem och hur man använder samt hur går det när det är mycket snö o is mm. Micke |
|
|
På Måndag blir det vinterdäck på för mig, kör min året om som bruksbil/banbil. Vill ju njuta av bilen så mycket jag kan och inte låta den samla damm! //Robban |
|
|
Ok, Robban! Skriv gärna lite senare i vinter hur bilen går i drivorna och i slasket för att inte tala om saltet som biter i kaross o lack! Intressant o höra om det blir dom skadorna framför bakdäcken , som en del sagt? Har du köpt andra fälgar eller har du org- fälgarna? Micke |
|
När det gäller drivor kan jag berätta hur det går för mig - inte alls MEN det gör det inte med många andra bilar heller t.o.m X5 har det svårt med skånska drivor. I normalt skånskt vinterväglag funkar den bara fin fint. Ärlig och lättkörd. Hur salt påverkar vet jag inte då jag inte har någon referens annat än att jag fick lite avskavd lack bakom framdäcken mendet beror nog mer på partiklar typ grus från vägbanan då jag även får det nu på sommaren så jag tror att det är oundvikligt på grund av konstruktionen dvs partiklar som slits upp av framdäck hamnar där. med skillnad att det finns fler partiklar på vintern. Tvättar bilen runt om de dagar jag har kört i slask, vilket inte är alla slaskdagar på året. Handlar nog mer om mindre än en 3:e del. Vid "puderföre" skiter jag i att tvätta då när vattnet går från flytade till fast fas kan det hända saker ffa med listerna. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Har köpt BMW:s 18 tums original fälg i svart med Michelin Pilot Alpin. Lär ju inte vara någon skillnad mot andra BMW modeller när det gäller slitage under vinter, man får se till att tvätta lite oftare;). Ska meddela så fort jag testat , sedan brukar det inte vara mängder med snö i Götet.. //Robban |
|
|
Bakhjulsdriven coupé med 340 hk på vintern känns som en ganska onödig kombination. Hade det varit en M5 eller X5M/X6M så hade jag köpt argumentet att undvika att bilen står och dammar. Oavsett om man tvättar eller har garage så försvinner väl bilens (M-bilens) egentliga användningsområde? Jag dissar inte utan undrar bara vad en 1M har att göra ute på vintervägar.. |
|
|
He he he! Jag ville bara provocera lite och se reaktionen. Ni känner mig... Ärligt talat så älskar jag alla M-bilar och Alpina! Önskar jag hade råd att samla på dem! ;-) Det som lockar mig lite i framtiden är nog en M2 Granc Coupe om den blir verklighet. Mycket rykten... |
|
|
Var ute i solen idag. Fasen vad underbar kärran är. Körde omkring i 40 minuter utan mål. M och MDM läge. Man drar på lite lätt och ställer och baken åker ut så skönt. Det är en sån jäkla känsla i denna bilen. Den är en elak liten bulldog! Jag menar att jag hatar den för det för jag lägger för mycket tid på att köra bil. Måste skaffa en trist pendlarbil! ha ha ha! Fasen inte haft någon bil som jag blivit besatt av... Hjälp! Gillar man den inte måste man helt enkelt inte fatta vad det är för bil. Det är en liten 4-sitsig GTI bulldog. Perfekt som dailydriver men det är inte en bil för den som vill att bilen kör åt dig. Massa elektronik, 4*4 och växellåda där inte föraren spelar någon roll. Den är för den med bensin i blodet och som älskar att göra jobbet själv. Har man familj skall man nog inte ha den som enda bil. Man skall ha den som andra eller tredje bil. Gilla att köra aktivt. Och vara beredd på att hata den för att den lurar ut dig på meningslösa turer och en massa kostnader kring karbongrejer och annat tune... |
|
|
@stilren: Gällande vinter. Jag hade en BMW 118i cab som pendlarbil innan 1M. Den kändes faktiskt mycket mer osäker i snö och is. Vet inte om det är M-diff och antispinn som gör 1M bättre på vintern men den är helt klart bättre än vanliga 1-an på vintern. Givetvis i limp mode och inget M/MDM/DSC OFF för då leker man med livet om man inte vet vad man gör... Personligen röstar jag för Nokkian Hakka 7 (dubb). Det finns dimension som passar på originalfälgen. Blir 255 med dubb i bak och det blir lite ormig känsla men faktiskt riktigt bra. Antispinnen fungerade perfekt med dubbdäcken. Och det lossnar inga dubbar på dessa då de har 4-kantiga ankardubb. Att köra på Pirelli eller Michelins europa dubbfria känns inte stabilt om det blir snö och is... Tror inte M5an är bättre på vintern faktiskt. Däremot en X6M eller X5M givetvis... |
|
|
@robgus: Oroa dig inte den är bra på vintern. Jag tog ut min i Februari. Fungerade utmärkt även om jag inte körde jättemånga mil. Enig om att det kan vara onödigt att lägga jättemånga mil på vintern mer pgr av att de milen inte är lika roliga mil som på sommaren. Dvs mer av vanliga BMW mil än 1M mil. Drömmer dock om en busvinter med is och snö. Tänk en ploga sjö med pudersnö... En 1M med dubb... Mmmmmm..... Hoppas.. |
|
| Gällande X5 så tar jag mig fram i extrema väglag. Har igen Nokian Hakka 7 SUV (dubb). Aldrig fastnat och åkt i djup snö. Lite skoj med den bilen för när alla andra kör 20 km/h kör man den hastigheten som skylten säger. Den är ett lok på vintern. Kul vid rödljuset när det står en DKW Quattro bredvid och man trampat plattan i botten och åker ifrån honom. X-drive är grymt bra måste jag säga. Älskar X5an. Det enda som stör med den bilen är att man märker att den är skruvad i USA på ljud i inredningen. Inte så dåligt som Mercedes eller Kia etc men inte heller 5-serie eller Audi klass. Lite OT men det var en kommentar om X5 i snö. Där inte den tar sig fram är det plogbil som gäller... | |
|
Poängen med Clarkson var att han ju generellt sätt hatat BMW. Så när han är så till sig i testen nedan liksom utser den till roligaste bil 2011 i sin DVD så inser man att det troligen är en rätt ok bil. Är han en bra motorjournalist? Well... Men otroligt underhållande är de... Del 1: Länk Del 2: Länk Skall jag säga något negativ om bilen då? Jo jag skulle vilja att den låter mer! När man startar bilen på morgonen låter den helt enormt underbart tills motorstyrningen går in och tar ned den. Man måste nästa minst byta till N55 midpipes utan cat eller något annat så man får lite mer vardagsljud. |
|
|
Xdrive i all ära. Därför hade jag hellre kört M135xi, M550dx(T) etc på vintern. M5 torde vara bättre vinterbil på ett par punkter, om inte annat då den har riktiga dörrar och fyra stycken i storleken av en normal bil så att säga. 1M på vintern hade jag gärna testat. Den är säkert suverän men precis Hybris säger hade jag hellre tagit dom milen på sommaren. Kört längre ner till södra Europa eller nåt. 1M, M3 E92/E93 och M6 känns bara fel på snö. 335xi med tune och 19" vinterdäck var ganska skoj, den bilen gick nästan bättre på snö/is än på sommaren. Eller roligare iaf =) |
|
|
Och en gång för alla: Clarksson är visst en motorjournalist ;-) Han kör sitt eget race bara men nog kan han när det väl gäller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.