|
Sida 7 av 56
|
|
|---|---|
|
Som ytterligare ett inlägg i debatten kan jag påtala vikten av att varva en traditionell M-motor - jag tror att många av 80/90-talisterna idag är så vana vid tvångsmatning = vrid i alla lägen, att de kanske går miste av en del av potentialen av en sugis då den ska varvas rejält för maximal njutning! (Och ja, det gäller för Forden också.. ) ;) |
|
Verdi |
Har aldrig kört en M3 med DKG men väl en S4:a med audis version. Visst, de växlar snabbt, säkert mycket snabbare än man kan göra manuellt. Men det är något visst med att växla själv ändå. Känns som att man _kör_ bil på ett annat sätt än med en automat. Bilar blir helt enkelt aldrig riktigt objektiva. Gillar dock automat i en vardagsbil. Särskilt om man som jag bor mitt i stan. Men i en M3 skulle jag nog föredra en manuell, även om den är långsammare runt en racingbana. Det är ju känslan det handlar om. |
|
Robin: Kör du N55 mellanrör och Akra slip-on? // Christopher |
|
| Kan bara säga att 1M är helt sjukt bra HELA tiden. Inne i stan eller på motorvägen. Man har vrid hela tiden. Idag låg man i köerna på E4an in till stan. Behöver inte bromsa utan kan ligga på samma växel väldigt länge då man hela tiden har vrid. Så skönt jämfört med högvarviga sugmotorer utan turbo. Helt enkelt perfekt daily driver! På bana är ju turbo eller sug V8a underbar på sina olika sätt. Men jag kan bara säga att som daily driver är 1M helt underbar. Man behöver inte varva upp och köra på låg växel för att ha tryck i kärran. Men gör man det kan man ställa upp den lite snyggt... ;) | |
| Gällande automat. Jo min X5a med turbodiesel och automat är trevlig den med. Men 1M utan automat är fantastisk då man som sagt inte behöver växla speciellt mycket. 2-4 fungerar väldigt många hastigheter. ;-) | |
|
Älskar att det är manuell låda på 1M! Utan tvekan! Aldrig automat på en sportbil! Det är jag som växlar inte bilen. Drivet i bak, rak 6a, manuellt låda! Perfekt 50-50 balans! Mmmmm... Bästa M bil för pengarna är 1M no question about it! NO QUESTION! Vad kostar en nya M3a? Är den snabbare IRL än 1M? Nope... Jobbigt? Ja.... När BMW hatare nr 1 Clarksom utser den till bästa bil 2011 tillsammans med Murceilago och McClaren... Welll... Som han säger finns det bilar som är snabbare rakt fram? Ja... Finns det roligare bilare när det svänger? Well... Vill man ha mer? Ta en titt på Evolve Stage 3. Ingen dyr extrem tuning. Finns filmer på youtube där ett par Evolve stage 1 rullar ifrån ganska dyra kärror... Och detta är rakt fram. Länk Skall man jämföra en 1M med M3, M5, M6? Nej det är ju helt olika storlekar på bilarna. Men samtidigt kan man ju jämföra hur roliga bilarna är för pengarna? Hur stor prestandaskillnaden är? Hur ont värderaset per mil gör etc... ;-) Funderat på nya M3 men inser att den kommer kosta 800K SEK+. Så behåller min kärra. ;-) M2 kan bli skoj! Bara den inte ser ut som vanlig nya 1an! |
|
|
Some quotes from Bob Harper (Editor BMW Car) in the magazine article: "We've driven up to Luton in the M Performance M3 so I'm used to being in a quick car, but the ferocity of the 1M's acceleration still takes me by surprise. It really is of the hang-on for dear life nature when you hit the wall of torque that really kicks-in from around 1750rpm and from there it just keeps surging forward with no let up in its acceleration bar the briefest of pauses while you snatch another gear..." "...subjectively it feels like one of the fastest accelerating machines I've ever driven..." "It's not often I slip behind the wheel of an E92 M3 and think 'hmm, this isn't fast enough' but that was exactly how I felt when I returned home from Evolve's Luton HQ. After driving Clive's 1M I think I've just found my new favourite M car". |
|
| Hybris is on fire!!! ;) | |
| Hybris bör omgående söka jobb på BMWs marknadsavdelning :) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan vad clarkson säger betyder ju inget i mina ögon då jag tycker han är passe big time. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Clarksson är väl typ mer populär och erkänd som motorjournalist just nu eller? Han har alltid gillat M-bilarna men inte fullt ut som t.ex. AMG.. 1M, M3CSL och M5V10 är dock några favoriter |
|
|
Vi som äger dem vet ju vad dom går för, med undantag för 2-3 pers här som inte varit fullt så nöjda! De e väl bara kul att Hybris skriver vad tänker o tycker! Ni som störs av det , kan inte vara lika nöjda med era bilar som vi 1M ägare! Micke jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa! 1M |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hmmfpp! Clarkson motorjournalist - inte i mina ögon. Han är bara en mer försupen variant av Robert Colin på aftonbögen. För båda verkar det hela bara handla om att hitta så många nya superlativ som möjligt - nåja där får RC lite cred för där ligger han efter. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Kävlingepågen: Kan du inte bara lägga ned och låta andra få ha glädje av sina bilar? När man läser dina inlägg ovan lägger sig en sunkig filt bestående av jantelag och svensk avundsjuka över det hela. Vilket naturligtvis är mest trist för dig och ingen av 1M ägarna. Ta en repa i din M3 E46 och njut o var glad istället! :-) Önskar ibland att jag kunde ha samma euforiska inställning till en bil som Hybris - gillar 1M men hade kanske inte heller valt just den om jag skulle välja busbil i den prisklassen. När det gäller Clarkson är han ingen objektiv konsumentinriktad journalist utan får istället ses som en underhållare, kolumnist med motorinriktning etc. Något han heller inte hymlar om när man läser hans alster. Det är ganska kul för han har ändå svängt ganska rejält sista åren och blivit mer pro-BMW än tidigare. |
|
|
Kristoffer L: bra inlägg! Ja, den där jantelagen! Som du sa så e det dom själva som mår dåligt! jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa! 1M |
|
Kristoffer_L (och Skorpionen). Nu får du nog ta och dra ned på kaffet lite. Undrar om det inte är du själv som tolkar in jantelagen och svensk avundsjuka i mina inlägg? Var har jag givit uttryck för det? Det enda jag har skrivit är att jag tycker 1M är ful precis som 7 serien, min egna X5 osv osv. Det har jag väl rätt att tycka? Jag gillar inte turbo precis som jag inte gillar diesel. Det gör väl knappast mig till något svart får på jorden eller? Jag gillar heller inte Clarkson om vi skall klä honom i rollen som seriös motorjournalist men om vi klär honom i rollen, som du beskriver så fint, som en entertainer med motorinriktning så är jag helt på. Vad han säger om något motorrelaterat, ur ett seriöst perspektiv, har inget med vad jag anser om 1M eller en 520d att göra då jag inte tar honom på allvar. Då jag även har givit uttryck för att de flesta "moderna" M bilar efter E46 inte tillhör mina favoriter så verkar det i min bok som att text om sunkiga filtar, jantelag och avundsjuka verkar mer spegla din egna uppfattning om saker och ting än hur min uppfattning är. Btw! M3 "repar" jag, med njutning, varje dag hela året. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Min poäng var att Jeremy Clarksson knappast är passé. Lika passé som en M3 E46 kanske? ;) Mig veterligen håller Top Gear (Clarksson inkluderad) sådan världsklass att det torde vara världens populäraste motorprogram. Därför väger även hans åsikt betydligt mer för huvuddelen av marknaden globalt sett än Aftonbladets journalist. Han korade 1M och ex vis 535d till årets bilar i dess segment. Så så mycket kan han i alla fall göra rätt då jag själv kört bägge bilar en hel del och kan inget annat än instämma. Sen får ni diskutera och jämföra olika motorjournalister bäst ni vill men gör det inte i denna tråd för det var som sagt ej poängen :) Han gillade bl a och framförallt 1M, M3CSL och M5V10. Han hatade X5M och X6 ganska mkt. |
|
|
Christopher: Nu kör har jag Akra slip on samt N55 mellanrör, får sån J_VLA gåshud varje gång jag varvar ur den friskt i tunnlarna på väg till jobbet :-) Grannarna lär klaga snart då det låter förjäkla grymt vid kallstart - gräns till för mycket, but I like it :-D Gällande detta med 1M kontra andra M modeller, jag har kollat lite klipp på en otroligt duktig journalist som jag anser iallafall. Han heter Chris Harris, han har gjort några väldigt bra inlägg som jag tycker och även han anser lite grann det många är inne på, 1M känns inte riktigt M med den turbopuffran den har i idag, i alla alla år så har det vart sugmotor osv, men o andra sidan så verkar sug M bilarna bli så kallade "passé" ... Hör inte många klaga på M5 F10 som är turbomatad? Är inte de heller nån riktig M bil? Nu vet jag inte om nya M3 F30 är sugmotor? Men den kanske också är turbo? Jag personligen är väldigt glad att 1M är som den är, för jag njuter iallafall :-) Mvh Robin |
|
|
Nu hoppas jag inte att Hybris tar illa vid sig för lite "ret". Jag tycker stämningen brukar vara god på forumet, och någon gliring med glimten i ögat är jag ganska säker på att han tål! :) Robinvr: Chris Harris har en bra poäng. Han säger ju själv att motorn i 1M kanske inte nödvändigtvis är helt värdig en fullfjädrad M-bil, då motorn inte är en motor utvecklad speciellt för M, utan en uppgraderad motor som bla finns i 135 och 335 (och det är därför M5:an inte kritiseras på samma sätt – motorn är inte en upphotad pjäs från vanliga 5-serien). Men, spelar det någon roll i det stora hela? Och nu menar jag inte huruvida man föredrar turbo- eller sugmotorer, utan vad är det som gör en "M-bil". Chris tes är ju att det är summan av alla komponenter och känslan som avgör huruvida det är en riktig M-bil eller ej. Och där kvalar 1M definitivt in! Förstår att det måste kännas för jävla trist att höst / vinter närmare sig och det är dags för avställning. |
|
|
Nej, inget roligt nu när hösten är här. Stallade in min den 22 sep, men jag e van. I 20 års tid har jag haft bil i garage som jag ställt av. Micke jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa! 1M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.