AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
308.158

1M ägare , är vi missnöjda ?

Sida 49 av 56
7
Tüsken
BMW E30 325i Cab '92
BMW 1M '12
Toyota Yaris 1,33 '11
@Stelunex
Jag var lite i samma sits för ett år sedan som du är i nu. Jag letade också begnade Akrapovic utan framgång. Det verkar inte som de som äger dom vill sälja. Ett nytt helsystem från Akrapovic är för mycket pengar för mig. Dessutom ville jag ha med slutrören i titan. Kolfibervarianten är jag inte så förtjust i. Vill man ha med titan idag får man leta kopior ifrån Kina på Ebay. Så efter mycket letande och många sömnlösa nätter så kom jag fram till Eisenmann. Dels har de gott rykte, erfarenhet från racing och är prisvärda. Dessutom tror jag de har bland de större slutrören på marknaden, dia. 83mm, av tillverkarna. Jag tycker original slutrör är i minsta laget. På bimmerpost forum finns det en tråd med alla avgassystem som finns tillverkade för 1M med en massa youtubeklipp. På svenska forum är det svårt att hitta info från de som tidigare bytt avgassystem på sina 1M.

Jag köpte ett nytt Eisenmann helsystem (från dp och bakåt) från Xerius Racing i Örebro i våras. Ca 5 veckor var leveransen då de tillverkas på beställning. Med originalsysstemet så hade jag det bekanta resonansljudet vid 135km/h på sexans växel. Istället för de bakre originalkattarna så valde jag Eisenmanns alternativ utan kattar men med ljuddämpare. För den bakre ljuddämparen valde jag "Race"-varianten. Läste någonstans att "Sport"-varianten lät som original. Med denna kombo flyttades resonansljudet ner i varvtalsregistret (upp till ca 2200rpm). Nu har jag samma resonansljud från 80-85km/h till 100-105km/h på sexans växel. Över dessa farter (eller femmans växel istället) så är det tyst och bekvämt inne i coupén. Jag hann köra ca 400 mil med bilen i somras och med en tur längs Autobahn. Varken sambon eller jag stördes av avgasljudet och då är hon långt ifrån den bilnörd jag är. (Fick upp bilen i 272km/h enligt den digitala hastighetsmätaren och då är resten på bilen original :) ) Desssutom låter det riktigt gött på tomgång. Gör man ett lätt tryck på gasen, så varvräknaren vänder vid 1500rpm så mullrar det riktigt fint. Och sen ljudet när man kör i en tunnel, underbart!!!

Tyvärr så har jag inte hunnit med att stå vid sidan av vägen när någon annan kör min bil för att höra hur det låter. Men av kommentarerna jag fått så låter det fantastiskt

Montaget gick superenkelt. Nu hade min bil bara gått 1500mil när jag bytte avgassystemet. Den har aldrig körts på vintern så skruvarna lossade lätt. Kvalitén och passformen var superb på Eisenmann. Det tog mig och kompisen ca 2h att byta i hans maskinhall. Det krångligaste var att få av gummihållarna som håller den bakre ljuddämparen innanför plastkåpan. Då vi var hos en bonde så fanns det gott om specialverktyg :) Vi valde att inte ta bort den mörka plastkåpan vid utblåsen. Väljer man att göra det så köp på dig nya klipps som håller denna kåpa på plats. Hade vi tagit bort denna hade det nog gått lite enklare. I samabnd med avgasbytet så köpte jag nya originalpackninar för en tjuga mellan dp och efterföljande rör, men det hade inte behövts.

Jag är supernöjd med mitt val av avgassystem och Jimmy på Xerius Racing var väldigt hjälpsam och lätt att ha och göra med.

God förtsättning och lycka till med sökandet.
Ah
18
Ahead
320i -03 M-pkt
@Stelunex
Precis som föregående var jag i samma situation innan sommaren.
Har nog kollat på alla klipp som finns på youtube när det gäller system till 1M.
Jag var (är) väldigt sugen på Akra men du kan inte köpa ett nytt då det inte tillverkas längre, ett beggat akra-system är tufft att få tag på. Jag har bevakning på Ebay etc för att hitta ett och nu kommer priserna ligga därefter med tanke på att det inte finns att köpa nytt längre, om inte någon shop har ett kvar i lager.
Började kolla på de övriga du skrev i ditt inlägg och hittade en beggad Eisenmann ljuddämpare för vettiga pengar. Det som saknades var mellanröret, tog kontakt med ÅF men det var Xerius som kunde hjälpa mig. (Superservice på alla sätt och vis.)
Ljudet gillar jag även om jag ska byta downpipe för att få upp det en bit till. Passformen klockren men det förväntar jag mig nästan av alla "större" leverantörer på system och jag tror inte att det kommer vara ett bekymmer.

Så, de jag har hört live är Eisenmann som är helt ok och låter mer om det är helsystem med DP.
Akra är akra, lite mörkare enligt mig grymt ljud!
Sen det jag verkligen har fastnat för efter ha hört det på bana några gånger är Lightweight, det är helt klart en favorit! Men det är lite högre i pris än Esienmann, sprint, milltek.
Har du vägarna förbi södra sthlm så kan du få lyssna på Eisenmann slutburk iaf.
St
54
Stelunex
BMW M5 -95 Avusblå
Äntligen ett par riktigt bra svar. Stort tack att ni delar med er av era erfarenheter. Köpte tidigare i år ett N55 mellanrör som väntar på att bli monterad, så nu saknas endast bakre burken. Lutar åt ett Eisenmann efter era svar, ett Akra verkar svårt att finna beggat.

lightweight verkar inte heller fel av det lilla jag hört på youtube..

Ahead, kommer gärna förbi och kikar på din bil vid tillfälle, bor själv i Nacka så skrik till när det skulle passa.

Ah
18
Ahead
320i -03 M-pkt
@Stelunex
Det är väldigt svårt generellt innan man hör det i verkligheten. Jag gick mycket på vad jag läste i forum och hittade på Youtube. Men det är bara andra personers upplevelse.
Skulle jag byta idag skulle jag välja lightwheigt, tycker det låter otroligt rått.
Du är välkommen när som helst, den står i värmen och inväntar våren.
St
54
Stelunex
BMW M5 -95 Avusblå
ahead. Så du säljer inte ditt Eisenmann till förmån för ett Lightweight då? ;)!

Ah
18
Ahead
320i -03 M-pkt
Det kommer bli aktuellt framöver, blir lite andra delar till bilen först innan jag byter avgas igen. :)
Stelunex: brorsan köpte i helgen en 1M med eisenmann helsystem, låter sjukt bra. Har en kort video som faktiskt låter typ lika bra som akra. Akra låter sjukt fint på youtube medan eisenmann tyvärr inte alls låter lika bra på video som "live".
Jag kan messa dig klippet om du vill ;)
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
mattemattee den vita som såldes privat på blocket? Mycket fint skick.
St
54
Stelunex
BMW M5 -95 Avusblå
hej Mattematte

Gratulera din bror till en riktigt rolig bil. ;) skicka gärna över klippet. sitter och pillar på köp knappen just nu gällande ett Eisenmann, min fråga är om man ska ta ett helsystem eller endast slipon?

Eisenmann har två varianter av mellanrör, en dämpad och en med raka rör. Blir det ett jäkla liv utan melandämpare tro?
Yes, den vita :) kan inte nog beskriva hur jag längtar efter min M2:a nu när brorsan kör 1M haha

Stelunex, skicka ett sms till 072-373 57 98
Skriv 1m så fattar jag och svarar.

Filmad från mitt fönster så inget avancerat men lät gött :)
Vet inte exakt då detta är vad tidigare ägare berättade för oss, men ska kolla i vår när bilen tas fram från vintervilan. Det låter rätt mkt i motorvägsfart, man ligger gärna i 125 km/h för att slippa resonans, men är påtagligt även då.

I vanlig trafik störs man inte av det, då låter det bara underhållande :)
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Mitt eisenmann mellanrör (soundror) har en ljuddämparburk över röret.
Det vill säga att det ser ut som den har en dämpare fast är ett rent Y inuti, likt det 1M har original. Länk
St
54
Stelunex
BMW M5 -95 Avusblå
x-max. Är du nöjd med ditt system? Funderar på något av följande alternativ.

1. Eisenmann race slipon med original midpipe
2. Eisenmann race med N54 midpipe, utan kattar men med dämpare ( har ett liggandes helt nytt)
3. Eisenmann race med deras soundrör.

någon som har alt 2?
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Stelunex, jag är riktigt nöjd med systemet (Race). Riktigt dovt och mäktigt ljud, fick en M4a att larma som stod ett par rutor bort när jag startade den i somras på en träff. *haha*

Ljudet blev lite vassare när jag monterade downpipes utan kattar (monterade tillbaka original midpipe för att få några kattar kvar på bilen).
Gick igenom besiktningen utan problem.

Värt att nämna är ju drönet som blir i kombination av original midpipe eller Eisenmann soundror. Men vad jag förstår så har flera på addicts löst detta genom att kombinerat Eisenmann med N55 midpipe.
Men för mig är detta bara störande om man prompt ska ligga på 6an i det varvtalet som drönet uppkommer i (90-95, om jag minns rätt), i längre stunder. Växlar man ner en pinne så försvinner det.

Det hänger vell lite på vad man är ute efter, har man bilen till vardags skulle jag nog satsa på Sport eller Race i kombination med N55 midpipe.
Min maskin går helt och hållet som sommarbil på utvalda dagar så då får de gärna låta lite extra ;)
St
54
Stelunex
BMW M5 -95 Avusblå
X-Maxx, har du Helsystem? soundrör eller dämpad mid.

Kunde inte hålla mig så nu har jag beställt ett Eisenmann race slipon. Min tanke är att montera det med ett N55 midpipe. (har ett nytt liggandes) Vad tror ni om den uppsättningen? Lite fundersam om den blir "för" tyst med den kombon!.

Original är det kattar samt och ingen dämpare bak. N55 är utan kattar men med dämpare bak.

Låt det nu bli vår så man kan ta fram skönheten..
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Jag hade Eisenmann (Race) helsystem med soundrör, odämpad mid (som originalet fast utan kattar). Men efter jag tunade bilen så åkte original midpipe tillbaka så jag fick några kattar kvar på bilen..
Min setup nu: Eisenmann race slutdämpare, original midpipe och wagner downpipes.
Du får gärna säga om drönandet försvinner med N55 midpipe, är lite sugen på att skaffa ett sådant..
St
54
Stelunex
BMW M5 -95 Avusblå
X-Maxx. Nice setup, återkommer när allt är klart och inkört. Hoppas bara att den inte blir för "snäll" med dämpad mid. om så är fallet får jag prova med original eller hänga på soundröret från Eisenmann.

Please, låt sommaren komma nu.. ;)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW 1M Coupe 340HK Svensksåld Unik Länk

danieel.... här är en till dig :)
Gått rätt hårt den bilen :D Men är väl till för att användas iof. :)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Bmw 1m Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.