|
Sida 43 av 56
|
|
|---|---|
Verdi |
Skorpionen, angående körskicklighet så är det precis det jag menar. De flesta som hävdar att 1M är "värre" skriver saker som "den kräver sin förare" osv osv. Så är det säkert. Men då ska man vara väldigt duktig för att kunna parera. Är farligt både för en själv och medtrafikanter annars. Att tycka att det är lite coolt med lynniga köregenskaper är tyvärr en avigsida med all machomentalitet som omger motorsport. Det måste ju rimligtvis vara både säkrare och bättre med en bil som är ärlig och som ger föraren tydliga signaler om vad som händer? ps. Jag har inga problem att erkänna att jag är en högst medelmåttig förare. Sätter ingen personlig prestige i det hela alls. |
|
Nu behöver man ju inte direkt köra som en idiot för att känna att 1Man har en helt annan närvaro och känsla än M2an. På gott och ont :) M2an är en grym daily men den leverar inte samma körglädje :P Självklart är M2an snabbare på nordslingan, nyare/bättre chassi och mer effekt. Men det gör inte bilen bättre på allt för alla. |
|
| Haha. Jag får öva... Skorpionen. | |
|
Köper oxå att M2,an är snabbare MEN 17 sek? Njae!! Skulle de vara, handlar det om föraren i så fall! |
|
|
Jag är faktist också konfunderad att skillnaden inte är större. Fler hästar och modernare chassi borde ge större differens men det är väl vikten som gör att inte M2:an presterar bättre. Länk |
|
|
17 sek är enormt mycket i detta sammanhang, och det krävs mer än 30 hk och bättre chassiet för att prestera 17 sek snabbare tider. Vidhåller fortfarande att det är föraren det hänger på mellan 1M vs M2 och att det skiljer så mycket. |
|
|
Föraren till 1M hade nog otur ;) T.o.m den gamla Zätan är ju snabbare :D |
|
|
Nja du får tänka på att det är nästan 21km och då blir det större skillnader jämfört med en "normal" bana på 2-4km. Återigen, förarna som ägnar sig åt att sätta snabba officiella tider på Ringen är inga nybörjare och det skiljer knappt någonting alls mellan dessa. Även om det är en "långsam" förare som satte tiden för 1M och en snabb som körde M2:an så skiljer det max någon sekund hit eller dit. Men det kan likagärna vara tvärtom? |
|
| Den gamle zätan har ju hela 3 hk mer ,så de e ju klart den är snabbare :):) här spelar det ingen roll att den har ett äldre chassiet ;) | |
|
Jag fick möjligheten att prova en M2 på träffen i Västerås och har innan och efter kört en del 1M och tycker som den bakåtsträvare jag är att allt var bättre förr (när det gäller bilar) att 1M är charmigare och känns mer M bil än M2. M2 kändes mer som en M235i med M-performance detaljer MEN! Den bilen jag körde hade DCT låda och var galet effektiv. Tror inte att jag som en ganska medel chaufför skulle kunna köra en 1M lika snabbt som M2, väldigt snäll och med rejäl knuff när växel på växel klickades i. Det har gått framåt i utveckling helt klart, M2 känns modernare och fräschare som sig bör men om 20 år sitter man förmodligen med en 1M i garaget och njuter av sin klassiker. Men skulle jag få välja så tycker jag att en en M2 fabriksny för 507.000 och 10% rabatt är otroligt prisvärt. Betala 400+ för en 1M utan garantier och utan fri service är inte prisvärt i jämförelse. M2 skulle stå på min uppfart om jag skulle stå i valet och kvalet att köpa en av dessa idag. Båda är dock riktigt goa bilar:D |
|
|
Provkörde båda i helgen: 1M är välidigt rolig och man känner sig delaktig hela tiden, om man missar något blir man omgående straffad. M2 kändes betydligt mer förlåtande och det kändes inte lika fysiskt vid körningen, men satan vad det gick :) Som ägare av en 135i så känner man sig direkt hemma i 1M och helt klart var det ett steg upp men jag hade inte gärna betalat det dubbla för 1M mot 135:an. För 500k känns M2 väldigt prisvärd men den slår inte 1M eller 135i i när det gäller körglädje eller rättare sagt så är det roligar att leka med en E82 ;) |
|
|
Hur får alla tillgång till att köra 1M? Hade varit kul att jämföra med modernare M-bilar. |
|
| Herrbritt, körde du manuell eller dct M2? | |
| Tycker för övrigt att man inte skall jämföra 1M och M2 om man kört två olika växellådor, blir liksom inte rättvis jämförelse. Klart att en automatlåda hur manuell den än försöker vara känns mindre engagerande än en manuell dito. | |
|
Det var DCT denna gången men har även testat med manuell vid annat tillfälle, dock var det vid sämre förutsättningar så inte riktigt jämförbart. Jag tycker dock att DCT lådorna är väldigt engagerande och jag trivs med att jag kan koncentrera mig på själva körningen istället för att koppla och röra runt i växellådsoljan hela tiden, särskilt vid krävande körning. Men visst har manuell låda sina fördelar :) |
|
| Klart man kan jämföra 1M med en Dct M2, utvecklingen går framåt! Skulle man inte få jämföra nya GT3an mot den förra tex? | |
| Jag tycker det blir fel att jämföra automat mot manuell då det aldrig blir samma typ av körkänsla, men sedan kan det däremot jämföras på andra vis och allt hänger väl på vad man föredrar själv egentligen. Klart DCT kan vara en fördel om man jagar varvtider och vill vara lite mer bekväm av sig men det är en helt annan femma. | |
|
Länk Denna måste ju gå utav bara h-vete.. Är det någon här som äger den? |
|
| Den såg riktigt ball ut. Hade den kostat 100 000 mindre så hade jag slagit till direkt. :) | |
| Kryllar av 1M på blocket nu | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.