AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
308.125

1M ägare , är vi missnöjda ?

Sida 3 av 56
Verdi
Skulle gärna ha en som andrabil men det blir lite för mycket pengar... Även om den är förhållandevis "standard" jämfört med t ex en M3 eller M5. Det är ju "bara" den turboladdade 3-literssexan. Går säkert att köra under litern blandat om man vill. Varför man nu skulle vilja det. :-)

ps. M3 E46 är fortfarande den snyggaste M-bilen. 1M är charmigt fulsnygg.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Då är det bara det obligatoriska kvar - en 1M-träff ; )

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

De hade varit trevligt med en 1M träff till våren!

kom ut två st. ytterligare till salu idag varav den vita utan utrustning har ett sjukt felaktigt pris anser jag.

/Anders
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag köpte en M3 nu istället så det är en 1M spekulant mindre:-)
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Jag skulle säga att 1M inte är bra på någonting därför säljer folk bilen

Högt coupe ljud
drar mycket bensin
på tok för hög sittställning för att bilen ska kännas det minsta sportig
1600kg tjänstevikt tar död på körglädjen
motor som saknar spets lite som en diesel, bra flås upp till 5000rpm

Diffbroms som inte funkar så bra ihop med motorn. ett hjul hinner spinna lite innan den bromsar och då kommer laddtrycket samtidigt, antingen bryter bilen ut i tok sladd eller så går det rakt fram.

Väldigt olustigt att försöka köra fort på bana eller gasa i rondellen med det beteendet. Fast det ger känslan av effekt monster men i verkligheten inte snabbare mellan 100-200 än en frisk E46M3

Styrning utan känsla. Visst den svänger in bra men det finns ingen information om hur hjulen står , speciellt vid toksladd :-) likadant med bakvagnen finns ingen information när det ska släppa.

Allting är väldig digitalt, av eller på som man säger.
Då är det väldigt svårt för mig iallafall att hitta något flyt i körningen gata som bankörning.

200kg lättare, mindre hjul, lägre sittposition, bort med överladdningen fast det låter mer som E46 CSL :-) Det var alltså bättre för :-)

Min högst personliga åsikt om 1M efter 1200 mil men som rödljusracer är den bra :-) Moderna bilar är för tunga å tråkiga helt enkelt Hade dom utvecklat den till sin fulla potens så hade den nog varit lika bra som i brochyren men då hade den varit snabbare än M3.
Nu känns det bara som mellan mjölk

8.15 på Ringen är inte heller speciellt imponerande 2012 och tiden skvallrar väl lite om att den är en stor kompromiss

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lillen: Vilken käftsmäll! Har du sålt din?
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Nej har den som bruksis å störs av vägljudet och avgasresonanser vilket jag kunde stå ut med om den varit rolig å köra... Köpte den för att ha den som ban/gatbil men efter en dag på mantorp lite knutstorp och 30 varv på ringen så är det bara att inse att få den till en kommunikativ banbil krävs mycket jobb.

skalstolar
ny riktig diff
plastbussningar
lätta minst 150kg
Lätta hjul

Kostar multum och inte värt pengarna då den inte går att använda till vardags å ett helvete att få besiktad när det är dags.

porsche cayman rs framstår som en bättre utvecklad bil för min smak med facit i hand.

Tror som sagt att snittet inser att det inte är någon rolig bil att leva med dagligen mest pga vägljud och resonanserna + att det är ingen körglad bil som gör att man kan ta det förstnämda. Mycket effekt JA men chassie kommunikationen är värdelös pga den höga vikten och den höga sittpositionen. Vilket är lika med säljes när det rosa skimret lagt sig :-)

Jag förväntade mig mer iallafall men kommer inte sälja :-)
märkligt att totalt dissa en bil så mycket men du vill ändå ha kvar den... varför det om den nu är så dålig? Tror inte det är så många som håller med dig i dissningen.

/Anders
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Har den som tjänstebil och jag får stryk om jag går till ekonomiansvarig(lillasyster) med en fråga om att byta bil igen.

Jag dissar bara den som en rolig trackday bil då det finns bättre alternativ. Var något bantest och då åkte 1M ut först av alla pga att den inte gör som man ber om utan ska krångla som en 4åring på morgonen;-)

Som bruksis tror jag de flesta håller med om den höga ljudnivån och aviga sittställningen.

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Har inte ljudnivån något att göra med ett möjligt eftermonterat avgassystem? ; )
Skruva på N55:ans mellanrör så försvinner den resonans som vissa - inte alla - retar sig på vid 110-120 km/h, vilken skapas av BMW extramonterade kattar på mellanrören.

Vikten är vad vikten är. Det gäller mer eller mindre alla moderna bilar tyvärr.
Min f.d. bil vägde 1100 kg.

Sedan kostar det inte särskilt mycket att plocka bort läderfåtöljerna, och skruva dit en skalstol i stället. Läderfåtöljer brukar väga runt 35 kg styck.
Hade inte du BMW Performance-stolarna?

18" lätta racefälgar med r-däck kostar inte skjortan.

Testet du refererar till var väl ett test i USA där 1M såsom enda BMM matchades mot betydligt dyrare och potenta sportbilar?
Det finns ju annars även en massa bil mot bil tester där 1M anses bättre än motsvarande bilar i samma prisklass.

HvS klagade på för hård fjädring därav "enbart" 8:15 på Ringen, men å andra sidan blev det en mycket potent tid på Hockenheim.
Nu "harvar" 1M med mjukare fjädring på 7:45 runt Ringen.

Jämför du med en lättad och modifierad flugviktare som tex 3.2 L Z3M Coupe så står sig flertalet moderna bilar fortfarande slätt på bana.
Vikten är som sagt fortfarande avgörande, men det är ju våra kära konsumenter, och överbeskyddande myndigheter som kräver allt elände i dagens tunga bilar.

Sedan är det svårt att köra "full attack" med 1M.
Ett flertal har påpekat att det krävs mjuka rörelse och svängar pga den korta hjulbasen. Ett alternativ kan vara bredare däck bak för bättre grepp.
Själv körde jag på Knutan som jag gjorde med min gamla lätta FWD-bil, vilket resulterade i sladdar och kast i varje kurva. Jag får lära om, och lära mig att köra mjukt.

"Each to his own" som det brukar heta på andra sidan pölen.
Ingen bil passar alla, speciellt inte en bil i originalskick om man kanske redan har kört potenta bilar som dessutom under åren har modifierats för åtskilliga kronor.

Själv nöjer jag mig med att konstatera att E82 1M i mina ögon är bättre än E92 M3. Det kryllar nämligen inte av andra alternativ i BMW-portföljen.
Om man nu vill ha en ny och modern bil.

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Här är bilarna i testet i USA som 1M ställdes mot:
Audi R8 GT
Chevrolet Corvette Z06
Ferrari 458 Italia
Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca
Lexus LF-A
Lotus Evora S
Mercedes-Benz SLS AMG
Nissan GTR
Porsche 911 GT3 RS
Porsche Cayman R

nååågot dyrare kärror kan man ju lätt säga :-)

/Anders
sp
4
spurs_hstd
1M -12
523i touring -05
Peugeot e-2008 -21
4 månader och drygt 500 mil sen jag hämtade ut min och jag är sjukt nöjd än så länge. Det som stör en aning är den välkända avgasresonansen. Kan väl också sakna visst tryck i övre registret, men hur som helst så räcker det till och blir över för min del. I praktiken drar jag sällan över 3500 rpm och då hängs ändå de flesta av – både rakt fram och när det svänger. I värsta fall får man dra lite extra på växlarna. Vad är det med driftskostnaderna som stör? Fri service kostar ju inte så mycket. Däck? Extra oljebyten? Jag använder min som vardagsbil och den drar ca. 11,4 l/km blandad. Tänkte ställa av den i november, men det hade varit intressant att testa den lite på snö, så vi får se …
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Lillen, du kom med mycket konstruktiv kritik, men jag undrar bara, om du kör som du säger , förväntar du dig då att bilen skall gå på 0,80l/mil??

Det spelar ingen roll vilken BMW du väljer för har man blyfot och gillar bilkörning så dricker vilken BMW som helst soppa!

Jag tror ingen ägare av 1M tar det som en käftsmäll, vi har en 1 av 8 ägare eller Fd ägare som inte är nöjd!

Micke

jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa!

1M
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

fel av mig 1 av 9 som inte är nöjd!

jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa!

1M
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Med driftkostnaden menade jag:
Inspirationen att trycka ned gaspedalen x bränsleförbrukningen x literpriset för 98 oktan

En driftkostnad som är helt individuellt påverkbar alltså.
För mig mycket hög då bilen motiverar min högerfot ; )

Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe

Testet handlade väl om körkänsla och vilken som är roligast att köra, visst är 1M underdog i sällskapet men den inger inget förtroende angående kör egenskaper

del 1
Länk

del 2
Länk

del 3
Länk

Angående nurburgring testet så är bilen inte för hård utan den kan inte hantera ojämnheterna på ett bra sätt. Tvärtom är den för mjukt avfjädrad och går på pumpstoppen i originalsättning och då blir det lite lynnigt i svängarna när det är guppigt.

Om den skulle vara för hård så skulle inte en ända bil med eftermarknads chassie gå fortare på ringen. Själv körde jag med KW variant 3 på ringen 1cm lägre fram än original. men bottnade fjädringen så pass att innerskärmarna inte är så glada nu längre.

7.45 btg är satt med race chassie från jrz och borde vara i 4 till 5 gånger hårdare fjädrar än original med justerbara dämpare och riktiga stolar så man sitter still. Tydligen en VLN förare dvs ett proffs
hans namn är Andre de Vries och det kunde slutat lite illa vid 2.15 så han kramar verkligen ut allt det går där, skulle tippa på att det går 180/190 km/h när det släpper
Han körde 8.00min btg i original skick med vilket motsvarar 8.2x min helvarv

7.45 btg Länk

8.00 btg Länk

Så någonting med chassit original är inte optimerat för att köra fort på guppiga banor, släta banor kräver mindre av chassit och det blir lättare å köra fort

Problemet med andra stolar än performance stolarna jag har är att airbagarna ballar ur
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
8.15 BTG var det visst original
Skulle vara kul om dom som har sålt sin skrev vad dom tycker.
Jag skulle själv fortfarande köpa en till rätt pris, det enda jag inte gillade med den är ju avgasresonansen vid 90 km/h.
För det nypriset så har den för få hästkrafter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.