AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
308.153

1M ägare , är vi missnöjda ?

Sida 28 av 56
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jo, de vill jag lova!! :) De e svårt att ställa bilen, efter man avverkat lite mil!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

15 st 1M på blocket , med lite olika miltal och pris!
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Ja, nu kommer det dyka upp massa M bilar till höst då dem flesta vill bli av med dem. Det är nu man kan göra en klipp.
1M är en snygg och rolig bil men för 400 000 kr får man M3 E90/E92 V8, X5M/X6M V8, C63 AMG V8 mm. Mycket mer utrustning och utrymme. Visst är en 1M roligare på bana men hur många av oss är där? Man måste verkligen vilja ha en 1M om man pyntar dom pengarna..
Men priset på 1M bilarna verkar ju ändå göra bilen till lite "samlarbil" som många här från början slog ner mot.

/Anders
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

De är bara kolla prisutvecklingen i Europa samt USA , de säljs dyrare begagnade än de kostade nya! Framförallt i USA....

Tar lite längre tid i Sverige, MEN de kommer öka här oxå! :)
pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Länk
I Europa har vi så pass många fler bilar än vad USA tilldelades så vi kommer aldrig någonsin se att 1M kommer öka i värde. Det såldes tex ca 4ggr färre z4m coupe på svenska marknaden än 1M och se den prisutvecklingen... Bilarna är för vanliga helt enkelt, dock väldigt roliga för det :D
Aldrig någonsin är att ta i ;), men räkna med en 20 år i alla fall om man ska se till äldre generationer m-bilar. Tycker m3 e46 är ett bättre exempel på att betala för mycket för tillfället, för övrigt.
Måhända att 1M är ovanlig men det är ändå ingen riktig M ;) ;) ;) M135 är lika mycket M ;)
pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Phoenix M3

Det är ganska viktigt att man vet vad man pratar om innan man disinformation på ett forum då folk som inte vet letar efter info här…!

M135i är Bmws sätt att sälja mer bil o tjäna mera pengar. Du kan kolla Youtube med en intervju med M bossen. – För folk som vill ha lite mer sport och prestanda fast med bibehållen komfort.

M135i är en sportifierad standard bil, (det är ju iofs alla M bilar men till en högre grad sport).

Det första exemplet var nog på 80-talet med M535i, dem senare M135i, M550d och M235i.

Ett enkelt sätt att se om det är en äkta M är ju om den har en Diffbroms som standard då det endast är M-bilarna som har detta.

Som Chris Harris sa: -M bilar är inte om motorn utan om chassiet… (håller dock inte helt med här) Då 1M är byggd av M Gmbh och har direkt överflyttade bromsar, bakvagn, diff, fälgar från M3 V8 med Competition Package m.m. så blir det inte mer M än så.

M135i har inget av ovan utan lite vassare prylar än original, lite som ett M paket +. Den har inte heller någon diff, vilket jag skulle säga gör extremt mycket för körglädjen. M135i är inte på något sätt en dålig bil men någon M är det inte.

Tycker det är lite tråkigt att den inte har en egen utvecklad maskin, men det finns ju ingen ekonomi för att utveckla det till en bil som endast skall byggas i ca 1 år. Med det sagt så är det min första N54 och jäklar vilken go maskin! Bmws underbara varvvilliga sexa fast med grymt vrid fr turborna är wonderbar. Lite ny programvara fr ESS, en ny Intercooler och ett par downpipes så nosar vi på 450 hk och 600 Nm. Lägg sedan till 9 cm längre hjulbas än E30(!) och en diff som låser upp till 100 % så har du körglädje jag aldrig tidigare upplevt. Har ändå ägt en del roliga bilar tidigare…

Att skriva ovan tar så mkt energi fr min begränsade kapacitet mellan öronen så jag är inte ute efter någon pajkastning fram och tillbaka som så ofta sker här kanske utav små pojkar som precis upptäckt några konstiga hårstrån ovanför prinskorven på detta annars så fina forum. Utan försöker endast presentera fakta som dem flesta redan vet…

1M är så riktig en M kan bli.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker 1M är en riktig M-bil och inte jämförbar med M135i, men att den är så riktigt som en M-bil kan bli är inte heller helt sant.

Mest rättvisande är kanske att klassa den i gränslandet med 850 CSI och M635i.

1M är ju första gången de tog en standardmotor från hyllan och stoppade i, det är ju det som sänker den lite jämfört med M3 och M5.

17 till salu idag, nästan rekord va? Har varit sugen själv o provat ett par och visst är den rolig att köra men i mina ögon känns den ändå bara som en uppskrämd 1 serie..M3:an för nästan samma pengar är mer komplett, för o inte nämna utseendet..:-)

Jag tror priserna måste ner till 320-340 för att det ska bli snurr på blocketbilarna.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
1M är den sista M-bilen att använda enbart mekanik, men den första M-bilen att använda turbo. Best of two worlds.
Dessutom inget artificiellt ljud i högtalarna...
En unik bil, oerhört potent, och rolig att köra.
Med smärre uppgraderingar hänger den även med dagens M3/M4 hyfsat. Inte illa

Låt mig referera till en motorjournalist (Bilsport) som testade M4:an, och lyste upp som solen när min 1M dök upp: "Har du en 1M? Den hade jag tagit alla dagar över M4:an".
Eller varför inte till förnämliga Chris Harris (nämnd ovan): "It doesn't get more fun than this".
Ska vi ta några exempel till? Kolla TopGears test av 1M ;)
1M har lämnat ett stort och glatt minne hos alla som kört bilen.
Glada minnen lever för evigt.

Phoenix M3 ovan är enbart tröttsam med sitt konstant negativa tjattrande.
Låt honom titta surt på alla fantastiska 1M ;)

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hobbe Z4, "enbart använda mekanik"... Kan du inte utveckla det, för som det är skrivet nu så stämmer det ju inte alls. =)

Ingen bil jobbar enbart med mekanik och har inte gjort det på många år.

Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Självklart finns det elektronik i alla bilar, men du förstår säkert vad jag menar.
Det hade varit svårt att spela gamla stenkakor i bilstereon ;)
Dagens bilar lämnar mindre över till föraren att hantera, vilket är synd då det begränsar upplevelsen, och utvecklingen av förarens kunskaper.

Ett par ex.
Diff (vs datorjusterande bromsar)
Flintapinne (vs paddlande med dubbelkoppling)
Koppling/gas (vs launch control)
Chassi (vs valbara komfortlägen)
Ljud (vs synth)
Elektroniska antispinn/antisladd off (vs alltid påslaget oavsett vad reklamen säger)

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Kan hålla med Marcus72 om att 17st till salu i kombination med att dom ligger ute länge är ett tecken på att dom ligger högre i pris än vad marknaden är beredda att betala.
Särskilt nu på hösten, men dom sprang inte iväg i vår heller, och priserna har inte justerats ner så värst mycket sedan dess.

Det är ju en härlig liten bil och man får nog ändå säga att det inte går riktigt att jämföra M135/235 med 1M, det är mycket av det som hobbeZ4 skriver som stämmer, 1M är en mer "old school" mekanisk bil med focus på aktiv körning.
Ojojoj här blev det liv i luckan, ni missade kanske mina 3st ;) ;) ;) ?

Jag är inte alls bitter och puberteten passerade jag för längesedan.

Enligt mig är inte 1M en "riktig" M-bil och det står jag för. Den är säkert rolig, precis som att Nissan GT-R är rolig, trots att det bara är en Nissan.

Den sista riktiga M-bilen är M3 E92.

Tänk va bra att man får tycka olika, eller?

Känsligt ämne det här helt klart.

Ha en trevlig kväll nu

Med vänlig hälsning, Filip
Verdi
Phoenix M3, En Nissan GT-R är så mycket snabbare runt en racerbana än valfri BMW att det är löjligt att ens jämföra, däremot har den fått väldigt mycket kritik för att vara steril och tråkig och anses väl inte alls som en "rolig" bil.

1M är väl lite av en motpol till GT-R i det att den främst är gjord för att vara underhållande. Särskilt snabb är den väl inte?
pa
55
patrick_set
Bmw 1M -12
Kia Venga -13
Kia Soul -15
Vad någon tycker eller inte tycker är en "riktig" M-bil är ju lika intressant info som att glass är gott lr inte gott.

Är bilen byggd av M så är den det. Inte speciellt mkt utrymme för diskussion. Om någon sen gillar lr inte gillar är en annan sak.

-Verdi, har du kört någon? Själv så åkte jag upp till ESS med min efter en vecka för lite ny programvara. Det blev en jäkla skillnad. Riktigt snabb måste jag säga! Väldigt agressiv på gränsen och nästan lurig/svårkörd fast samtidigt lika roligt när man får lite har-näsa där bak.

Ang GT-R så är dom extremt snabba och effektiva men knappast roliga förutom axett. Jämför den med min 996 TT där jag hade 500 hk. Ett jäkla drag och alltid fäste, super effektiv men för bra för att bli rolig. Där M bilarna leker med röven och enligt mig är fantastiskt underhållande bilar och 1M i synnerhet.

Inga elektroniska diffar, vxllådor, stötdämpare ,ljud i stereon, handbromsar eller flapps i avgassystemet. Utan riktigt go mekanik hela vägen. Detta borgar nog positvt även för beg priset.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.