AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
11.702

Rostig e 24 sökes.

Sida 1 av 2
Da
12
Danne64
325 touring-93
Hej! Har drabbats av ett sug efter en e 24. Jag är plåtslagare och lackerare med egen verkstad och är ute efter en rostig men mekaniskt superfrisk e 24. Byta delar=dyrt. Plåt= 165:-/kvm på biltema.Och eftersom jag kan forma den som jag vill,så spelar det ingen roll hur rostigt det är eller var den sitter.Men eftersom rost sänker värdet ganska mycket på dessa bilar ganska mycket vill jag hitta en billig.

Gasar tills det rasar
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Att hitta en rostig 635a kan ju inte vara så svårt dyker ju upp titt som tätt på blocket :D

men det beror ju på vad du är beredd att betala?

För 5-10,000kr knastrar det av erfarenhet en hel del i balkarna (kex)

Om detta inte är ett problem ska du ju kunna hitta nått i den prisklassen

annars får du en risig csi för 15 - 20,000kr ..

OBS!
Skulle jag fått skruva tillbaka tiden 2 år hade jag aldrig köpt min bil (spackelraketen) utan istället satsat på en fin bil från början.

Rosten äter ju även på kromlister, förstör passformen på gummilister etc bara byte av lister och krom går ju på 20+

Visst det är kul att renovera men det är många gånger inte värt prisskillnaden då arbetstid och delar överstiger "vinsten"

Da
12
Danne64
325 touring-93
5-10000 låter ju bra om det mekaniska är ok-knastrande balkar kan ju åtgärdas med lite plåt,även kofångare kan ju svetsas,lackar man dom isället för kroma så löser man ju problemet om man bara vill ha en kul bil,och inte eftersträvar 100% original

Gasar tills det rasar
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej!
Fast för 5-10000:- så är det nog rätt mycket som är sk*t på bilen och inredningen lär nog vara rätt muggig. men du kanske vill rensa den och leka? Då spelar det ju inte så stor roll...

Appropå stötfångare är det främst den främre stötfångaren som brukar bli ful (i alla fall mellan -76 och -87 och bilar före -83 är kända för sin rost!) och det är egentligen tre täckplåtar som rostar i infästningarna. Dom sitter skruvade i en frontplåt/balk. Sedan blir stötfångargummina stela och hårda med tiden. Typ så att man kan dra bort dem. Dom är också i tre delar som skruvas fast så att dom även håller frontspoilern -om jag minns rätt. Köper man nytt kostar dessa sex bitar totalt ca 4-5000:-. Men det är långt ifrån allt som är dyrt till e24. Gå in på www.realoem.com och leta runt lite så kan du se hur e24orna är uppbyggda.

Lycka till, det är goa bilar! :-)

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kolla på allaannonser.se, jag har sett en ganska rostig 633:a till salu någonstans för 10.000 om jag minns rätt. Eller om det var här på forumet.

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Denna var det:
Länk

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt verkar det väl vara lite fyndläge på E24 nu? Finns rätt många ute till bra priser med lite olika renoveringsbehov. Jag är lite sugen på en själv nämligen, men jag tänkte jag ska vänta och se till att min E31 är i bra skick innan jag köper fler.

Alexander
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
En bekant till mig var spekulant på den bilen före innan nuvarande ägare köpte den. Har även varit en annan ägare emellan som sålde. Undrar varför.... =)

Kan säga att där får du plocka fram plåtkunskaperna på riktigt för den är mkt rostig.
Det enda som talar för den bilen är att den är rätt komplett.

Mvh

Janne
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
En helrutten bil är inte värt att läga ner något jobb på och än mindre pengar på. För det första får man aldrig tillbaka satsad peng. För det andra så blir det ju inget annat än ett lapptäcke av bilen när den är klar, om nu den någonsin blir klar... Ett lapptäcke attraherar knappast den stora massan av E24 spekulanter. Det finns ett skäl till att det skrotas ur en stor mängd E24 runt om i världen nu, då renoveringskostnaderna har skjutit i höjden p.g.a. att BMW höjt sina priser på reservdelar för äldre fordon. Fina bilar blir kvar, ruttna bilar säljs i delar. En E24 för 10 000 kr kan man ju själv räkna ut varför den är så billig, det är på ren svenska bara skrot och duger endast till reservdelsbil.

Mvh Johan
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Håller helt med Johan.
Det är bättre att köpa en dyrare men fin bil trots allt.

Det där är en typisk reservdelsbil, inget annat. =)

Mvh

Janne
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
På mobile.de har du massor av alternativ till rimliga priser. Lycka till!

Mvh,

Per-Magnus
Da
12
Danne64
325 touring-93
Hej Alexander! Kollade länken,men den går ju illa i maskin.

Gasar tills det rasar
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Du oroar dig för att motorn är dålig men söker rost, man kan då fråga sig om du vet vad du ger dig in på? Att skaffa en frisk m30 anser jag vara en skitsak både vad det gäller pengar och satsad tid i jämförelse med rost, dessutom så syns det knappt att man bytt motor, lapptäcket däremot består resten av bilens liv.

Lycka till i dina E24 planer.

Johan
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej igen,
Jag håller med Johan där! Om det på mitt förra inlägg lät som om bilarna bara rostar sparsamt i främre stötfångaren så är ju det tyvärr helt fel. Även om den andra generationens bilar bygger på e28:an så är det ändå en bil med rötterna i 70-talet. Den saknar t.ex. innerskärmar fram, och ja... du kan ju tänka dig hur det blir efter ett tag om man tvättar bilen "som om den hade innerskärmar" eller kör den mkt på vintern. Bilen i annonsen får mig spontant att tänka på ett paket Wasa Husman utan att ha sett den... tyvärr...

mvh Fredrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Renovera en rostig E24:a, är ett ordentligt projekt som gärna blir kostsamt.
Dessutom kommer gärna rosten snabbt på de plåtdetaljer man ej bytt.
Ungefär som HIV med broms medicin.....virusets framfart avstannas för en stund, men sitter latent kvar!

Mvh Patrik

Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Jag har en bil "över". Behöver sälja den och få pengar till att göra klar "hybriden". Det har gått allt för lång tid utan att den blir helt klar...
Danne du har PM :-)
Da
12
Danne64
325 touring-93
Hej ang "lapptäcke"! Knacka plåt och svetsa anser jag vara en meditativ sysselsättning!Lapptäcke uppstår inte vid helsvetsning kant i kant utan porer.Bara en känsla av skapelse.(och pengar i plånboken för utförda uppdrag)Ha en bra dag!

Gasar tills det rasar
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller med dig Danne, tycker du det är kul att laga plåt så kommer du ju att göra det bra, och då blir det ju inget lapptäcke av det. Jag håller dessutom med dig att det är en meditativ syssla att renovera en bil.

Att hitta en som är rostig men som är i utmärkt skick i maskin och låda tror jag dock är en utopi. Om en bil är risig utvändigt så är den det invändigt och motorvändigt och växellådsvändigt.

Dessutom lär det nog vara en lika medititativ syssla att renovera motorn också. Du kanske inte tycker att du kan det, men du kunde inte svetsa bilar heller en gång i tiden.

Alexander
Da
12
Danne64
325 touring-93
Du har en hög poäng där Alexander.Men medan jag gnetar ihop pengar till en fin bil,så kanske jag springer på det exemplaret som en gubbe ägt sedan ny,skött om som en baby mekaniskt och invändigt,men som rostat sönder för honom.Det har faktiskt hänt mig en gång i tiden med en gammal Ford Capri 3,0. Tyvärr bortkrockad av dåvarande flickvän.

Gasar tills det rasar
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Danne64 Jag har en stående som just bara står ungefär så som du beskriver, PM:ar länk och info till bilen...

Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Rätt udda med någon som söker en rostig bil. Är nog första gången jag ser det faktiskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.