AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.719

Automatlåda bra eller dåligt

Funderar på att byta till en 3-serie automat.
Någon som vet om lådorna är bra / dåliga eller något annat man
bör tänka på. Har hört att vissa lådor kommer från GM och skulle
vara mindre bra
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det blir enklare att ge dig tips och råd om du skriver vilken modell samt årsmodell du funderar på.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Om du menar E90/E91 kan jag intyga att det är dunderbra och supersköna, speciellt i samband med dieselharv. Jag ser inga som helt nackdelar med de moderna tomatlådorna.

Och då är jag en "manuell" kille egentligen...

Sen hade de vart ännu bättre med doppelkupplungsgetriebe som VAGs lådor, men det kommer väl..
zo
118
zoopåse
320dA -09
De funkar bra, växlar upp tidigt och använder mycket lockup. Perfekt till diesel som sagt. Det enda är att mitt exemplar ibland i konstant fart i uppförsbackar på låga varv kan få för sig att vela lite med lockupen som att den mjuknar upp lite förbereder sig för att växla ner utan att den gör det sedan upphör det, känns som en mjukvarusak. Märks knappt men man kan se det på varvtalsnålen som guppar en aning uppåt.
jag tänkte mig e91 årsmodell 2010-2011 diesel 320 eller 325
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Budget?
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ursäkta för lite off-topic, men lyssna på det här ifall du överväger en 3-serie med automat =D

Länk
Automaten till E90/E91 tycker jag inte är någon höjdare. Den var säkert fantastisk när den kom men med tanke på hur snabbt utvecklingen gått så märks det att den tar rätt mycket kraft från motorn, den får både dieslar och bensinare att kännas ganska "vattenkammade". Bekvämt men inte särskilt kul. Så i slutändan handlar det om man vill köra aktivt eller åka bekvämt tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.