|
|
|
|---|---|
|
hej har en fråga ang bmw e65 och e66 alltså 7 serien om man har en 745 från 2004 tex och har cd i den och cd spelaren går sönder och man köper en begagnad men fungerande hur kommer det sig då att det inte går att koda in den i bilen? en tex som det här jag har en MD spelare orginal i min och vem vill ha det så jag bad dom stoppa i en orginal e65 cd men den gick inte att koda in och dom lät den sitta där och det står även MD fortfarande i displayen! hur sjukt är inte det? tänk alla vattenskadade e65or som som läckt i bakluckan som behöver tex:navi data/tele modul/dvd växlare/tv modul osv osv seriöst nu MÅSTE MAN KÖPA HELT NYA för att kunna koda in dom?????? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja just cd spelare och dylika radio pryttlar är väl tveksamt att man behöver koda in. Det är ju inte motorstyrningar, EWS,ABS ,, som är chassienummer kodade. Cd växlare beggad har jag bara skiftat på en E39 utan problem ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja men e 39an vet jag att man kan stoppa i saker och sedan koda in osv men på e65/e66 Så verkar det inte gå att koda in en sketen cd spelare om man bytt från tex MD till cd Hur är det då om man vill byga telefonmodul och navläsare osv |
|
| Jag har bytt CD, Navi och lagt till DVD i min 02:a. Så det är klart att det går, i alla fall på min. | |
|
inot: var det begagnade delar du monterade el helt nya? samt nu när du "kodat" in delarna går det fortfarande att uppdatera bilen? har nämligen hört att då man bytt ut någon del i e65/e66 till en begagnad osv så går det inte att uppdatera bilen längre! skulle gärna vilja få KONKRET svar på dom här 2 frågorna så som :går det att koda in begagnade delar samt: då man bytt till begagnade delar går det att uppdatera bilen då? och slutligen: om det nu går att koda in begagnade delar är det bara "vissa" delar så som dvd växlare och cd osv som går att koda in el går ALLT att koda in? nu blev det lite mycket men som sagt så skulle jag vilja få ett riktigt svar för jag har hört så mycket olika saker ang detta! mycket tacksam för svar |
|
|
Alla var begagnade ja, och jag har uppdaterat bilens programvara sedan dess. Att det inte skulle gå att koda in en begagnad del anser jag vara rent nonsens, finns ingen skillnad mellan en begagnad del och en ny, mera än priset ;-) För att koda in min DVD-växlare så skulle BMW ha 8000:- vilket jag anser är rena rama skämtet, nu var det mera av nyfikenhet jag frågade dom. Motorteknik i Huddinge där jag alltid servar mina bilar tog 3000:- vill jag minnas och då fixade de lite andra saker också. Däremot så tror jag att du kan få problem om du smäller i en nyare DVD utan att koda in den, och sedan uppgraderar bilens programvara. I vissa fall så fungerar det ju utan att koda in. Allt borde gå att koda in, men det beror ju också på hur mycket pengar man vill lägga ner. Min bil var levererad utan DVD-Växlare och för mig så vart kostnaden: DVD-växlare 1500, Kablar, reläer och fästen 3000, montera gjorde gjorde jag själv och det tar allt från 1 - 3 timmar. och kodningen ca: 3000 Summa sumarum 7500:- Allt går brukar jag säga, det beror bara på hur mycket man vill betala. |
|
|
Stämmer det även att man måste KODA AV en ehet innan man byter den och kodar in den nya!? |
|
|
Om du vill uppgradera mjukvaran i bilen hos BMW så kommer det inte att gå om du tagit bort en enhet utan att ta bort den ifrån utrustningslistan (koda av). Du behöver inte ta bort en enhet ifrån utrustningslistan innan du tar bort den, utan det kan du göra när du satt in den nya och sett att den dykt upp i listan. Om du vill komma billigt undan, köp ett USB-OBDII interface för BMW på ebay från england och gör programeringen själv. Du får ett interface för runt 400 kr inklusive frakt. T.ex. Länk Sen är det bara att ladda ned mjukvara EDIABAS/INPA/NCSEXPERT. Finns rar filer så att det bara är att zipa upp den under c drive och följa en guide. Börja med att registrera dig på det här forumet och följ den här guiden. Länk För att ta bort/lägga till moduler så finns det en guide här. Länk |
|
| köpte en ny cdväxlare 2011 demont montering 915:- | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.