AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.274

Nyss köpt en 750ial-89 Ena toppen kass?

54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Tjena alla! Vart iväg o köpte en 750 idag. Den har lite skumma problem med kylsystemet! Körde nyss hem den ca 15mil, mest motorväg. Inga problem alls, tempen ligger stadigt i mitten. Men så fort man stänger av den så trycker den ut ca 1/2-1 liter vatten genom expansionskärlet. Samt den nedre kylarslangen blir inte alls lika varm som den övre.. Känns inte som kylarvattnet cirkulerar som det ska! Det sitter nytt kyl o ny termostat på. Plus att den missar lite på lägre varv känns det som.. Antagligen har ena toppackningen gått tror jag. Men varför cirkulerar det inte som det ska? Är det vanligt att vattenpumpen går? Bilen har rullat 23000 o han jag köpte den av hade haft den i 12 år o aldrig bytt den! Nu fick jag ju bilen jävligt billigt o jag var medveten om felen innan, så toppen är med i kalkylen. Är det överjävligt o byta den? Har bytt topp på 525a innan men aldrig v8-v12..
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Om nu termostat och kylare är bytt, är den luftad på ett korrekt sätt. Det kan vara ett rent h''''e att få ur all luft ur systemet om man ite gör rätt.

Varför var kylaren bytt? Har bilen gått varm så kan man ju misstänka en kass toppackning. Det första jag hade gjort är att lufta ordentligt. Nosen i en backe, full värme i kupen, finns en luftningsskruv på termostathuset(vad jag minns)

/Kristian
Förutom luft kan man misstänka trasig vattenpump, vilket är vanligt. Kolla detta och komp. innan du börjar riva toppar! Lycka till PS. Har haft likn symptom pga sprucket exp. kärl, som var svårt att upptäcka, mvh TP.

mrMPOWER
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Nu har jag vart ute o sotat ur den ordentligt! Lyckades få den undre slangen varm för första gången. Så med rejäla varv så blir det bra cirkulation, så då är det antagligen vattenpumpen antar jag.. När man kör så står tempen bra, men låter jag den stå still med 2-3 tusen varv så ökar tempen långsamt men sjunker om man släpper gasen o på med full värme i kupen.. Så då måste viscofläkten vara slut den med antar jag! Man känner ett liitet glapp när man rycker i den.. Annars så går motorn jämnt o fint, bluddrar en aning precis när man ska stå på från låga varv o vid kallstart, tror att det har med att den tar tjuvluft vid insugsgummit? Man hör ett litet pysande ljud vid ena gummit... En annan sak är att jag tittade på bespappren nu o den fick underkänt pga för högt HC.. 837.. Kan det ha med insugsgummit att göra? Tycker det verkar jävligt högt! Det var en äldre herre som har haft den innan, så man kanske behöver sota ur den ordentligt? Den luktade ju inte mumma direkt när jag kom hem nu efter jag gasat lite..
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Förresten så tryckte den inte ut ngt vatten nu heller när jag stängde av den, som den gjorde när jag provkörde? Mycket skumt!
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Låter fortfarande som du har problem med luft i kylarsystemet. Jag har ALDRIG haft något annat märke som varit så tjuriga med luftbubblor i systemet.

Högt hc brukar betyda katalysator. Om nu det är en gubb ägd 750 du kör så har väl katalysatorn aldrig kommit upp i arbetstemp hehe. Men fixa insuget och byt olja så med lite tur är det problemet borta.

Jag byte vattenpump på min i onödan när det visade sig vara simpel luft.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tror att bra varv på motorn fick ut lite av luften. Men försök lufta kylsystemet så bra som bara går. Speciellt vid vattenpumpen.
HC halten är hög pga läckande insugspackning, då får den tjuvluft på någon cylinder och misständer=bensinen går rätt ut i avgasröret och det ger HC.

/Mats J
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Hmm ok, jag kör på insugsgummit först, innan jag börjar rota i insugspackningarna hehe. O en service kan nog vara bra med:) Sen testar jag att byta viscokopplingen o skiter i vattenpumpen sålänge, o hoppas det blir bra! Ska nog byta tändstiften med, o passa på att kolla kompet när jag ändå håller på.. Ang luftningen så vet jag att jag hade ett helvete med min gamla 535a, den var överjävlig vet jag.. Även min 316 E46 var jobbig! Men denna har ingen luftskruv på kylarn, så jag har haft den i uppförslut o släppt lite på övre slangen till kylarn, men det känns inte som det kom ut ngn luft där.. Ska testa vid vattenpumpen imorgon.. I övrigt så har jag kört runt lite med den idag, o inget vatten har tryckts ut:)
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Nu har jag kört runt i en vecka med den, inga problem alls med tempen!
Fick ett infall o boka tid för bes idag trots att jag inte gjort något alls
förutom att jag kört den riktigt hårt, låg på 2an i 120 ett par mil bort till bes!
Det hjälpte, bilfan gick rätt igenom... Fick 0 på co, 1,00 på lambda,
25 på hc.... Från ett hc på 680 till 25 enbart genom att gasa friskt...
Så idag är en lycklig dag:) O enbart 95 i tanken!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Bra!

/Mats J

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Skönt att det löste sig :)
Th
593
Theobald
750ial -88
Vet inte om jag missförstår dig <540-dåre> angående din avslutning i ditt senaste inlägg: "O enbart 95 i tanken!".

Går det verkligen att köra med 95 oktan i tanken i gamla 88'or / 89'or? Är det inte skadligt för motorn!?
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Jag har för mig det står minst 91 oktan i handboken, så det ska inte vara nån fara vad jag vet! Jag har inte så mycket val heller då alla jävla mackar i närheten av mig slutat sälja 98:( Styrsystemet backar väl tändningen vid behov om det behövs, så den inte spikar!
Th
593
Theobald
750ial -88
Detta måsta man ju nästan testa! Slippa åka till macken i andra ändan av stan för att få 98! :D
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Länk

628csi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.