AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.131

Vilken E60/61 bör jag välja?

e3
336
e39520it
520dT -14
Önskar att få goda råd/svar på vad man bör se upp för, och vad man bör passa på att få med, när man köper en E60/61. Kanske någon motor, eller annan utrustning, är drabbad av många fel fex.
Xenon är ett krav, men stämmer det att xenon-insatserna på dessa också ger xenon-helljus genom att vridas?
Restvärme är ett krav, men är det bara den största AC'n som har restvärme-funksjon?
Är årsmodell 04-07 "prick lika"?
Är -08 och senare så mycket förbättrad att man på trots av priset borde köpa en dylik?
Något speciellt man bör vara obs på/kolla upp med tanke på fel i fall man ska köpa en x-drive?
Något annat man bör tänka på när det gäller x-drive?

Drömbilen ser väl ut något som en E61 -08 x-drive 530i manuell med "allt" av utrustning. svart och utan m-paket. enig? : )

m-paket är snyggt, men paketet behöver stora fälgar och det vill jag inte ha...
Blir svårt att övertala mej att köpa diesel, men prova gärna...
Några kritiska årsmodeller man bör se upp med när det gäller bensin 2.0, 2.5 och 3l motorn?
Stora variationer på bensinförbrukning för de olika motorerna?
Gillar inte de halv-elektriska standardstolarna så det får bli komfortstolar, eller är sportstolar bättre?
Gillar automat men då barnen närmar sej övningskörningsålderen funderar jag på en manuell. hmm

Tack på förhand för svar! det är säkert några funderingar som jag glömt föra upp, men var så god! :)

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
-520i 2.0: 4cyl. motor på 170hk, snål och visst fungerar den. Men inte känns en fyra rätt i en femma, där skall finnas krut i en sådan? Sexan 520i på 2.2 (M54) fanns endast som sedan!

-De större sexorna N52 (2005-2007) 523i 2.5l 177hk, 525i 2.5l 218hk och 530i 3l 258hk verkar generellt mer driftsäker än N53 även om det förekom vissa problem. N53 finns i 523i 3l 190hk, 525i 3l 218hk och 530i 3l 272hk och är en direktinsprutad motor vilket innebär vissa problem. Denna motor rapporteras vara en riktig snålvarg, men riskerar också att sota igen om den går för mycket i läget med så kallad mager drift. Det har även varit problem med givare, spridare och bränslepumpar. Det finns mycket att läsa om bägge på Autopower!

-Diesel? Tvekar du skall du absolut inte ha en 520d, dieselsexan är dock trevlig och rätt varvvillig men visst är den inte samma sak som en bensinmotor. Extremt snål är den inte heller utan du behöver köra rätt mycket för att köra igen merkostnaden, men ändå en smakfråga.

-xDrive verkar vara problemfritt, endast några enstaka användare här har haft problem och då har det varit en... vi kallar det ventil som givit upp med felmeddelanden som resultat. Några ägare har också rapporterat ryck och missljud i drivlinan relaterat till denna ventil, men med tanke på hur många xDrive-bilar som finns idag hör man sällan om några problem.

Systemet fungerar kanonfint, är personligen av den uppfattningen att man klarar sig med RWD men visst fyller xDrive sin funktion precis lika väl eller bättre än vad konkurrenternas system gör. Roligt att köra, tar inte bort den överstyrda och bakhjulsdrivna karaktären som en BMW "skall" ha.

-Angående utrustning, menar du att halvljus och helljus sitter i samma lampa men att reflektorn justeras? Osäker på hur det fungerar faktiskt, har varit där och bytt lampa men kommer inte ihåg hur det såg ut.

-Personligen rekommenderar jag en facelift, som kom 2007. Visst det är inga större fel på den äldre modellen, men framför allt inredningen fick trevligare material i samband med detta. Nyare och förbättrade motorer är också ett starkt vägande skäl sedan är strålkastarna med DRL/endast Coronaringar dagtid samt bakljusen med LED mycket snyggare i mina ögon! Men det är mindre vett bakom det argumentet...

När det gäller fel på modellen, läs Autopower´s begagnatguide uppe till vänster i menyn. Det finns en del fällor men det är en bra bil, utrustning är i mycket en smakfråga men personligen gillar jag:
-Komfortstolar (Jodå, slår både standard och sport med längder)
-Panoramataklucka
-Navigation professional
-Elektriskt manövrerad baklucka
-Aktiv farthållare
-Sportautomatlåda med paddlar i ratten att växla med.
-Stolsvärme, självklar grej vissa importer saknar. Kolla noga!
-Effekt är aldrig fel om plånboken tillåter
-Mer stereo, BMW´s svaga punkt standard låter godkänt men inte mer.

Sedan finns det mängder med leksaker att välja till, head up-display är t.ex både roligt och smart men kanske inte direkt nödvändigt. Om ni inte tänkt er att ha två bilar, varav en äldre andrabil kan fungera till övningskörning, fungerar förstås manuell låda fint men jag tycker personligen att automatlåda hör till en lite lyxigare bil som 5-serie även om den förstås kan släppa loss och roa en stort längs en kurvig väg ibland.

En 530i låter dock som ett bra val för dig, jag hade tittat efter en ansiktslyft bil med 272hk trots en N53 under huven. Det är en helt underbar motor och rätt skött samt körd verkar den vara lika snål som en äldre småbil och problemfri.

De problem som funnits verkar ofta hört ihop med lite barnsjukdomar från fabrik (Nox-givare och bränslepump t.ex) och förare som kör försiktigt och aldrig "bränner ur" motorn. Varvar den aldrig ur snålläget med mager drift sotar maskinen förstås igen.

Lycka till med köpet!

//Bjersér
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
bjerser - du är en klippa! :)

Tilläggas kan att sena 07:or (aug)-> har bättre whiplashskydd. Du ser detta på ett annat utformat nackstöd. Inga synliga ändringar på -09. Först MÅ10 kom den nu gällande hårddiskbaserade navigationen och det uppgraderade iDrive-systemet.

----
BMW CS #6212
He
198
HenrikJ
320da -11
Förtydligade ang facelift (LCI) är att det lanserades först efter halva modellåret 2007, dvs på bilar tillverkade from mars 2007.

Nya nackskydden med whiplashskydd kom årsmodell 2008, dvs bilar tillverkade efter sept 2007.

Min far har en E61 525i xDrive -08 och är helnöjd! Utrustning du måste ha är advantage och comfortpaket, resten är upp till dig.

Gillar inte riktigt sportstolarna i E60, då sitter man lika bra i standardstolarna då sportstolarna saknar samma inställningsmöjligheter jämfört med E9X. Komfortstolarna är helt överlägsna men kostar därefter och är även ovanliga på begbilar.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har inget negativt att säga om X-drive men jag skulle kunna skriva ett rätt så långt kapitel om allt positivt jag har att säga. (Jag har skrivit mycket om det i andra trådar...).
Fyrhjulsdriften finns där när jag behöver den och är för mig guld värd. Jag har heller aldrig upplevt den störande när man inte behöver den (vilket ju är större delen av tiden...).
Luftfjädringen och kablage i bakluckan (E61) är väl de enda fel jag har haft. Några slitagedelar har jag bytt, t ex batteriet som gav lite konstiga och oroande el-fel innan jag bytte till ett nytt, men sedan fungerade allt till 100% igen.
Det senaste jag har gjort, vid ca 16 000 mil, är 4-hjulsinställning med nödvändig justering av bakvagnen. Skillnaden blev högst påtaglig.
Jag är väldigt nöjd med bilen som ger mig en god kompromiss av de egenskaper jag personligen vill ha.
På en begagnad bil, så gå gäller så lite lull-lull och elektronik som möjligt. Detta minskar kraftigt antalet felkällor när bilen börjar bli till åren och miltalen ökar. Nyare bil med mindre s.k. utsrustning är oftast det klokaste än en äldre bil med mycket lull-lull. Vad gäller motorn, så ger sannolikt 520D fr.om. modellår -08 mest valuta för pengarna och för de flesta räcker effekten alldelses utmärkt. Dessutom är urvalet störst med den motorn och möjligheterna att få en bil som ej körts av någon rejsputte är betydligt större än om du väljer någon annan version av E60/E61
e3
336
e39520it
520dT -14
Stora tack för era utfyllande svar! :)

Xenon: ja, stämmer det jag menade med at xenon också ger helljus: provade en 520 -05 och där ändrades ljusbilden, inte bara på helljusreflektoren, men också på halvljuset som hadde xenon. Frågan är ju då om dette gäller alla?
Ser också att några bilar har adaptiva xenon-ljus och några bi-xenon. häftigt:)

AC: någon som vet om restvärme bara finns på den stora AC'n? Har denna funktionen på min E39, och tycker den är värd guld!

DSC: har alle E6x DSC där man kan minska, och inte bara slå, effekten av ASC. Det låter i alla fall som en dröm då min gamla E39'a har en något tvär ASC... Stryper E6x'ans ASC effekten, så som på min E39, eller använder den bromsarna?

Motor: roligt att höra att bensin-motorerna inte är så dumma(det är ju BMW förstås...). Men visste inte att E61 har 4-cylindrig bensinmotor?! Den skal jag hålla mej långt undan:)

HIFI: Bjerser skriver mera stereo. Tänker du på större orginalstereo?

Fjädring: är luftfjädring bak orginal på alla E61? finns det sedan/E60 med luftfjädring?

Tror det blir för dyrt med en faceliftad X-drive, så anting blir den en 2WD -07 eller senare, eller så blir det en X-drive från före 2007... svårt, svårt... (bor olägligt till så 4wd behövs)
gillar inte skrammel från inredningen så att faceliften har tystare innredning väger nog en del, + billigare/bättre motorer och USB istället för AUX.
Köpte min E39 då den gått 17k mil, och har kört ca 13k. även om det gått relativt smärtfritt så vill jag nog prioritere en lågmilare, dvs under 10k mil. enig i det resonemanget?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
AC: Restvärmefunktionen finns bara i ACC:n dvs den du kallar för "stora AC:n" Så vill du ha den med så gå bara efter bilar med "runda rattar" :)

DSC: Är lite mer avancerad än så; den bromsar även om den anser att du svänger för kraftigt, under förutsättning att farthållaren är igång. Med två tryck på knappen kan man köra på bana utan att elektroniken går in - väldigt trevligt!

Motor: Har själv en 530i N53 så den rekommenderar jag absolut.

HIFI: originalstereon är helt ok om man gillar att höra röster genom en tom kaffeburk. En hel del bilar har "HiFi högtalarsystem" som är klart bättre Här är ljudet anständigt och räcker för de flesta. Några valde det som kallas "Individual High End Audio system" med fler högtalare och aktiv equalizer. Detta val var dock rätt dyrt, så det finns inte alltför många bilar med detta val. Just E61:an behöver bättre stereo pga sin konstruktion.

Fjädring: luftfjädring bak är original på alla E61 i SE. E60 med aktiva dämpare har så att säga motsvarande funktion.

Och som petimäter - whiplashförbättrade nackskydden kom under juliproduktionen, så detta kom på vissa marknader som MÅ2007. Köper du en 2008:a är det säkert att de finns. Köper du en 2007 eller tidigare är det bara komfortstolarna som har detta skydd.

----
BMW CS #6212
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Precis jag tänkte på något av de stereopaket som gick att välja till från fabrik, original är som sagt ingen höjdare utan låter lite burkigt. Annars tycker jag Narvselius fick med allt i sitt svar!

En sak värd att notera, facelift har inte USB som standard utan det var ett tillval. Ett tillval som är mycket dyrt att montera i efterhand om bilen du köper saknar detta.

Har du svårt för diesel rekommenderar jag också en 530i N53!

//Bjersér
Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
En fråga bara offtopic vad är restvärme har det i min bil vet ej vad det är
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Restvärmen kan man använda tex när du stannar vid ex olycka och inte vill ha motorn igång eller annat tillfälle den bara skall stå still en kort stund så den inte blir kall inne ;-)
Ett måste i alla BMW
Sen tycker jag inte man skall vara rädd för extra lull lull för då kan man lika gärna köra en annan bil
Just extra är det roliga enl. mig
Har haft Bmw i 20 år med 2 äldre E 61 och aldrig haft el fel eller dyl bara rost i bagageluckan
Kan hända att jag haft tur men jag tror att med underhåll klarar man sig undan de flesta problem

Lycka till
Ha deT
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Om du har behov av X-drive så är det oändligt mycket mera värt än face-lift. Jag vågar nästan garantera att du kommer bli positivt överraskad av hur bra X-drive fungerar, även om du redan har högt ställda förväntningar!
Face-lift eller inte gör ingen större skillnad på bilen, det finns nog nästan ingen vanlig dödlig människa som ser skillnaden ute i vardagen (om det inte står två bilar bredvid varandra för direkta jämförelser). Det är nog bara vi BMW-nördar som verkligen ser en "stor" skillnad (eller en inbillad stor skillnad..?).
Min egen är inte face-lift men jag har kört flera face-lift. Jag skulle ju inte tacka nej till en face-lift (nörd som jag är...) men skillnaderna mot min egen är högst försumbara. Missljud eller annat från inredningen stämmer då absolut inte för min -06 är knäpptyst! (möjligt att tidigare årsmodeller var sämre?).

I min sitter std-stereo men förra ägaren satte in ett extra slutsteg av mindre modell och dessutom bytte han till bättre basar under stolarna. En enkel och billig åtgärd som enligt honom gjorde stor skillnad. Jag tycker att ljudet är helt ok i jämförelse, men jag är heller ingen ljudnörd.

Komfortstolarna är nog den utrustningsdetalj som jag är mest nöjd med. Jag har flera gånger sagt att för mig kommer komfortstolar alltid att vara punkt nr 1 på önskelistan.
(Personligen så trivs jag sämre i sportstolarna, skulle nog i så fall hellre föredra std stolar.)
e3
336
e39520it
520dT -14
Ulf530: Utan att ha jämfört olika årsmodeller så kan jag nog säja mej enig i ditt resonemang. De tidiga E6x jag kört är i alla fall tyst nog för mej:)
Komfortstolar är nog, tillsammans med xenon och ACC, et krav också för mej.

Det som oroar mej är hur x-drive funkar på den bilmodellen jag köper. Har sett stora variationer i testresultat i olika tidningar av olika bmw-modeller. 3-serien har som oftast fått skryt, medans sista 5-serien fick dårligt betyg( jämfört med A6) när den blev testad i Auto Motor & Sport i våras.

Någon som vet om E6x har samma x-drivesystem från 2004 till 2010?

Kan heller inte minnas att E6x x-drive fick samma "slakt" som f10 fick i AMS i våras...

He
198
HenrikJ
320da -11
www.teknikensvarld.se/Handlers/PdfHandler.ashx?id=20693
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Nya navin med hårddisk är trevlig och snabb.
Dock undrar jag hur jag får igång restvärmen på min faceliftade? På min förra stod det REST på en knapp, men det gör det inte på 09'an...?! Trots "stora acc'n".

Tobbe
e3
336
e39520it
520dT -14
HenrikJ: Tackar! Den artikelen tog bort det jag hadde av tvivel om E6x x-drive vill funka på vinteren! :)

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tobbe, innan du stiger ur bilen, vrid fläktvredet ett steg åt höger. Finns det tlllräckligt med värme i systemet startar fläkten.

----
BMW CS #6212
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Som flera sagt tidigare så är komfortstolarna kanon, inte bara sköna utan du får också nyckelminne så är ni flera (2 st) som kör så får ni automatiskt rätt inställning på stol, ratt, backspeglar m.m.

Hade tidigare sportstolar men fick ont i häcken vid längre turer, och för någon som är smal fungerar sidostödet dåligt.

Fördelen med facelift som jag ser det är lägre förbrukning/lägre skatt, LED bak och halvljusautomatik (känns mer modernt) och bättre detaljkvalite i kupén, framförallt vreden till ACC'n känns bättre (en detalj). Snabbval till radion finns också i LCI. Kanske kom avstängningsbar krockkudde som extra utr. på LCI?

Nackdelen med LCI är väl att motorerna inte är helt problemfria, tändspolarna har bytts 2 ggr (på
good-will) på min, även bränslepumpen kan strula, men överlag tror jag ändå motorn funkar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.