|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Lite bra att den där polisen är generaliserande i frågan, det får svennar som jag att tänka till lite, red alert inför importbilar kan inte tändas nog så tydligt. | |
|
Passo222: Nej lurad vill jag inte bli. Jag välkomnar reportage som belyser problematiken med fuskade bilar och som häger ut dessa oseriösa firmor. Det är Stervanders generalisering av importerade bilar som jag stör mig på. |
|
| edit *hänger* | |
|
Robert Lundberg; Ja, det är just det som är nackdelen med en sinnesslö polis som Stervander; han för vidare sina sinnesslöa tankar till fler likartade... Nu har han väl lyckas skrämma bort ännu fler människor från att köpa import-bilar? Heja Sv-sålda bilar! |
|
| Hasso, han betalade svensk moms 25% på bilen eftersom det handlade om en fabriksny bil. | |
|
e34briliant: "Nu har han väl lyckas skrämma bort ännu fler människor från att köpa import-bilar?" Vad gör det då? |
|
Jesper von Wowern |
Det vore bättre att slopa km-mätaren helt och låta folk bilda sig en uppfattning om vad de köper. En idiotkörd 5000-milare är inte bättre än en välskött 20000-milare, men många tycks tro att bilen är fin bara för att den har få siffror på km-räknaren. Det som skulle kunna vara ett intressant alternativ vore en mätare av totala mängden förbrukat bränsle. Infon torde ju redan finnas i bilens system. /Jesper von Wowern |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jesper: Serviceindikatorn räkna antal liter förbrukade bensin inte km. ju tätare mellan servicarna ju mer bensin har den dragit finns det en äkta servicebok så är det inte svårt att räkna ut.. För ett par veckor sedan köpte en kille en BMW som varit Taxi i Västerås som rullat 44.000 mil med mätarställning runt 12000 mil, den var då svenkssåld, bristande kunskap och noll bakrundskontroll, dessutom såldes den av en målvakt som ägare. Alla kan inte klara av att bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt eller vad som är fel, det är de stackarna som blir blåsta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Jesper von Wowern |
Det är precis det jag menar, Yngve, den killen köpte en vagn som han trodde var bra bara för att det stod en viss siffra på mätaren. Hade denna siffra inte funnits så hade han fått undersöka bilen på annat sätt. Nu vet jag inte hur pass bra den aktuella bilen var, men hade man vetat att den konsumerat 30.000 liter så hade det varit egalt om den gjort det under 12 eller 44 kmil. En välskött långmilare har dessutom sannolikt få förbrukningskomponenter kvar sedan nyleverans. /Jesper von Wowern |
|
Jesper von Wowern: Det spelar ingen som helst roll vilken värde du använder som måttstock ( totalt förbrukad mängd bränsle eller total körsträcka). Alla dessa värden går att ändra. Lika väl som de kan sänka mätarställningen kan de sänka förbrukad mängd bränsle, dvs. fiffla med mätaren. Problemet med att folk blivit lurade vid bilköp skulle fortfarande vara kvar. Så länge någon kan tjäna pengar på att sälja dessa bilar kommer problemet att fortgå. Enda sättet att råda bot på det problem är att potentiella köpare nogrannt undersöker bilens historik. Detta är här det brister. |
|
Karl-Hilding |
Grannen kom in i dag och frågade om jag sett detta på TV i går. Nä sade jag. Jo fortsatte han, de sade att BMW var lättast att skruva tillbaka bland alla bilar som var populära importbilar. Var/är det så? Och sades det så också? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
KH kolla svt.play. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Jesper von Wowern |
Chris, det är riktigt, jag menar att för att skydda okunniga bör km-mätarinfo tas bort, inte ersättas med något annat manipulerbart värde. Generellt sett är jag emot all reglering som leder till individens minskade ansvarstagande, häribland den nya anmärkningmöjligheten vid kontrollbesiktning rörande just vägmätarställning. Sen tycker jag för min egen del att det vore mer intressant med förbrukningsstatistik än tillryggalagd färdsträcka, som ett hjälpmedel (inte garanti) vid bedömande av ett fordons status. Undersökning av historik samt genomgång av kvalificerad person är väl det mest givande för att utröna vad det är man köper och genom att ta bort en potentiellt falsk "garanti" som vägmätarställningen ofta tycks utgöra (oavsett om skruvad) torde föranleda fler köpare att ta ansvar för att undersöka vad de köper på ett lämpligt sätt. /Jesper von Wowern |
|
Jesper von Wowern: Förbrukningsstatistiken går ju också att ändra, så på vilket sett skulle den vara bättre än vägmätarställningen som finns idag? Saken är att allting som är mjukvarubaserat i en bil går att ändra, oavsett vilken parameter du väljer som måttstock är den inte tillförlitlig. Hur skulle du lösa det? |
|
Jesper von Wowern |
Nej, så menar jag inte Chris. Förbrukningsstatistik vore inte bättre som bedömningsgrund om den vore manipulerad, således inte heller en relevant ersättning för vägmätarställning. Min åsikt är att varkendera är till gagn för en oinsatt spekulant och därför ingendera bör tillmätas någon vikt i egenskap av overifierat nummer. Således; tag bort vägmätarställningen utan att ersätta den med något annat. Låt säljare redovisa och köpare efterforska vilket skick vagnen är i på för dem erforderligt sätt. En helt annan sak är att, om man har en korrekt en korrekt statistik på ett visst fordon så skulle jag föredra förbrukning framför körsträcka. /Jesper von Wowern |
| Jesper von Wowern: Inget illa menat, men det som du beskriver skulle inte och kommer inte att fungera. Om du sätter dig ner och verkligen funderar igenom ditt egna förslag är jag övertygad om att du kommer inse varför. | |
|
"e34briliant: "Nu har han väl lyckas skrämma bort ännu fler människor från att köpa import-bilar?" Vad gör det då?" Det ger en felaktig bild av importbilar. Man kan inte generalisera på det sättet. Det gör att folk drar sig från att köpa importbilar, vilket många gånger kan vara synd då man missar fördelarna som kan finnas med dessa bilar. Självklart ska man alltid vara på sin vakt vid bilköp, oavsett om det är en beg svensksåld bil, en nyimport, en gammelimport eller en fabriksny bil! Fiffel förekommer på alla bilar! Faran i att skrämma folk för importbilar gör att folk hellre köper en svensksåld bil där man då inte ställer samma krav på sig själv vad gäller undersökning av bilen innan köp. Och då det bevisligen förekommer en hel del skit på svensksålda bilar genererar detta en falsk trygghet och även en risk. För i slutet av dagen spelar det väl ingen roll om en bil sålts ny i Paris, Kiruna, Kairo eller i Milano. Är bilen bra (med allt vad det innebär) så är den det. |
|
|
Håller med dig e34briliant.... ___ //Ulf |
|
| Det vore väl fantastiskt om svensksålda bilar kunde börja vara lika välutrustade bara. | |
|
Det bästa vore ju om folk inte är så slarviga och blåögda, då slipper dom bli lurade. Bilar som säljs några månader efter import kan man ju räkna ut med arslet att det i 95 fall av 100 är någon som försöker tjäna pengar på bilen, skruvad eller inte, något är garanterat inte helt korrekt. Även att köpa en taxibil som gått 12000mil är ju bra korkat, det förstår ju vem som helst att den inte gjort. Men jag hade inte dragit mig för att köpa importerad bil om miltalet va skäligt och förstaägaren hade bilen en längre stund. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.