AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.864

Plus om mätarskruvning!

Sida 1 av 3
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Plus på svt 1 ska handla om nån som köpt en mätarskruvad BMW!
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vilka lirare... Har den firman inte varit uppe förr här på forumet ?
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Seriös handlare..... NOT!!!!???!!!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Länk
Kriminalinspektör Lars Stervander som uttalar sig i Aftonbladet verkar också vara en lirare.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Att folk inte kan kolla upp bilarna lite bättre innan köp så dessa skojare försvinner..
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Lätt att vara efterklok men jag reagerar på "I förbifarten ber han verkstaden kolla servicehistoriken från Tyskland. Då kommer chocken: bilen har i själva verket rullat i 19 000 mil."

Det är ju en skitviktig koll som han borde gjort INNAN köpet. Då hade han inte blivit lurad och köpt bilen. När jag skulle köpa min drömbil 750 E38 ringde jag BMW verkstan i tyskland som hade stämplat serviceboken och verifierade alla stämplar och datum själv. Känns som en självklar grej att göra vid köp av lite dyrare bil.

BMW 4 Life
ni
520
niklas100
520d 2008
Ctek +1
ni
520
niklas100
520d 2008
Och om man nu inte har en aning om hur det funkar så handla då hos en BMW återförsäljare
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: BjSa

Och varför skulle Lars Stervander vara en ¨lirare¨?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Passo222: Kommissariens uttalande tolkas lätt som att alla importbilar är skruvade lik.
"- Vad gäller bilar från Tyskland får man räkna med att de är tillbakavridna, det är väldigt utbrett, säger han."

Vi har ju sett åtskilliga fall här på forumet där även svenska bilar har skruvats.

/Masten
Passo222: Precis som Masten skriver är det lätt att tolka att alla tysk importerade bilar är mätarfifflade så som kommissarien uttalar sig.

- "Ofta manipuleras bilarna i Tyskland, sedan skickas de via Baltikum till Sverige för försäljning, säger han."

Händer säkert att bilar kommer via Baltikum, men det är nog mycket vanligar att bilarna köps i Tyskland för att sedan skruvas i Sverige.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Som mindre insatt blir kontentan av detta att jag knappast kommer intressera mig för en importbil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
I princip går det inte sedan många år tillbaka att importera en lågmilad BMW från Tyskland och tjäna några pengar på dessa. Det blir ingen vinst över. Därför är det typ 3 -4år gamla återtagna långmilade>12-25000 mil fd lesingbilar som importeras av div skumma handlare och privatpersoner dessa är osällbara till den tyska bilköparen och BMWhandlaren tar inte in dom för försäljningen en gång. Dessa bilar är rejält mycket billigare att köpa än en attraktiv lågmilare och backar man mätaren lackar upp fronten och byter lyktor finns inte spår av att bilen rullat dubbelt så långt (Typiska Linusbil konceptet) Bilarna som då oftast rullad långa mil på autobahn känns tajta och bra chassiemässigt.
Hade alla hugade bilköpare detta i åtanke så skulle marknaden självdö.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag har inte sett programmet men jag läste på SVT:s hemsida att bilfirman sålts. Kunden har ändå bestämt sig för att stämma firman.

Enligt min erfarenhet kan man aldrig nå en uppgörelse med en oseriös firma och på det sättet få upprättelse. De är bara ute efter att lura dig på så mycket pengar som möjligt. Risken med att stämma en sådan firma till Tingsrätten, är att firman kan gå i konkurs och att ägarna går under jorden. Då får man inga pengar trots att man får rätt i Tingsrätten.
Hasso, det där är väl ändå att generalisera en aning. Just nu då Euron stått väldigt lågt finns det goda möjligheter att komma ner en bit i pris. Jag har en bekant som köpt en fabriksny bil och tjänade i runda slängar 200k på att importera.
Det är inte kattskit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
bunf: kalla det vad du vill man har man den inställningen från början är chansen att mindre bli lurad. Speciellt om bilen är bytydligt billigare än hos BMWhandlaren i Tyskland Nu pratar jag INTE om importer som privatpersoner gör för eget bruk, utan import av rent bedrägerisyfte som är betydligt vanligare än privatimporten för eget bruk. Är ju bara så att skojarna tjänar ännu mera om Euron står rätt i pris.

Köpta han han en fabriksny bil, hur momsades den in i Sverige ??.

Visst kan du tjäna en hacka, en bekant köpte nyligen en MB220CDI Eklasse uttagen i April (Merkeledition) :) dvs fd fullsmetat regeringsbil som rullat 500 mil för 100tkr under nypris. Dock måste man köra 100 mil till och vänta tills den blir 6 månader innan den tas till Svedala för att slippa nybilsmomsen.
Men man måste skilja på äpplen och päron.
Sedan plockas det hem mera Italienimporter där bilarna var varit billigare än i Tyskland de senaste 5-6 åren och svårare att kolla upp..

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Masten, BjSa

Så ni har större kunskap om detta än han.. som jobbat med detta i 10-15 år??
Var i stället tacksam för varningen och ta det till er så ni inte blir lurade!
Jag såg programmet och jag tycker polisen kunde givit en lite mer nyanserad bild av det hela och det faktum att mätarskruvning vanligtvis sker i samband med att den tas in i Sverige. Att dra alla importbilar över en kam som han gör är att dra lite förhastade slutsatser - även om han tillägger att om man köper av seriös handlare på plats i Tyskland är det OK.
Rent tekniskt går det utmärkt att även fiffla med en svensksåld bil.

Och precis som Hasso skriver är det snabba klippens tid förbi, de fina lågmilade dieselbilarna är högvilt i hela Europa och kostar därefter.
Det är ju de långmilade bilarna som det idag lättast går att göra vinst på och fiffla med om vi nu håller oss strikt till BMW.

Detta är typiskt ett fall där killen går och handlar sin drömbil där den är billigast, utan att tänka så mycket på historik eller handlaren. Tyvärr för honom lär detta bli den sista BMWn han köper och nästa lär bli en Passat eller liknande....
Gr
61
Gronken
X5 35d -09
535d Touring M-sport -06
Ang. Stervander så kan jag nog hålla med om att han e aningen speciell..

Han påstod i en stöldutredning av en E36 att det va omöjligt att ha 17" på en E36:a då det skulle se ut som "en gubbe med för stor hatt". Själv hade jag då en E36 cab med just 17" på vilket gjorde det extremt pinsamt för honom som expert i en rättegång.

Vidare så när han tog mitt vittnesmål så skrev han saker jag inte sagt, vilket jag självklart påpekade och han fick korrigera omgående.

Det va inte min bil det gällde, jag va vittne i rättegången.
Detta är dock rätt många år sedan -99 om jag minns rätt.

Sen tvivlar jag inte på att han är väl insatt i hur det fuskas med bla import och annat då han jobbat länge på bilroteln.

/ Gronken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.