|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan ge ett utlåtande om klädseln "tyg/alcantara" som är standard i 1-/3-serien (Hexagon) och 5-serien (Grey Shadow) för M-paketet? På begagnade bilar med M-paket verkar den vara mycket vanlig. Har alltid tyckt att en premiumbil ska ha skinn, men jag bör kanske tänka om. Hittills har de handlare jag besökt inte haft någon bil inne med sådan klädsel eller något tygprov. Är den skön att sitta i? Verkar den hållbar och lättskött? Kan man anta att den ser lika fräsch ut som en (välskött) skinnklädsel efter 10 år eller ska vi tro att andrahandsvärdet fortfarande är bättre på skinn? | |
|
Alcantara är mycket slitstarkt och blir som värst lite noppigt - vilket går att åtgärda med en simpel noppborttagare från närmaste elbutik. Sök på gamla E39:or från tidigt 2000-tal med M-paket på Blocket så får du se hur det ser ut efter ett par år. Skönt att sitta på är det absolut, men skinn är alltid skinn med den förhöjda premiumkänslan och allt vad det innebär. /Masten |
|
|
Jag gillar alcantara/tyg kombon som finns till M-sport. Hade det på min fd 320d. Alcantaran är mycket lättskött, smuts och fläckar får inte fäste och är lätt att hålla rent. Dessutom är tyget i sitsen av mycket hög kvalitet. Skönt både vinter som sommar. Klädseln kräver minimalt med skötsel och håller sig fräscht i många år! Jämfört med helskinn så förlorar du lite "lyxkänsla" precis som Masten skriver, utseende och doften blir inte detsamma med alcantara. Men det är mycket skönare att sitta på än skinnklädseln. Till en 520d eller 320d hade jag utan tvekat valt alcantara/tyg framför skinn, på en 535 hade jag kanske resonerat annorlunda. |
|
|
Tack för era svar! Låter bra att det är lätt att hålla rent, med skitiga ridkläder på dottern och ibland smutsig hund så måste den tåla en del :-) Man kan kanske undra hur mycket kemikalier som tyget preppats med och om det är hälsosamt att sitta på flera timmar per dag. Fast även skinnet är väl behandlat med nåt? Är väl förstås småpotatis jämfört med alla avgaser man andas in, men men... |
|
|
Jag tycker att det är en underbar klädsel att sitta på visst är skinn snyggt men jag har aldrig varit så förtjust i det alternativet, varken i bilar eller på t.ex soffan i vardagsrummet. En rejäl tyg eller som här Alcantra-klädsel ger inte mig någon mindre lyxkänsla än skinn. Ibland känns det tvärt om lite mer ombonat jämfört med en kall och hal skinnklädsel. //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.