|
|
|
|---|---|
|
Så då kom dagen när jag äntligen vant köpa loss min syras ex 740iA 95 som han hämtade hem från tyskland 98. Mins när jag som 12 år beskådade detta vidunder rulla in på gården och jag besatt gick runt bilen. Så gott som fullutrustad med så hade aldrig sätt en bil med så mycket knappar :-) Hans köp blev dock en tråkig historia för redan nästa dag skar motorn :-/ Efter en motortvätt i tyskland hade bilen missat på en cylinder och skadat katalysatorn som i sin tur totalt rasade höger cylinderrad. Bilen fick en ny motor och efter den tråkiga historian har han kört ytterst sparsamt med bilen. Efter 2005 har den bara gått 10 mil om året. Och det är mellan hem o besiktning. Sen kom dagen då jag rullade förbi hans gård och såg den in genom garagporten :-) lång historia kort och nu står den här. Va obesiktigad så lite extra chanstagning är det. Karossen har gått 17000mil och motorn 7000 och 10 mil sen förra besiktningen så det va bara att rulla igenom :-) Men som allt annat när det inte blir använt kan behövas lite motion. Kört 50mil nu och är jätte nöjd. Det är bara den förbaskade bensinpumpen som driver mig till vansinne! Den funkar utan avbrott MEN den är allt annat än tyst. Skämmigt att glida genom byn . Igår tex när jag stannade till vid det lokala konditoriet kom det fram några yngligar som trodde den va kompressormatad haha. Då förstår ni hur mycket det låter hehe. Fokus vid höger bakhjul. Oftast tyst vid kallstart men kommer snabbt. Är det pumpbyte som gäller? Hade hoppats att det skulle gå till sig men hoppet börja dö ut. Har ni något tips mer än att byta tar jag gärna emot det. Fråga nummer två. Automatlådan.. växlar som en dröm och ingen antydan till plastkul problemet men oljan är 17 år något som oroa mig. Byta eller inte byta?? | |
|
Det bästa är väl att byta ut pumpen så är du ju säker på att det blir tyst, samt att du får säkerheten att den håller. Har pumpen gått 17000mil så börjar det bli dags. Inte helt ovanligt att dom rasar runt 20000mil o det är inte kul att bli ståendes någonstans med rasad pump. |
|
| Hur sitter pumpen monterad? Är den nere i tanken eller den sitter sidanom? | |
|
Den sitter i tanken, men du når den genom att lyfta upp baksätesdynan. På höger sida finns en lucka, lossa densamma, under denna sitter pumpen. På min 750 dog pumpen vid ca 17.300 mil mitt under Tyskland semester, så preventivt byte är nog väldigt klokt. /Stefan |
|
|
Låter som de har tänkt till där. Otto: du som har samma årgång o mil. Har du byte olja i automatlådan? |
|
|
Nej, jag har inte vågat, så länge den funkar u.a. Jag har haft bilen i 6 år, vet inte om tidigare ägaren bytte någon gång. /Stefan |
|
| Då står vi på samma sida. Minns att jag har läst här för länge sen att automatlåde tillverkan själva rekomenderar byte vid 8000mil men har inte kunnat fastställa den faktan | |
| Sitter där något bränslefilter också? När jag hämtade hem bilen gick den på ångerna så den sög nog i sig både ett o annat. | |
|
Ja, det sitter undertill någonstans vid tanken/bakaxeln. Ihop med pumpen är det nog bara en sil. /Stefan |
|
|
Så då har man beställt bensinpump på ebay. Hoppas bara att jag får rätt nu. Efter att ha kollat på olika sidor så säger vissa att det är samma pump för alla E38 740 medans några säger att 94-95 har en och 96 och nyare har en. Men srn nör jag jämflr artikelnummer så är det samma. Någon som kan fastställa detta? |
|
| PS skriver på en så kallad smartphone och ser inte alltid vad jag skriver :-) | |
|
Enligt RealOEM är det samma pump på en E38 byggd 94-09 som på en från 98-09. Detalj nr 16141183947 Länk Filtret sitter under framsätets passagerargolv, alltså byts underifrån. Plastskydd måste lossas, lagom trångt om utrymme. Jag tänkte byta för säkerhets skull men gav upp. Många tycks dock ha klarat det utan några speciella problem. /Lennart |
|
|
Tack Lennart. Fick pumpen idag och tänker byta den i helgen. // Jimmie |
|
|
Då har man byt pumpen och äntligen kan man köra genom byn utan att skämmas :-) Pumpen visade sig vara samma men plastdetaljen som klippsas ditt i taken var helt fel. Men med lite tålarmod var den lätt överförd till den gamla. Tack för hjälpen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.