AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.253

Servo slutar fungera _ibland_. 540 E39. Mycket tacksam för Idéer.

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Har ett mycket mystiskt problem med min servo.
Tycker jag provat "allt" nu.

Felyttring: Servon kan sluta fungera helt plötsligt närsomhelst. Bilen blir då MYCKET tungstyrd.
Exempel:
* Precis efter start på en parkering när jag varit och handlat. Börjar oftast fungera igen efter någon minut.
* Fungerar utmärkt vid start men efter någon/några mil slutar den helt plötsligt att fungera mitt i en kurva. Kan börja fungera direkt efter kurvan eller ibland så fungerar den inte på någon mil.

Vad jag gjort:
* Bytt servotronicventil(styr hur mycket servohjälp man ska få beroende på hastighet). Sitter på styrsnäckan.
* Bytt servopump
* Bytt påfyllningsbehållaren då denna har ett filter som inte går att byta separat
* Bytt servoolja till ny fräsch. Gjordes genom att jag tog bort returslangen på behållaren, startade bilen 3sekunder, stängde av, fyllde på behållaren med ny olja, repeterade. Detta gjordes tills oljan såg nästan helt klar ut. Använde ca. 2liter ATFolja.
* Luftat systemet. Hade locket på behållaren öppen och gjorde fulla rattutslag lugnt åt båda håll tills det slutade komma bubblor i behållaren. Svängde ett par extra gånger efter det slutat bubbla.

Kan det vara styrsnäckan?
Kan det finnas elektronik som kan stänga av servotrycket helt?
Idéer?

Visa användare
747
TCG
Bytte styrsnäckan förra helgen. Precis samma fel kvarstod.

Fick låna ljusmodulen(datorbox som styr bl.a. servotronicen) idag av en kompis. (Jäkligt sjyst att låna ut den!).
Hjälpte tyvärr inte.

Tänkte att det kanske kunde vara kablarna mellan servotronicen och ljusmodulen så jag kopplade ur kontakten i hjulhuset. Bilen blev möjligtvis lite mer trögstyrd vid mycket låg fart men ingen jätteskillnad.

Den sista svaga gissningen är att någon/några slangar sväller inuti när det blir varmt.
Långsökt gissning men vet inte vad jag ska testa annars? :S
Någon som har en gissning?
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Vet inte hur det ser ut på E39 då jag inte har haft detta problem med min.

Men hade precis samma problem med min gamla E34.
Den satt det en "tandem-pump" på, som drev både servostyrning och nivåregleringen, det visade sig vara en liten läcka i en släng bak, precis vid dämparen. Bytte slangen och problemet var löst :)

Hoppas det var till någon hjälp :)

MVH Markus
Visa användare
747
TCG
Det gör det ju lite mer troligt att det kan vara en slang som är tät eller läcker.

Känns ju bra att det finns möjliga felkällor iallafall. :)
Börjar kännas lite hopplöst att aldrig få ordning på servon. Har knappt kört något i sommar pga. det. :/

Ska försöka byta slangar snart och hoppas på att det hjälper.

Tack för svaret!

Är det typ som att den hugger på tomgång, men försvinner om du varvar lite?
Visa användare
747
TCG
Tyvärr inte. Det är helt oberoende av varv.
Ibland fungerar den perfekt och jag kan stå still och svänga på grus hur lätt som helst.
När jag kört en bit och ligger i en kurva och ska svänga lite till så är det grymt tungt att svänga. En svag person skulle troligtvis åka i diket så jag vågar inte låna ut bilen. :(

Har kört samma sträcka och hållt varvet på över 3000rpm men det blir samma sak.
När den strular i låg hastighet har jag testat att ställa mig på grus stilla och varva 3-4000rpm men det hjälper inte.

Du skriver ATF olja, jag trodde det var Pentosin i alla E39? Det ska det vara i min i vart fall.
En del har atf och det står så på locket.
Min import har det tex.
Har dock läst att det absolut är pentosin om man har nivåreglering men vet inte om det stämmer.
Visa användare
747
TCG
Mikael, det var ATF innan så jag fortsatte med det.
När jag köpte ny behållare för servooljan och sa att jag har ATF så fick jag med ett runt klistermärke där det står ATF only att klistra på locket. :)

Bilen är manuell och alltså importerad, kanske är som delorian skriver att import hade ATF eller så är det bilar med nivåreglering som inte har det?

Tack för förslaget på lösning hursomhelst, just nu känns det som vad som helst är värt att testa.. :/

Visa användare
747
TCG
Kan man byta till Pentosin eller förstör man något då om man kört på ATF innan?
Finns det någon fördel/nackdel?

Vad jag vet ingen fördel/nackdel med Pentosin, men har hört att man inte ska blanda.
Man ska inte blanda, men det går bra att tömma och fylla på ny.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blandar du ATF och Pentosin-olja kan du få stora läckage i systemet eftersom de oljorna reagerar med varandra och löser upp gummipackningarna...

Pentosin-oljan har bättre kallegenskaper och fylls därför i bilar med "kall-landsutförande" (t ex Nordiska marknaden).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
747
TCG
Kör bara 540n på sommaren, 400+Hk gör sig inget vidare i snö. :)
Borde inte hjälpa att byta från ATF i detta fallet alltså.

Tack för klargörandet Johan B! Då kan jag stryka ännu en lösning på listan.
Endast slangar och rem som återstår då?
Remmen hade jag förvisso loss när jag bytte servopump. Remmen såg ny ut och jag drog åt spännaren max.
Är remmen för servot separat eller går det på den stora multiribremmen?
Visa användare
747
TCG
Det är tre remmar.
En till ACkompressorn.
En till Kompressorn(för effektökningen)
En till övrigt(servopump, vattenpump, generator).

Samtliga remmar är multiribb.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Høres ut som en defekt servopump,men ser du har en ny.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.