|
|
|
|---|---|
|
Hej där ute :D Känner mig sugen på att slänga i en turbo i min bmw 320 E30(: var kan man leta o vad rekommenderas? :) Steffe | |
| Det är ppf,svarturbo, skogenracing som gäller | |
|
Det första man ska fråga sig är: Vilken effekt vill jag ha. Andra frågan: Har jag råd med allt som krävs för att uppnå mitt effektmål ? Har du 50 lök så kan du räkna med ca. 400hk! |
|
| öppna huven, släng i några rör och en turbo, stäng huven. klart. Du har nu slängt i en turbo i en bmw | |
|
Kolla blocket, kommer garanterat dyka upp allt du behöver där nu under vintern. |
|
|
Du skulle få mycket bättre svar om du gav oss litet mer information om vad du tänkt få för resultat! Tex Skall du åka lagligt med bilen? Vilket laddtryck har du tänkt dig? Hur mycket pengar får det kosta? Kan du köpa delar och fixa resten själv (svetsa, bränsleförsörjning mm) eller köper du en färdig sats? Personligen skulle jag rekommendera dig att läsa allt du kan få tag på om turboladdning. Då ökar sannolikheten dramatiskt att du lyckas och blir nöjd. Här kan du tex börja: Länk Länk Och så finns det många bra böcker i ämnet Per L |
|
|
Hmm jag skulle vilja ha runt 300-400hk. 129hk orginal. vad kan behövas för att komma så nära det som möjligt? och ja det ska vara laglig också. jag skulle nog köpa en färdig sats. Stefan Steffe |
|
|
En snabb koll på nätet ger för handen att maxeffekten även om du reggar bilen som ombyggt- eller amatörbyggt fordon (en jävla massa jobb) är 15Kw/100 kg. Om vi låtsas att din pärla väger 1400 kg så får du maximalt ta ut 140kW ur motorn, vilket motsvarar ca 187 hästar. Inget att skriva hem till mamma om. med andra ord :( Skulle med andra ord bli betydligt lättare att köpa dig en M3:a istället. Säkert billigare också... och lagligare. |
|
|
Det där med lagligt 300-400 hk funkar med största sannolikhet inte, tyvärr. Som ombyggt fordon kan du få igenom en orginal turbomotor från ett annat bilmärke, förslagsvis volvo. Att bara köpa en färdig sats och "bara slänga i" innebär att bilen blir olaglig direkt. Du måste typa om bilen med turbon och det går inte på 320 -90. Jag hade själv ungefär samma tanke som du för typ 10 år sen på 318 is. Men det visade sig mycket kostsamt - om det ska bli bra och omöjligt om det ska vara lagligt. Utan att vara elak - måste man ställa de frågor du ställer nu så har du bara två realistiska val, lämna bort till någon som kan (PPF) dyrt eller köp en annan bil, en 335 och dessutom laglig direkt. E |
|
|
E: Dax att uppdatera lite på vad som gäller tror jag. Det går alldeles utmärkt att bygga turbo på en bmw motor och regga den lagligt. Den måste reggas som ombyggt fordon och även reggas med e85. Det Som gäller är att uppgradera motor, drivlina, bak o framvagn o bromsar. genom att använda motor mm från en 325:a ///Jörgen |
|
|
Jörgen Det där var en nyhet för mig. Reglerna för ombyggt fordon är rätt transparenta men som "profosen" skriver så blir det inga 400 hk lagliga. Hur bevisar man motoreffekten vid ombyggt fordon? Ditt exempel med en etanolkonverterad 325 motor? E |
|
|
Det är bromspapper som gäller. Har fått en genomgång av en sfro man. allt ska vara seriöst gjort. Det går inte att komma in med en turbo som är god för 1000hkr mm. han jag pratade med hade personligen reggat några bmw med turbo. bla en z3 3.0 :) ///Jörgen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.