|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Något märkligt hände mig igår. Jag står vid en korsning och skall svänga vänster, i mötande körbana står en annan bil och skall svänga höger in på samma väg. När det blir grönt står den mötande bilen stilla - jag väntar några sekunder - men bilen står kvar. OK, tänker då kör jag istället. Så jag smyger försiktigt ut i korsningen och får precis syn på en EU-moppe som kommer i hög fart på cykelbanan i mötande körfält, dvs parallellt med den stående bilen. Tack och lov hinner jag stanna bilen direkt så han kan passera men när han upptäcker mig tvärnitar han och tappar kontrollen med mopeden och han glider in i korsningen framför min bil längs med cykelöverfarten. Det var ganska halt pga regn vid tillfället. Han träffar varken min bil eller den andra bilen i och med att vi stod stilla. Lyckligtvis gick allt bra, han fick några små skrapsår på handflatan och lite repor på mopeden. Efter att vi delat nummer så lämnade han platsen för egen maskin och jag trodde det hela var ur världen. Det fanns ett antal vittnen till händelsen. Nu ringde så hans mamma precis och var helt hysterisk och hävdade att jag hade erkänt mig skyldig på platsen (lögn) och att jag helt klart är skyldig till detta. Hon hade snackat med sitt försäkringsbolag och ville veta vilket mitt bolag var. Ringde därför mitt försäkringsbolag direkt som inte alls hade samma uppfattning som mamman efter min beskrivning utan bad mig skicka in en skadeanmälan, och sedan skulle de båda bolagen försöka lösa tvisten. Vore därför lite tacksam för input i detta, håller med om att om jag fullföljt svängen och blockerat hans cykelbana/krockat skulle jag vara skyldig men detta känns som ett gränsfall... Tacksam för svar! | |
|
Tja, eu-mopeder får väl inte ens köra på cykelbanor!? Så i det fallet lär han anses vara skyldig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Glömde tillägga att detta hände i Danmark och jag vet inte riktigt hur reglerna är där för EU-mopeder. Annars var faktiskt detta det första jag tänkte på. | |
|
Men då är det ju solklart - det är hans fel, han är ju dansk! ;o) Skämt åsido, skulle jag tro att det är samma regler i Danmark - men det går väl rätt lätt att kolla upp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Case closed ;-) Tack för tipset, jag skall kolla upp detta... Men annars, låt säga att EU-moppen kört om bilen på insidan på vägbanan. Då borde väl rimligen också EU-moppen varit skyldig till sina egna skador eftersom den kört om på insidan? Eftersom jag inte kört på honom (utan tvärtom undvikit kollision) borde jag väl vara oskyldig trots att jag egentligen inte följt förkörsrätten gentemot den mötande bilen? |
|
|
Låter som mopedistens fel. Det där hade jag inte lagt ner någon energi på, om jag hade varit i dina kläder... |
|
|
Kristoffer_L: Om du stannar framför en korsande gång/cykelbana för att släppa förbi de som har företräde ser jag inte hur det kan vara ditt fel om någon som färdas på den får panik och kör omkull. Det är ju inte ditt fel att föraren av EU-mopeden inte kan framföra sitt fordon på ett säkert sätt. Som jag tolkar det du skrivit täckte den mötande bilen mopedisten, stämmer det? Isf finns det ingenting du kan ha gjort annorlunda. Såvida du inte kom fort och tvärnitade precis framför cykelöverfarten. Fick du någon skada på ditt fordon när killen körde omkull? |
|
|
Mopedisten har nog inte berättat hela historien för mamma därav hysterin. I en sådan situation som du beskriver kan du knappast vara skyldig till att: Mopedisten verkar köra fort Det är blött ute så vederbörande ramlar, eller berodde det på bristande erfarenhet, eller kanske både och? Håller för övrigt med Chris87. |
|
|
"Mor! Jeg har været ramt af en vanvittig svensk i den store luksusbil!" Kunde inte låta bli :) /Masten |
|
|
Som jag ser det så var mopedisten vårdslös som närmade sig korsningen i för hög hastighet, han får panik och inte kan hantera sin mopped! Ser inte hur detta ska vara ditt fel? Alpina B8 Länk |
|
|
Chris87: Nej, den träffade inte min bil. Dock påbörjade jag svängen men upptäckte mopeden i sista sekunden så jag han stanna innan cykelöverfarten. Hoppas på en smidig lösning... |
|
|
Avsäg dig vidare kontakt med moppedist/hysterisk mor, så är ju saken ur världen, eller vad har jag missat? Är du rädd för att släpas till tinget i Danmark? Hur skulle det går till rent praktiskt? "Tack för mig, jag önskar ingen vidare kontakt med Er" heter för övrigt på danska: "Du kan ranne mig i röven, mögkälling, og hvis du eller din lögnehals til sönnike ikke lader väre med att ringe mig, flår jeg jeres röver i laser" Typ (och med reservation för felstavning)... |
|
| Tackar för responsen (och språkpalören :-) - ärendet står nu mellan mitt och killens försäkringsbolag. | |
|
Fick idag reda på att mopedens försäkringsbolag anser mig skyldig - pga att jag brutit mot förkörsrätten gentemot den röda bilen. Detta baserat på storyn som killens mamma diktat upp. Jag har givetvis överklagat detta direkt då den röda bilen stod blickstilla genom höndelseförloppet och att jag inte hade så mycket annat att välja på - antingen fullfölja svängen och köra in i mopeden eller stå kvar och blockera korsningen när den korsande trafiken fick grönt eftersom den röda bilen inte valde att köra. |
|
| Säker på att det var EU-moped (stor-/45-knallert)? Om så är fallet har jag svårt att föreställa mig att du skulle kunna anses vara vållande till olyckan (stor knallert får inte framföras på cykelbana, omkörning till höger är förbjudet m.m). Om det däremot var en lille-/30-knallert med gula registreringsskyltar så gäller huvudsakligen samma regler som för cyklister. Googla efter "Færdselsloven" för att ta del av lagstiftningen. | |
| Den röda bilen valde kanske att stå stilla eftersom det kom en moppe... | |
| Är det verkligen cykel och mopedbana där han åkte? | |
|
Jag såg bara att mopeden hade en liten gul regskylt så då är det således troligen inte en EU-moppe. torbjörn: Bra poäng men återigen kan man då diskutera hur länge det är skäligt att stå helt stilla. Eftersom jag redan påbörjat svängen och stod och väntade på bilen (det hann slå om till rött för mig när jag var inne i korsningen samtidigt som mopeden körde in i korsningen) hade bilisten hunnit göra om svängen minst 10gånger innan mopeden dundrade in. |
|
|
I Sverige finns ingen förkörsrätt så när du hör motparten använda det ordet så vet man att de är fel ute. Man har inga rättigheter, bara skyldigheter... Man får hoppas det samma gäller i Danmark. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Röda bilen fått motorstopp och ville inte starta igen tex ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hasso: ja, jag undrar lite hur de hade resonerat i det fallet. Eller om bilen stannat för att släppa av en passagerare. Snackade precis med LF och de påstod att jag aldrig kan bli helt utan skuld i detta i och med att jag passerat mötande fordons körbana. Antingen blir jag anses helt vållande eller delvis vållande beroende på om det kan bevisas att mopeden körde vårdslös med tanke på omständigheterna. Men eftersom det är danska regler som gäller känns mina chanser ganska små... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.