AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.369

någon som sett nya mercedes A-klass?

Sida 2 av 2
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kanske något grinigt från min sida, ja - men...."Den kan sälja bra trots designen..." Tror du verkligen att det är så? Att någon lägger 3, 4 eller 700000 kr på en bil de anser har misslyckad design?? :)
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Mercan är mkt snygg. Audin ser ut som innan men har hos AMS och TV övertygat att den är bäst. Läser ni inte tidningar? Mercan har en del allvarliga missar.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Vilka allvarliga missar har den ?
Nopes vägrar betala för skräptidningar som bara testar skoda octavia :)
Sani: Nja jag skrev just att det är ett bevis på att det inte är misslyckad design. Däremot säger det inte att de som köper bilen tycker den är snygg (dock inte direkt ful som sagt). Många köper bil av helt andra orsaker än entusiasterna/bilintresserade medlemmarna på detta forum. Den är praktisk, upplevs som bra kvalite, bra rykte, pris etc etc. Man kan alltså inte säga att bara för den säljer bra så har de lyckas med designen, isf ligger ju bla Toyota i topp! :) Enda sättet är om samma bilmärke gjort två bilar av samma typ och marknasfört dem på samma sätt men med olika design. Eller möjligen om försäljningen boostas efter ett modellbyte (Honda Civic tex).

Audi kör på säkra kortet och iom att de fortfarande ökar så är det ju förståligt att de inte vill riskera något. Det kan dock straffa sig i längden då det tar tid att tvätta bort ett rykte (tråkmärke tex).
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag tror också det straffar sig i längden, Audi A3 är nog dne tråkigaste bilen utseendemässigt, sett ut som en tvål under hela sin tid.
Dock är det säkert en bra bil, tror de flesta vill ha just det.
Visa användare
3.753
Sani
Håller ej med - och både målgruppen och de faktiska nybilsköparna för Toyota är olika de för Audi, så den jämförelsen håller inte riktigt tyvärr.

Det ni kallar säkra kort kallar jag igenkänning/brand placement, här resonerar tydligen BMW likadant (F20/F30 är lika lika sina föregångare, om inte mer så faktiskt)

Merca tar ett avantgardistiskt steg åt sidan map sin design, snyggt tycker jag; men de riskerar samtidigt en massa - dock överlåter jag värderandet av den risken åt proffs, de vet förmodligen vad de gör bättre än jag... ;)

Det är möjligt att de är olika (var eg inte poängen) men det säger ju inget om att ena gruppen köper efter design och andra inte. De flesta nybilsköpare värderar andra saker högre än design, oavsett märke (med några få undantag).

Man kan förövrigt misstänka att även "proffesen" gjort felbedömningar då facelifts kommer väldigt tidigt i vissa fall... Design är ett svårt område och väldigt svårbedömt. Många vill ligga i framkanten men det har också sitt pris.

BMW brukar köra revolution - evolution - revolution - evolution. Tycker e36 - e46 - e90 F30 är bra bevis på det.
Visa användare
3.753
Sani
Jo...men du antyder ju ganska tydligt att just Audi-kunderna INTE köper med design som första prio (= för då hade de ej köpt en bil som är så lik den förra) - medan jag då hävdar att detta är absolut en av de främsta attributen som tilltalar Audi-köparna.

Även proffsen gör misstag, men.....som jag sagt förr - vem tror du vet bäst; du eller de? :)

"revolution - evolution - revolution - evolution" är intressant! Håller med om att det stämmer väl på 3-serien de senaste tjugo åren.
Hur skulle A4:as dito se ut..? Likadant, om man tänker på det.

M-B C-klass? Revolution - Revolution - Revolution...med något längre livscykler, därav endast tre riktiga generationer på samma tid? ;)
Nej du missförstånd du mig, jag menar att designen i allmänhet inte spelar en avgörande roll vi bilköp oavsett normala tillverkare. Därav är det svårt att dra slutsatser från försäljningssiffror. Sen finns ju förståss undantag (negativt och positivt).

Jag tror det är ganska många kompromisser innan det slutgiltiga utseendet är satt. Tyvärr tror jag designers generellt har för svag roll i bilföretagen. Beror säkerligen också på vilken position du har på marknaden eller vad du vill uppnå/nischa dig. Jag forsätter att hävda att just design är svårbedömt, proffs eller inte.

Personligen tycker jag Audi smygit fram ganska länge, med små ändringar generellt. Den förändrade grillen är det som lyser igenom annars är det små skillnader mellan modellerna. Det är en fördel för senare ägare/andrahandsvärdet förståss.

Som du säger verkar MB hamna någonstans mitt-emellan, stora ändringar men samtidigt något kvar från förra modellen.
Verdi
Audi är duktiga på design. Men känslan är ändå att de stagnerat lite och spelar lite safe. De hade nog sin topp för 3-4 år sen. Nya A6:an är nästan svår att skilja från en A4 även om den är helt ok och Q7 börjar se daterad ut. Q5 är lite för babyrund. Q3 är rätt fin dock.

Tycker A-klass ser fräsch ut. Annars tycker jag Mercedes är lite plastiga och tråkiga. Gillar inte inredningen i farsans GLK och i C-klass pre facelift är det alldeles för tråkigt. Faceliften är dock aningen bättre. E-klass är också lite märklig. Känns kall och stel. ML är också rätt ful med lackad C-stolpe som en gammal Saab 9-5.

Ska dock bli spännande att se nya C-klass som borde komma snart.

Tycker, surprise surprise, att BMW leder utvecklingen just nu. Både 3- och 5-serien är ruskigt fräscha både exteriört och interiört. Nya 1:an är inte helt lyckad, fulsnygg?, men det kommer väl en facelift snart? X1 tycker jag är rätt ful. X3:an gillade jag i början men nu tycker jag den är rätt slätstruken.

När jag köpte min första BMW och reggade mig här 2009 så var jag verkligen ingen BMW fan boy. Men nu får jag erkänna att det blir svårt att köpa ett annat märke. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.