|
|
|
|---|---|
|
Tjena hur vet man om man har LSD? lufta upp bilen och se om båda hjulen spinner åt samma håll? annat sett att hitta? Samt vad gör Vinterläge ? | |
| lyft endast ena sidan så att ett bakhjul är i backen och det andra i luften. sen snurrar du på hjulet som är i luften och då ska det gå tungt när du snurrar på hjulet, annars kan du ju testa låsa fast den med 1 hjul på asfalt och det andra i gruset på sidan om vägen om båda hjulen då snurrar kan jag garandera at du har lamelldiff. | |
| Okej, är det vanligt tro? | |
| Nein nein nein...Båda bakhjulen i luften. Snurra på däcket. Snurra båda däcken åt samma hål så har du "diffspärr", snurrar de åt var sitt hål är det en "ospärrad" diff. | |
|
...eller så knappar du in ditt chassinummer här och kollar vilken utrustning bilen hade från fabriken: Länk Diffbroms på E36:orna var bara standard på M3 och gick att beställa till de sexcylindriga motorerna men var mycket ovanligt tillval i Sverige. Skall även gå att läsa ut genom att kolla vad det står instansat på diffklumpen. Dock är jag osäker exakt hur du tyder detta - men det finns info om det på forumet och även på nätet i övrigt om man söker lite. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| dawwe du har fel, jag har haft en e30 325 som hade öppen diff men ändå snurra båda hjulen åt samma håll så därför har jag gett upp den teorin. och johan jag skulle inte lita så mkt på chassienummret, det förutsätter ju att ingen varit och pillat på diffen, jag har bytt till lamelldiff på ett flertal av mina bilar som inte hade det original. | |
|
Länk Får jag av chassi numret.... hmmm hur ska man göra haha. |
|
|
Du skall skriva in de sista sju symbolerna i ditt chassinummer, så får du upp en lista på vilken utrustning bilen levererades med från fabriken. Visst kan någon ha monterat en diffbroms i efterhand, men börja med det enklaste. Vad är det för motor och årsmodell? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...såg just att du redan gjort detta i länken. Enligt den listan (scrolla ner lite) är bilen inte utrustad med diffbroms från fabriken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej! :) Är nog inte det, då en 85 åring har ägt den mest :) | |
|
jonasHelin: du måste ha växel i, sen så lyfter man båda bakhjulen och snurrar. "annars kan du ju testa låsa fast den med 1 hjul på asfalt och det andra i gruset på sidan om vägen om båda hjulen då snurrar kan jag garandera at du har lamelldiff" Väldigt bra sätt att ha sönder saker på om de nu visar sig vara lsd. |
|
|
du har så rätt, klart man måste ha växeln i, och använd aldrig din lsd utan kör som folk så behöver du inte bry dig i om du har lamelldiff, parkera föresten bilen och ta cyckeln till jobbet då kan du vara säker på att den inte går sönder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.