|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla glada Jag har hittat en BMW 320d på autoscout24.de. Länk I annonsen står det att bilen kostar 9200 € men när jag ringer till det säljande bolaget säger de att den kostar 10 000 € inklusive skatt. Det jag undrar är helt enkelt om killen försöker blåsa mig?! 1. Brukar priserna på Autoscout vara inklusive alla (inom eu) gällande skatter? 2. Om det skulle vara skatt så borde det väl vara moms och den är väl på 19% i Tyskland? Utöver det, är priset rimligt för den bilen? /Taher | |
|
Låter konstigt. Skulle €9200 vara utan moms skulle priset inklusive moms vara betydligt högre än €10.000. ------- //Lövet |
|
|
Precis vad jag tänkte, så jag förstår inte vad för skatt det skulle kunna vara, vilket är varför jag lutar åt att han försöker bluffa en nybörjare på 800 €.. /Taher |
|
|
Be honom specificera exakt vad det är för skatt. Om han påstår att det är mwst (alltså moms) då är han ute och cyklar. ------- //Lövet |
|
| Ute o cyklar som i att den inte ska betalas (dvs 9200) eller att den ska betalas (dvs nästan 11 000)? | |
|
Jo, det var mwst det gällde och hans förklaring var att bilen tidigare har varit en leasing-bil och därför inte blivit momspestad. Så han håller fast vid att för en privatperson så blir priset 10k € till honom. /Taher |
|
|
Tycker det låter som en typisk begagnatbilhandlare, dvs sådana som i Kalle Anka brukar heta "Inge Pål Itlig" och liknande. "Endpreis: € 9.200,-" borde vara slutpris, "inklusive-allt" i vart fall på en annonsmarknad som vänder sig mot konsumenter. Anser jag. |
|
| Att den inte är momssmittad betyder ju bara att ett företag kan köpa den billigare, dvs utan moms. Åtminstone mobile brukar alltid visa priserna både med och utan moms. Är det bara ett pris så har jag fattat att det är med moms, så att säga. | |
|
Hoppa över den bilen. Hans förklaring duger inte. 9200+moms är inte 10.000 utan 10948. ------- //Lövet |
|
|
precis som Lövet skriver skulle ju priset inkl moms vara 10948 eftersom man har 19% moms i Tyskland. Så här brukar det stå i justa annonser: 101.300 EUR (Brutto) 85.126 EUR (Netto) 19,00% MwSt. Tyvärr har jag sett att det ibland hos mindre handlare annonseras ex moms och sen när det gäller en prisdiskussion så ser man att priset blir alltså nästan 19% högre än det annonserade efter lite prisavdrag. /Anders |
|
|
Svägerskan och hennes (Tyske) kille i Tyskland ringde handlaren och pressade honom lite. Det här var svägerskans besked efteråt.. [han] "ringde och handlaren medgav att det inte finns ngn exportskatt. då började han dilla om att priset är exklusive skatt men det stämmer ju heller inte med 19% skatt. han försöker helt enkelt lura dig..." 2 av 2 har än så länge försökt blåsa mig =/ |
|
|
du skall som alla rutinerade här säger kika hos märkeshandlare, de beter sig inte på det viset normalt /Anders |
|
|
Finns det någon lista på märkeshandlare som jag kan beta av? Min strategi just nu är bara att kolla på autoscout.de efter bilar som verkar bra, men jag kanske ska ställa den frågan i en ny tråd i stället.. |
|
|
Du kan går till www.bmw.de och sedan vidare till begagnade bilar där du kan selektera modell, utrustning etc. Liter dyrare än de billigaste på Autoscout eller Mobile men risken att bli lurad är i stort obefintlig. ___ //Ulf |
|
| Stort tack! | |
|
Jag handlade en bil från ett "hål-i-väggen-ställe" för nåågra år sedan, och den bilen vra i förbluffande bra skick. Lägger upp det i en ny tråd (import). Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.