|
|
|
|---|---|
|
Hej Efter lång tids funderade fram och tillbaka så är jag nu lite smått sugen på en E55 AMG, årsmodell runt 03-04. Jag är egentligen inte speciellt glad i automat bilar men gillar designen. Jag har inte provkört någon ännu så hoppas på att någon här kan dessa bilar. Jag känner mig inte så hemma på MB forummen ännu:) Hur är dom att köra? Växlar automaten som den själv vill trots manuellt läge? Tex utgång av rondell, växlar den precis när man börjar få ett litet ställ? Stör man sig på automaten? Bränsleförbrukning? Såg 1,29 blandat? Min gamla M5 e39 låg på 1,4 så den borde ligga något under M5an? Hur håller kompressorn? Ska man passa sig för långmilare? Finns tydligen en riktig diffbroms i vissa paket. Finns det elektrisk diffbroms också? Går det att koppla ur antispinn? Läste något om att den sätts på så fort man trycker på bromsen, stämmer detta? Många frågor men hoppas någon orkar svara:) Mvh. Richard | |
|
Luftfjädringen går sönder och behöver bytas ut förr eller senare, och det kostar väll ca 20 tusen. Bromsarna är inte heller billiga på dessa bilar. Att folk säker att vissa amg bilar som tex amg c32 saknar diffbroms håller jag inte med om riktigt, dom driver iaf på bägge hjulen när man bromsar fast dom. Avgasreningspump och ic pump är delar som har begränsad livslängd. Automaten ska inte växla i kurvor, men en automat xäxlar väll aldrig riktigt som man vill. En bränslefärbrukning på ca 3 liter milen får man nog räkna med om man gasar lite, men går säkert att köra under litern på landsvägen. Om man bortset från dyra rep och servicekostnader så är det extremt mycket bil för pengarna. Dessa bilar kostade från ca 1.2 miljoner nya, och det är lätt trimmat om man vill ha mer effekt Ökar man bara laddet lite så har man väll närmare 550 hk |
|
|
Nja några 550hk får man inte bara sådär har haft en 04a chippad och för att få några 550hk måste du byta hjul på kompressorn. Vanligaste felet är som nämd ovan nog IC-pumpen som lägger av runt 10000mil så kolla upp att den är bytt och fungera. Du märker det genom att bilen går in i "helpmode" vid upprepande fullgas acc. förövrigt känner du inte av det. Förövrigt är det en GRYM bil. Kvalitets känslan är grym min hade gått knappt 10000mil och inredning såg ut som ny. Jag hade lite rost efter stensprut framför bakhulen så kolla upp det. Min drog runt 1,8 blandat och aldrig under litern runt 1,1-1,2 vid motorväg Min Länk |
|
|
För att höjja laddet som jag sa så krävs det antingen ett kompressorhjul eller en annan remskiva. Men det är ingen big deal, ett kompressorhjul kostar inte speciellt mycket och är väldigt lätt att byta. |
|
|
Det är underbara bilar. E55 har ett brutalt vridmoment, du kommer att drifta hela vägen till Konsum. Min E 63 drar 1,2 lit/mil om jag gubbkör i komfortläget och håller mig utanför stan. Mer normal AMG-körning ligger från 1,5 och kan dra hur mycket som helst. Du ska inte akta dig specifikt för långmilare, men se för h-lvete till att köpa en bil med bra historik och som har fått rätt service, Den är dyrare att serva och reparera än en vanlig MB. Det handlar trots allt om en bil som när den var ny kostade motsvarande tre stycken E 200. Var lite försiktig med bilar tillverkade före 2005, w211 hade kvalitetsproblem i början, inte minst med elektroniken. AMG är tyska och betyder "roligare än så här har man inte med kläderna på" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.