AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.968

BMW 325iA E90 - Centrallås fungerar ej på förardörren

wa
59
warner
325iA -06
Hej!

Fick ett skumt fel idag och jag ska försöka beskriva så bra som möjligt.
Imorse när jag ska åka till jobbet så går jag ut till bilen och trycker på "lås upp" på fjärrkontrollen som vanligt. När jag ska öppna förardörren så märker jag att den är låst, skumt. Jaja, jag låser väll upp igen tänker jag men utan resultat. Ett "drrrrrrr" ljud hörs dock men inget mer. Alla dörrar utom förardörren låses upp så jag öppnar den genom att gå in i bilen från passagerarplatsen.

Knappen för att låsa och låsa upp innuti bilen gör heller ingen skillnad. Den låser alla dörrar men låser bara upp 3st.

Jag testar gå ut ur bilen, låsa med knappen på fjärren - funkar klockrent.
Jag låser upp med fjärren - Alla låses upp utom förardörren. Dessutom vibrerar "låspinnen" alltså den lilla pinnen som sticker upp ur dörren i överkant vid rutan.

Jag testar med nyckeln och det funkar klockrent att låsa upp bilen med den men inte med knappen..

Vad tror ni kan ha hänt? Har lås-kistan givit upp eller är det något annat?
Säkring?

Man tycker ju inte att det borde bara lås-kistan eftersom man kan öppna med nyckeln utan problem?

Tack på förhand! :)
Lu
8
Lucko
325i E90-05
Kolla om säkringen till centrallåset är hel.
Bl
17
Blorf
320iA Touring -06
Det du beskriver är ett vanligt fel på dessa bilarna. Låskistorna, där även centrallåsmotorn sitter, har en tendens att ge med sig efter ett par år.
Som Lucko skriver ska du börja med att kolla säkringarna om de är hela. Annars är det läge att lämna in den på verkstad för felsökning.

Det finns en framtagen sats med 2st lås kistor med reducerat pris för det här felet. Eftersom det är vanligt fel kan man överväga att byta dessa direkt utan att felsöka för att spara in på felsökningskostnaden. Är man dessutom van vid att skruva med bilar kan man även byta dessa själv.

(Jag har själv haft det här felet på min bil. E91 -06)
wa
59
warner
325iA -06
Okej, ja jag ska kolla säkringarna först.
Ja det låter ju som att det är det som skulle kunna vara felet då..
Vet du vad det kostar ungefär på en BMW verkstad?
Bl
17
Blorf
320iA Touring -06
Har för mig att du får bägge främre låskistorna för ca 700:- i satsen. Kostnad för byta kanske rör sig om 2500:- skulle jag gissa på. Väljer du att felsöka innan blir det såklart mer.
wa
59
warner
325iA -06
Okej, får ta och ringa BMW och höra!
Tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.