AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.355

bmw x5 - jag har lite frågor och funderingar om bilen

Hej!
jag har fått upp ögonen för bmw x5.
har sen tidigare en bmw 316 ..

har lite frågor då jag är helt novis på denna bil.frågar här för att många verkar kunniga.så ha överseende med en del naiva tankar.

1.ni som äger en bmw x5 (2002-2007),hur mycket kostar den er varje månad sammanlagt? (bensin borträknat).

2.jag ser att på bytbil.com så är det många av bilarna som har gått runt 17.000-20.000 mil, varför är det så många som säljer just då,är det något som brukar pajja på bilen vid dom milen?

3. vad ska man tänka på/titta efter om man åker iväg och kollar på en x5'a? det ideala vore ju att ha med sig en mekaniker man litar på alternativt få den kollad hos motormännen,men ..

4.vilka brister har den första karossen som dom hade fram till 2007? eller är det bättre att lägga lite mer på en 2007'a?

5.panoramatak som jag läst om,hur funkar det.. kan man dra för det om man tycker att det skiner in för mycket sol?

6.såg en artikel på expressen(?) om att x5 var stöldbegärliga och strippas med gamla bildelar och säljs ute i europa.. kan det verkligen stämma?

nyfiken på era svar/tankar! :)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kostnad varierar beroende på vilken försäkringspremie du får. Jag har 4375:- helår nu (efter byte av bolag).
Skatten ligger väl på 3200:- per år.
Service - allt från 1000 :- och uppåt per år beroende på om det är olje-, inspI eller InspII. Min senaste InspII gick på 5200:-

Att titta på - kolla så damasker till drivknutarna är hela. Inget oljeläkage från vxllåda, lyssna efter klonk och dyl från fram och bak och kolla bromsskivor (det är en tung bil).
Om det är en 3.0 (M54) så fråga om vevhusventilationen är bytt. Om inte - kolla hur mycket olja den drar.
Andra saker - dörrlåsen. Öppna handraget sakta och känn efter om det känns "trögt" - kan vara ett tecken på att det håller på att pajja då det blir sprickor i godset. Mät spänningen på batteriet om den har webasto (eller ändå),

"Alla" BMWs är stöldbegärliga. När det gäller X5 (E54) så är det vanligare för V8 modellerna än 3.0 och diesel.

Annars så kan jag bara tala gott om min. Har gått runt 17000 mil och den känns väldigt bra trorts att jag har fått byat dörrlås och ett par drivknutar men det är mer slitage grejjer tycker jag. Plus vevhusvent men det är mer en felkonstruktion tycker jag.

Var bor du? Om du bor i närheten av Lund så kan jag alltid hänga på om jag har tid.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Var har du lyckats få en försäkring till bilen under 5000 SEK? :-)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Länsförsäkringar.
Småstad, egen villa, 46 år och inga under 26 kör plus att jag har villan där numera

BMW CS #05375

oh,tack så mycket för infon Kävlingepågen :)

jag bor i Uppsala,och kommer ha bilen stående utanför på egen parkering på andra sidan gatan..
jag är sjukt sugen på att köpa en bmw x5'a,dom ser ut som en mindre pansarvagn när man ser på dom på vägen ..
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag fick ner min till under 8000 på TH. Helförsäkrat, 2000mil, villa i Vallentuna. Dock massor av försäkringar hos TH och full bonus.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Min M3 gick från 9700 till 4700 :) i samma bolag.

BMW CS #05375

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.