AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.318

Tips och råd inför köp av Audi Allroad samt Volvo xc70

do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Kommer troligtvis att köpa en 4 hjulsdriven kombi nu när som helst inför kommande vinter och valet står mellan Audi Allroad och Volvo xc70, båda kring årsmodellerna 01-03. Audin med 2,7t motorn och Volvon med 2,4t motorn. Har läst att volvos visko 4 hjulsdrift inte ska vara nåt att hänga i granen precis och att audins torsendiff på 50-50 ska vara riktigt bra. Har dessvärre aldrig ägt en audi och är HELT färsk på bilmärket men tycker om att testa nya saker så varför inte är tanken.

Vill veta allt om bilarna så ös på bara med erfarenheter för det vet jag finns gott om här på forumet!

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har inte Volvo dumpat visco mot haldex på 03:or?
Har för mig att Audi gjort det samma. Dumpat gamla Torsén mot Haldex.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Första årsmodellerna hette V70 XC och då var det viskosystem. Årsmodell 2003 (som väl i Volvo-sammanhang innebär från och med juni 2002?) bytte man namn till XC70 och då gick man även över till Haldex.

/Masten
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Audi Allroad har alltid haft Torsen.
Haldex använder Audi bara för bilar med tvärställd motor
Framöver kommer Torsen ersättas med nån slags planetväxelhistoria som redan har introducerats främst i S och RS-modeller.

-------
//Lövet
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Precis, undvik V70XC fram till 2002 då det visco-systemet är helt värdelöst. XC70 från -03 och framåt med Haldex är mycket bättre.

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Vi har en Allroad 2,7t automat som vi är mycket nöjda med! Fantastisk motorkaraktär som har kraft i en stor del av registret. Vi har dragit lite hästsläp samt använt höjningen av luftfjädring vintertid samt när den rastats i hagen m.m. =)
En fantastisk bil som senare skall säljas p.g.a. att den är lite för lik min nya tjänstebil funktionsmässigt.
MEN fyrhjulsdriften känns så mycket bättre (torsen) än Haldexen i Alltracken. Drar man släp eller kör långsamt i backar så vill man inte ha en kort fördröjning innan alla hjulen driver!
Kontrollera vad just din provbil drar i bränsle, något kan spöka vilket leder till olika förbrukningar för samma typ av motor, 1,2-1,5l/mil (våran mot det högre området tyvärr).

do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Det vart en BMW istället, igen =)
Kunde inte motstå kompisens e39a. Detta är min fjärde e39a och trots åldern på bilen så känns dom riktigt sköna att ratta fortfarande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.