|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW x5 med automatlådeproblem. Bilen vill inte växla ner när man sänker farten utan ligger kvar på alldeles för hög växel så den nästa börjar hoppa. Nästa problem visar sig när man kör i 110 km/h och gasar på så slirar lådan ibland så att varven ökar men inte farten. Bilen är en -08 e70 som snart slår om till 24.000 mil. Frågan, är det någon som upplevt samma problem? Är det någon ide att byta olja och filter i lådan (7000:-) eller är det lika bra att köpa en begagnad låda för 25000:- och sätta dit den? Tacksam för synpunkter ///Peter | |
| Har den rullat 24000 mil utan oljebyte i låddan?? | |
| Nej, oljan är aldrig bytt på 24000 mil! | |
| Shit pommes frites... | |
|
Många bilar som rullat 24k mil utan oljebyte i lådan. Det behövs ju inte enligt BMW... Har du dragit mycket släp med den? |
|
|
Inte nått speciellt mkt. Några gånger per år men oftast lätta släp. Tror jag chansar på att byta olja och se om det blir bra. Generellt så brukar jag inte ha sådan tur att det blir bra men man får väll hålla tummarna. Återkommer med resultat. Konstigt att inte någon annan har haft samma bekymmer. |
|
| Det torde inte vara så många X5 från det året som gått riktigt så långt än, det kan nog förklara att det varit dåligt med svar. Det är inte jättevanligt med jag vet att några Jaguarer betett sig sådär vid de milen, och ett gäng Hyundai av usa-modell, samma låda som i din BMW. och om man ser till liknande lådor rimmar symptomen rätt så bra med vad som händer om man inte byter olja. I bästa fall kan det räcka med oljebyte, men det är en chansning. | |
|
Byt olja och filter 2 gånger! Man får ofta inte ut all olja, samt lite skit kvar i lådan. Häll i billigaste olja och kör 10-tal mil och byt sen till bra olja och filter igen! /G |
|
|
Det är ZF som tillverkar lådan och de rekommenderar oljebyte mellan 8000 och max 15 000 mil, beroende på driftsbetingelser. I det här fallet litar jag mera på tillverkaren ZF än på BMW. (Fö finns det även interna servicemeddelanden från BMW som rekommenderar oljebyte med ungefär samma intervall.) För mig råder ingen tvekan; om bilen rullat 24 000 mil så är oljan förbrukad och borde har varit bytt för länge sedan. Det behöver inte kosta 7000:- om du vänder dig till en seriös verkstad som kan automatlådor (alltså inte en BMW-verkstad...). Men det blir ganska dyrt för du MÅSTE har rätt olja som ZF föreskriver (många har provat billigare oljor och många har fått problem). Rätt olja är en speciell olja som tillverkas av Shell och som sedan fylls i många olika förpackningar med märkning/artikelnr från t ex: ZF, BMW, Audi, Citroen, m fl, m fl, och då kallas den "original-olja" av alla de olika märkena. Så vitt känt så finns det ingen annan olja som ZF godkänner. Om du har tur så kan ett oljebyte hjälpa, men sannolikt behövs dubbla byten eftersom man vid urtappning får ur bara en relativt liten del av den samlade volymen olja i lådan. Men tyvärr kan det nog vara stor risk att själva lådan behöver åtgärdas pga av det uteblivna oljebytet. |
|
|
INTE BILLIG SKÖLJ-OLJA! Eftersom man vid avtappning bara får ur en del av totala volymen i lådan så fungerar det INTE med billig sköljolja och att sedan fylla på med rätt olja. Jag minns inte men jag tror det förekommer uppgifter om att man vid "snabb-byte" på t ex BMW-verkstad bara får ur omkring hälften av oljemängden. Det skulle alltså innebära att man efter andra bytet skulle ha kvar 50% billig-/skit-/skölj-olja i lådan. (Även om det bara skulle vara kvar 25% så förstår ju var och en att det inte är bra!). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.